Praha 5 chce zrušit výjimečnou školu, rodiče protestují

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
8. 10. 2011 13:30
Radní chtějí školu zrušit z ekonomických důvodů. Jde vám o budovu, kontrují rodiče
Radním jde o budovu školy, tvrdí nespokojení rodiče
Radním jde o budovu školy, tvrdí nespokojení rodiče | Foto: ZŠ Plzeňská

Praha - Méně dětí ve třídách, individuální přizpůsobení učebního plánu a společná výuka žáků hendikepovaných, průměrných i nadaných. Model vyučování, který už delší dobu doporučují čeští i zahraniční odborníci.

Přesně takto učí Základní škola Plzeňská v Praze 5, jenže městská část se ji teď rozhodla zrušit a žáky přesunout do okolních škol.

Argumentem jsou prý ekonomické důvody. Podle rodičů a zástupců školy jde ale radním o historickou budovu, která se nachází ve výhodné lokalitě. Radnice to popírá.

Dům zůstane v majetku městské části a bude využíván na školské a sociální účely. Co konkrétně se s ním stane, ale zatím nikdo neví.

Podle rodičů ho radní chtějí pronajmout soukromé škole. "Máme informaci, že do budovy by se mělo přesunout francouzské lyceum," říká Nikola Šímová, organizátorka petice proti zrušení školy.

Vedení městské části ale popřelo, že by se k něčemu podobnému chystalo. "O ničem takovém neuvažujeme. Až se budova vyprázdní, musí se vypsat záměr. Teprve poté bude jasné, co konkrétního v budově bude," uvedl zástupce starosty Petr Lachnit (ČSSD). Vyjádření lycea se nepodařilo získat.

Škola na Plzeňské je vyhlášená svým integračním programem. Společně se tu vzdělávají žáci s hendikepem, ze sociálně slabých rodin i děti s vysokým IQ. S žáky se tu pracuje individuálně a v malém kolektivu.

Málo žáků ve třídách

Foto: Aktuálně.cz

Právě malé třídy ale vadí radním městské části. "Škola má už třetí rok výjimku kvůli nízkému počtu žáků a radnice musí doplácet. K tomuto kroku nás vedou opravdu pouze ekonomické důvody," uvedl Lachnit.

Do školy dochází asi 130 žáků, kapacita je ale zhruba trojnásobná. Podle zákona musí být ve třídě minimálně 17 žáků, na Plzeňské jich je ale průměrně jen 15. Podle ředitelky je to ale nutné.

"Pro úspěšnou integraci všech zmíněných skupin je nezbytným předpokladem snížený počet žáků ve třídách, který umožní individuální přístup učitelů k žákům a zároveň vytvoření pozitivního klimatu ve třídách," uvedla ředitelka Irena Prokopová.

Odpůrci rušení školy nepopírají, že Plzeňská má málo žáků a stojí městskou část více peněz. Rozhodování radnice pouze podle ekonomických ukazatelů ale považují za krátkozraké.

"Je to samozřejmě finančně náročnější, do budoucna se ale tato investice vrátí. Prevence je vždy účinnější a levnější než drahá a často neúspěšna řešení vzniklých problémů," myslí si Eva Vondráková ze Společnosti pro talent a nadání.

Obavy z praktické školy

Rodiče se nyní obávají, co bude s dětmi s hendikepem. Mají strach, že ve větším kolektivu bez individuální péče nebudou výuku zvládat.

"Máme zkušenost s rodinami hendikepovaných dětí, kterým na ostatních základních školách řekli, že dítě u nich docházku nedokončí. Můžu zmínit příklad autistického chlapce, kterému šance nedávali, a u nás s úspěchem dostudoval a nyní dokonce nastupuje na střední školu jako knihovník," popsala Šímová.

Podle Lachnita jsou ale podobné obavy zbytečné. "Nejsem pedagogický odborník, ale počet žáků by podle mě neměl hrát až takovou roli. Pokud fungují v této základní škole, nevidím důvod, proč by nemohli fungovat i jinde. A pro ty ostatní zřizuje magistrát praktické školy," řekl.

Jenže právě praktické (dříve zvláštní) školy dlouhodobě kritizuje Evropská unie i odborníci. Podle nich by se i děti se speciálními potřebami měly vzdělávat společně s ostatními. Proti fungování zvláštních škol je i premiér Petr Nečas.

Obavy mají i rodiče nadaných dětí. Škola pro ně zřídila program Nadaný žák, který je v českém prostředí téměř ojedinělý. "ZŠ Plzeňská je opravdu výjimečná. Škol, které pracují s nadanými a dělají to kvalitně, je velmi málo. Většina si s nimi neví rady a nemá zájem na tom něco měnit," uvedla Vondráková.

O výjimečnosti programu podle ní svědčí i to, že slavil úspěch na konferenci Světové rady pro talentované a nadané děti, která se konala letos v létě.

Radnice tvrdí, že program pro nadané žáky je možné zachovat. "Škola bude fungovat do konce tohoto školního roku, takže je časový prostor k přenesení programu na okolní základní školy. V tomto programu je v současné době zapojeno pouze 10 žáků," uvedla mluvčí Prahy 5 Jana Skalová.

Podle odpůrců slučování to ale možné není. "Je to nereálné. Nadaný žák potřebuje speciální přístup, v normální třídě není možné se věnovat některým dětem zvlášť. Navíc naši pedagogové se tomu dlouhodobě věnují a vzdělávají se," uvedla Šímová.

Rodiče sepisují petici

Radní o konci školy v Plzeňské rozhodli 20. září. Chtějí ji sloučit se základní školou v Podbělohorské, která bude nástupnickou organizací. Pedagogický sbor i rodiče se o záměru dozvěděli až poté, co ho radní schválili.

Nyní radnici vyčítají, že je na své plány neupozornila dříve. Škola, která o ničem nevěděla, přijala prvňáčky a v létě navíc zrekonstruovala dvě třídy, kabinet a šatny. "Záměr nám sdělili pozdě, abychom neměli dost času na protesty," myslí si Šímová.

S postupem není spokojené ani vedení školy. "Neproběhla žádná diskuse s rodiči žáků a učitelským sborem. Zástupci Městské části Prahy 5 projevili nulový zájem svůj záměr revidovat," uvedla Prokopová.

Rodiče sepsali petici, kterou hodlají poslat městské části i magistrátu. O osudu školy by mělo definitivně rozhodnout listopadové zastupitelstvo.

 

Právě se děje

Další zprávy