Praha - Pražský dopravní podnik klame cestující, tvrdí inspektoři. Láká je na jízdné zdarma, vybírá za něj ale poplatek.
Česká obchodní inspekce (ČOI) v pondělí oznámila, že s dopravním podnikem zahájí správní řízení kvůli porušení zákona o ochraně spotřebitelů. Podnik se ale brání, zákon prý neporušil.
Inspektorům se nelíbí, že ačkoli Praha inzeruje MHD pro děti zdarma, chce po nich uhrazení jednorázového poplatku. Děti starší deseti let si totiž musí pořídit opencard a na ni nahrát aplikaci "jízdné zdarma". Ta je přijde na 120 korun.
Podle zákona ale prodávající nesmí označit svůj produkt slovy zdarma nebo gratis, pokud musí kupující vynaložit jakékoli náklady.
"Takové obchodní praktiky zákon považuje za nekalé. Deklarovali službu zdarma, jenže ona zdarma není," uvedla Miloslava Fléglová, mluvčí České obchodní inspekce (ČOI).
Dopravní podnik (DPP) se ale brání. Zákon prý neporušil, protože v propagačních materiálech vždy upozorňoval na to, že služba je zdarma jen při splnění určitých podmínek.
"Ve všech materiálech jsme uváděli, že je potřeba počáteční investice. Pokud to inspekce vyhodnotila jako klamavou reklamu, nerozumím tomu," uvedl ředitel DPP Martin Dvořák.
Dvořák zároveň upozornil, že podmínky jízdních tarifů neurčuje Dopravní podnik ale společnost Ropid. S tou také DPP spolupracoval při vydávání propagačních materiálů.
"Informační materiály jsme konzultovali. Domníváme se, že jsme informovali cestující adekvátně a nikdo nemohl být oklamán," uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Podle ČOI by správní řízení mohlo být ukončeno do konce tohoto roku. Dopravnímu podniku hrozí až pětimilionová pokuta.
Kromě dětí starších deseti let musí mít opencard s aplikací "jízdné zdarma" i důchodci od 65 do 70 let. Mladší děti se musí prokázat průkazem s fotografií.
Jízdné zdarma vázané na opencard zavedla Praha letos v červnu. Slibuje si od něj lepší kontrolu jízdenek nebo sledování počtu pasažérů. Toto řešení ale napadla pražská TOP 09, prý neodpovídá evropských zákonům.