Bourání Libeňského mostu není nutné, stačí ho opravit, potvrdil švýcarský expert

ČTK ČTK
Aktualizováno 16. 8. 2019 18:44
Pražský Libeňský most není nutné zbourat, má být opraven a zachován, protože má vysokou architektonickou i historickou hodnotu. Ve svém oponentním posudku to píše švýcarský profesor Eugen Brühwiler ze Švýcarského federálního technického institutu v Lausanne. Posudek vznikl jako oponentura návrhu opravy mostu od Kloknerova ústavu ČVUT. Brühwiler připravuje oponentní posudek také pro železniční most na Výtoni.
Libeňský most
Libeňský most | Foto: Ludvík Hradilek

Kloknerův ústav městu doporučil čtyři varianty, ze kterých Praha vybrala variantu opravy, jež počítá s posílením, nikoliv náhradou stávající konstrukce. Jde o druhou nejlevnější ze čtyř navržených možností. Most z roku 1928 je ve špatném stavu a nikdy nebyl opravován.

Návrh Kloknerova ústavu nedávno kritizovala Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT), podle které nebyl dokument odborně oponován a ústav nemá zkušenosti s projektováním mostů.

"Chtěl jsem se kvůli odporu části odborné veřejnosti přesvědčit, zda je návrh Kloknerova ústavu závadný, či nikoliv. U nás již nemám komu oponenturu zadat, proto jsem nechal dokument přeložit a oslovil přední světovou technickou univerzitu. Závěry profesora Brühwilera námitky vyvrací," řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě), který před vstupem do politiky vystupoval jako odpůrce bourání mostu.

Expertní zpráva Kloknerova ústavu navrhla čtyři varianty. Rada města vybrala variantu číslo dvě, která počítá s posílením, nikoliv náhradou stávající konstrukce mostu přes Vltavu. Oprava by měla trvat 32 měsíců a uskutečnit se od září 2022 do dubna 2025, stát by měla 477 milionů korun.

Profesor navrhl i změny plánu

Švýcarský profesor ve zprávě uvedl, že varianta číslo dvě splňuje všechny nároky. Most bude splňovat požadavky pro zatížení z dopravy a rovněž zabrání vnikání vody do konstrukce, což je největší problém mostu. Varianty tři a čtyři označil za příliš invazivní a první pak za technologicky nedostatečnou.

Zároveň městu doporučil ke zvážení některé úpravy. Například nová výztuž a deska, která na mostě má být, nemusí být široká 100 milimetrů, ale stačí 60milimetrová. Rovněž podle něj nemusí být nová deska ošetřena speciálními voděodolnými látkami, neboť sama o sobě je voděodolná a zabrání zatékání vody do mostu.

"Jsou to úvahy ke zvážení, ostatně i zpráva Kloknerova ústavu je ideovým záměrem, ne projektem rekonstrukce. Nicméně profesor Brühwiler je nejen teoretik, ale i praktik s obrovskými zkušenostmi, proto se návrhy budeme zabývat," řekl Scheinherr.

Libeňský most z roku 1928 je v havarijním stavu, od svého postavení nebyl kompletně opravován. Loni musel být kvůli havarijnímu stavu dočasně uzavřen pro auta a MHD. Minulé vedení Prahy počítalo se zbouráním mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí. Na tomto rozhodnutí se podílela komise rady, ve které zasedali i členové ČKAIT. Současné vedení města po volbách ale rozhodlo o opravě.

 

Právě se děje

před 55 minutami

Lyžařka Smutná skončila v dálkovém běhu v Itálii pátá

Lyžařka Kateřina Smutná doběhla pátá v závodu seriálu Ski Classics La Venosta na 34 kilometrů. Na vítěznou Norku Astrid Slindovou ztratila česká reprezentantka čtyři a půl minuty, za třetím místem zaostala o 19 sekund. Mužský závod v Itálii vyhrál Rus Jermil Vokujev, Jan Šrail obsadil 28. místo

Už v prvním stoupání nastoupila Slindová, která si na vrchařskou prémii na 11. kilometru přivezla náskok 20 sekund. V cíli měla k dobru více než tři minuty před Švédkou Brittou Norgrenovou. Boj o třetí místo ovládla další Norka Kari Gjeitnesová.

"Během závodu jsem se necítila úplně špatně, i když trať byla dost náročná. V posledních stovkách metrů mi ale totálně odešly nohy. Cítila jsem to už včera na tréninku, když jsem jela něco rychlejšího. Myslím, že v tom sehrála roli ta vysoká nadmořská výška," uvedla v tiskové zprávě eD system Bauer Teamu Smutná, která na začátku prosince doběhla v prologu v Livignu druhá.

Seriál Ski Classics bude pokračovat po Novém roce, 11. ledna se v Rakousku pojede Kaiser Maximilian Lauf.

Zdroj: ČTK
Další zprávy