DPP je v krizi kvůli chybám magistrátu, brání se exšéf

Domácí Domácí
30. 9. 2013 17:13
Praha se podle Křístka měla zapojit do vyjednávání o tramvajích i dostavbě metra
Odcházející ředitel Milan Křístek.
Odcházející ředitel Milan Křístek. | Foto: DPP

Praha - Odcházející ředitel pražského dopravního podniku Milan Křístek se obul do primátora Tomáše Hudečka a jeho stranických kolegů z magistrátu.

Hudeček, který Křístkovu kritiku odmítl, se minulý týden nechal slyšet, že Křístek skončil v DPP kvůli laxnímu přístupu při vyjednávání lepších smluvních podmínek na dodávky nízkopodlažních tramvají společností Škoda Transportation.

Podle smlouvy z roku 2006 musí podnik odebrat do konce roku 2018 dohromady 250 tramvají 15T ForCity, zaplatí za ně 19,2 miliardy korun. Hudeček uvedl, že smlouva podnik každý rok zadluží o 2,3 miliardy korun.

"Pokud tento kontrakt nebude změněn, tak dopravní podnik je finančně absolutně na dně," uvedl primátor. Právě změna smlouvy bude podle něj hlavním úkolem Jaroslava Ďuriše, kterého představenstvo v pondělí pověřilo vedením DPP.

Křístek však upozorňuje na to, že podle právní analýzy by pro dopravní podnik mělo jednostranné vypovězení smlouvy závažné důsledky. "Z posudku jednoznačně vyplývá, že jednostranné vypovězení smlouvy by znamenalo několikamiliardovou sankci pro odběratele a v konečném důsledku trestněprávní odpovědnost managementu společnosti," uvedl Křístek.

Připomněl, že analýzu si u advokátní kanceláře Řanda Havel Legal nechal zpracovat předseda dozorčí rady a radní pro dopravu Jiří Pařízek. "Je evidentní, že o tomto posudku předseda dozorčí rady neinformoval vedení města ani své kolegy z TOP 09," řekl Křístek.

"Vedení města zároveň odmítlo připravit takzvanou ovládací smlouvu, tedy převést případnou pokutu z jednostranné výpovědi smlouvy se Škodou Transportation na město," dodal.

Tramvaje nejsou jediným problémem

Křístek dále tvrdí, že město neinformovalo dopravní podnik o výsledcích jednání s dodavatelem tramvají.

Podle odcházejícího ředitele je DPP ve finančních nesnázích nejen kvůli smlouvě na dodej tramvají, způsobuje je i nemožnost odpisu majetku v řádu 50 miliard korun. "Podstatnou finanční náročnost znamená i navýšení vozokilometrů na příští rok z plánovaných 160 na 163 milionů vozokilometrů či dále klesající příjmy z jízdného, včetně částky z vymožených pokut," upozornil.

Pod vedením Křístka prý dopravní podnik připravil strategii, jak společnost stabilizovat, aniž by docházelo k vnitřnímu zadlužení a snižování komfortu cestujících.

"Mezi navrhovaná nezbytná opatření například patří nerepresivní zamezení zneužívání přepravy černými pasažéry (až 30 procent) a využívání elektronických služeb při placení jízdného s možností různých nových slev za častější jízdy," napsal s tím, že DPP by měl zároveň prodávat zbytný majetek nebo restrukturalizovat autobusovou dopravu. "K seriózní diskusi s představiteli města nikdy nedošlo," uvedl.

Hlavním důvodem, proč dozorčí rada tak rychle přijala jeho rezignaci, je podle Křístka smlouva se společností Inženýring dopravních staveb (IDS) na obstarávání dostavby trasy metra A.

Podle Křístka už při jeho nástupu bylo známo, že IDS nepracuje, jak by měl. "Představitelé metropole se nesnaží závažné problémy v možné trestněprávní rovině řádně řešit, i když jsou na ně opakovaně a odborně upozorňováni," napsal s tím, že ho zaskočila nečinnost vrcholných představitelů TOP 09 v tomto problému.

Dvě židle radního pro dopravu

"Problém s IDS vyvrcholil letos v květnu, kdy pracovníci společnosti poslali k podpisu vyhodnocení jednotných řízení bez uveřejnění (dodatky č. 9 a 10), i když museli vědět, že tyto vícepráce jsou již provedené nebo zahájené. V této souvislosti mne navíc velmi zaskočila nečinnost některých vysokých funkcionářů TOP 09 při řešení tohoto problému. Ovšem pouze do doby, než vyšlo najevo, že se společností IDS stále udržují formální i neformální vztahy," poukazuje Křístek na problém, o kterém psal před několika dny deník Insider.

Podle zjištění Insideru totiž v IDS, tedy firmě, která pro dopravní podnik zajišťovala inženýrské služby na stavbách, léta pracoval nynější radní pro dopravu a zároveň předseda dozorčí rady pražského dopravního podniku Jiří Pařízek z TOP 09. Souběžně v dozorčí radě DPP i v IDS přitom působil dva roky, když z IDS odešel letos v červnu, tedy krátce po problému se smlouvami IDS na vícepráce.    

Sám Pařízek svá souběžná angažmá za střet zájmů nepovažuje. "Dopravní podnik přece není jen IDS. A kromě toho, v dozorčí radě jsem jen jeden z patnácti," uvedl.
 
V IDS se prý vůbec k výběrovým řízením nedostal ani do nich nijak nezasahoval. "Moje role byla zcela jiná, řešil jsem ekonomické věci," dodal radní.

"Po přečtení prohlášení pana Křístka musím konstatovat, že jsme ho měli vyhodit mnohem dříve. Rada hlavního města Prahy mu dne 24. května 2013 dala jasný úkol: upravit smlouvu mezi Dopravním podnikem hlavního města Prahy a Škodou Transportation tak, aby její plnění nevedlo k platební neschopnosti dopravního podniku. Zavedení klimatizace a odložení splátek rozhodně není cesta, jak dopravní podnik zachránit. Jen se mu podařilo problém v čase odsunout," reagoval na Křístkovu kritiku Hudeček.

 

Právě se děje

Další zprávy