Praha 1 v parkování prosperuje, jinde tržby klesají

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
2. 6. 2012 18:40
Tržby se nejvíce propadly v Praze 3, klesá zájem především o abonentní karty
Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Hlavní město loni vydělalo na placeném parkování ve čtyřech centrálních obvodech 332 milionů korun.

Výsledek je srovnatelný s loňským rokem, kdy Praha získala o 6 milionů korun méně. Statistiku ale zachraňují rostoucí tržby v Praze 1, v ostatních městských částech výdělky naopak klesají.

Menší zájem je hlavně o předplatitelské karty, jejichž prodej se postupně propadá už od roku 2009. Z centrálních městských částí má modré, zelené a oranžové zóny kromě Prahy 1 ještě Praha 2, 3 a 7.

Praze 2 meziročně klesly tržby z parkování o 1,4 milionu. Stojí za tím hlavně tenčící se zájem o předplacené karty určené pro rezidenty. Zatímco loni se jich prodalo za 43,3 milionů, letos to bylo jen 39,6.

Ztrátu částečně kompenzovaly zvýšené výdělky z parkovacích automatů, které stouply o 4 %. Podobná situace je i na Praze 3, která si od minulého roku pohoršila dokonce o 2,3 milionu.

"Pokles konečných příjmů z prodeje parkovacích karet je od roku 2009 a 2010 zapříčiněn i znatelným poklesem prodeje abonentních parkovacích karet z důvodu stěhování právnických subjektů zejména do modernějších prostor v jiných městských částech Prahy," uvádí se v ročním hodnocení magistrátu.

Abonentní karty na Praze 3 vynesly o 2,6 milionu korun méně. Magistrát ve své zprávě upozorňuje na to, že v některých oblastech tohoto obvodu  jsou stání obsazována nerovnoměrně v závislosti na denní době. Mezi taková místa patří Vinohrady, dolní Žižkov nebo Balkán.

Také v Praze 7 příjmy z prodeje abonentních karet poklesly, a to o 8 %. Ztrátu ale nahradily příjmy z parkovacích automatů. Ty sedmé městské části vydělaly o 2 miliony víc než v předchozím roce.

"Přesun příjmových hodnot v Praze 7 byl způsoben plynulým zavedením nového typu regulace dopravy v klidu," uvádí se v usnesení. Jde o zavedení smíšených parkovacích zón, ke kterému v průběhu loňského roku přistoupila sedmá, druhá i třetí městská část. Tedy všechny obvody, které čelí propadu prodeje abonentních karet.

Ve smíšené zóně smí od 8 do 18 hodin parkovat na modrých „rezidentských" místech i lidé, kteří si parkování zaplatí v automatu. Tím se zvyšuje počet míst pro návštěvníky, částečně se ale omezuje prostor pro abonenty.

Jediným obvodem, kde se tržby zvýšily, je Praha 1. Prodej parkovacích karet proti minulému roku vzrostl o 12 % a vydělal 7,7 milionu korun navíc. Parkovací automaty zase vynesly o 3,7 milionu více než loni.

Snížení tržeb za parkování ale může souviset i s tím, že řidiči už se naučili parkovat v okolních městských částech, kde zatím za stání platit nemusí. Problémy mají například na Praze 6, která sousedí hned se dvěma obvody, kde je zastavení placené.

Ostatním obvodům zase komplikují dopravní situaci řidiči, kteří do Prahy přijíždějí zvenčí a svá auta odstavují u stanic metra. Proto nyní řada dalších městských částí uvažuje o tom, že placené stání zavede také.

Nejblíže je zatím Praha 11, 6 a 5. Magistrát už chystá výběrové řízení na firmu, která zajistí automaty a značení. Předpokládá se, že vybraná firma by nově vzniklé zóny spravovala po dobu 10 let. V průběhu příštího roku by se zóny měly rozšířit i do městských částí 4, 9, 13 a 18. Jiné radnice, například Praha 8 nebo Praha 10 placené parkování teprve zvažují.

Podle hodnocení magistrátu ale klesající tržby nejsou jedinou vadou na kráse parkovacích zón. Už poněkolikáté se v hodnocení systému objevují dvě výtky. První z nich je fakt, že řidiči nemají dost informací o tom, kde nejblíže v okolí lze legálně zaparkovat. To vede k tomu, že auta odstavují v modré zóně. Stále také chybí možnost zaplatit za parkování pomocí sms zprávy.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Parkování v Praze.

 

Právě se děje

Další zprávy