reklama
 
 

Nejen levnější jízdné, rodiče i psi mají mít MHD zdarma

24. 11. 2014 12:30
Pražská koalice se na tom dohodla v koaliční smlouvě, kterou zveřejní tento týden.

Praha - Cestování po Praze by zřejmě mohlo brzy být o něco levnější. Nová pražská koalice totiž počítá nejen s tím, že by téměř o 1000 korun zlevnila celoroční kupon na MHD, ale plánuje také rozšířit okruh pasažérů, kteří budou jezdit zdarma. Kromě důchodců by to mohli být rodiče na mateřské a psi.

O dohodě na zlevněném jízdném informovali členové vyjednávacích týmů Trojkoalice, ANO a ČSSD během sestavování koaliční smlouvy již zhruba před měsícem. Server Týden.cz nyní uvedl další novinky, které nové vedení magistrátu pro cestující v Praze plánuje a na kterých se domluvilo v koaliční smlouvě. Ta však má být zveřejněna až po ustavující schůzi nového pražského zastupitelstva tento týden.

Levnější o 1000 korun

Roční kupón by měl zlevnit ze současných 4750 na 3650 korun. "Roční předplatné 3650 korun představuje denní jízdné v hodnotě 10 korun," řekl serveru lídr Trojkoalice Petr Štěpánek. Právě jízdné za deset korun bylo totiž jedním z hlavních předvolebních slibů koalice, kterou tvoří Strana zelených, KDU-ČSL a Starostové a nezávislí.

Strana si od rozhodnutí slibuje asi 40 tisíc nových cestujících, ulice bez tisíců aut a vyrovnanější rozpočet pražského dopravního podniku (DPP).

Štěpánek se podle svých slov inspiroval ve Vídni, kde před dvěma lety také roční kupon zlevnili. Jejich prodej se pak podle něj následně zvýšil o pětinu a v metropoli ubylo aut. "Podobný scénář je zcela reálný také v Praze. Obě města jsou si v mnoha ohledech podobná, ať už jde o počet obyvatel a přepravených cestujících, nebo o počet provozovaných linek," vysvětluje Štěpánek.

Kromě levnějšího kuponu slibuje koalice ještě další změny v jízdném. Nově mají městskou hromadnou dopravou jezdit zdarma rodiče na mateřské dovolené, tedy buď matka, nebo otec dítěte.

Zdarma by se pražskou MHD měli dopravovat také psi, v současnosti tak jezdí jen ta zvířata, která jsou uložena ve schránce, psi na vodítku "zaplatí" 16 korun. Jízdné pro psy zdarma míří podle Štěpánka především na důchodce, kteří se sice po Praze pohybují zdarma, za psa ale platit museli.

Bezplatná doprava pro důchodce a děti se měnit nebude. "Zůstane zachováno jízdné zdarma pro věkové skupiny do 15 let a od 65 let," řekl již dříve Karel Březina (ČSSD).

Opozice: je to populismus

Opoziční ODS ale označuje plán koalice za chybný a populistický, městu podle ní přinese jen další zadlužení a omezení investic do rozvoje města.

"Na první pohled se může zdát, že jde o pozitivní krok, který ušetří peněženky Pražanů. Nicméně skutečnost je spíše taková, že další náklady na dofinancování už tak napjatého rozpočtu hromadné dopravy zaplatí Pražané někde jinde," vysvětlila předsedkyně zastupitelského klubu pražské ODS Alexandra Udženija.

Zlevnění karty by tak podle ní stálo Prahu asi 700 milionů korun. "Jde o nebezpečný hazard s pražským rozpočtem. Koalice ANO 2011, ČSSD a Trojkoalice postupuje přesně opačně, než jak by se choval odpovědný správce pražského rozpočtu," řekla Udženija. Koalice by podle ní měla spíš začít hledat úspory uvnitř DPP a až poté o slevách diskutovat. Připomněla také, že ve Vídni zároveň zdražili krátkodobé kupony.

Víra v potenciál

Štěpánek ale nařčení z populismu odmítá. "Nejsme žádní populisté. Prosazujeme jen to, co ve vyspělých velkoměstech výborně funguje,“ vysvětlil. Odmítá také tvrzení, že by DPP přišel o 700 milionů.

Podle něj se jedná maximálně o 160 milionů korun, ale to jenom v případě, že si roční kupon koupí stejný počet cestujících jako před zlevněním a nepřibudou žádní noví. Dopravní podnik přitom na jízdném vybere více než čtyři miliardy korun.

Podle Trojkoalice nyní roční kupon využívá 198 tisíc lidí, tedy asi 15 procent obyvatel Prahy. Ve Vídni se přitom podíl pohybuje kolem 30 procent. "Praha má tudíž značný potenciál navyšovat podíl veřejné dopravy," tvrdila Trojkoalice ve svém předvolebním prohlášení.

Zatím není jasné, kdy by měl levnější kupon začít platit. Třem čtvrtinám lidí končí předplatné na konci roku.

autor: Domácí | 24. 11. 2014 12:30

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama

    Praha

    reklama
    reklama
    reklama