Adéla dorazila do Veleslavína, pokračuje na Evropskou

ČTK ČTK
19. 1. 2012 18:52
Na stavbě metra se podílí ještě razicí štít Tonda, na Veleslavíně byl už v prosinci
Razicí štít Tonda
Razicí štít Tonda | Foto: Jan Langer

Praha - Razicí štít Adéla, který razí tunely nové části pražského metra A, dorazil do budoucí stanice Veleslavín.

Informovali o tom zástupci zhotovitele, kterým je sdružení společností Metrostav a Hochtief CZ.

Štít má za sebou přes kilometr dlouhou trasu z Petřin, kterou urazil zhruba za dva měsíce. Nyní bude pokračovat ke stavební jámě na Evropské ulici. Kromě Adély se na stavbě podílí také štít Tonda, který do Veleslavína dorazil už v prosinci.

"Je tomu přesně čtyři měsíce od prorážky stanice Petřiny. Jsem rád, že stavba metra pokračuje hladce a oba štíty se v rekordních časech postupně blíží svému cíli ve stanici Dejvická," uvedl při čtvrtečním proražení pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Z Dejvické až do Motola

Ražba podle stavařů postupuje rychleji, než se předpokládalo. Průměrná rychlost u štítu Adéla dosáhla téměř 1,5 metru za hodinu. V rekordní den štít urazil 36 metrů za 24 hodin.

"Sešly se dvě příznivé okolnosti. Razili jsme v homogenním geologickém prostředí, a protože většinou pracoval pouze jeden štít, probíhalo hladce i zásobování stavebním materiálem," uvedl vedoucí projektu David Cyroň z Metrostavu.

Stavaři mají hotovou zhruba polovinu z plánované délky traťových tunelů metra. Ražba bude nyní pokračovat směrem k budoucí stanici Červený Vrch a ke stávající konečné stanici Dejvická. Zhruba 100 metrů za Veleslavínem vyjede štít ve stavební jámě, do které pak bude vyvážena odtěžená zemina z další prorážky.

Jména od dětí z nemocnice

Metro A bude prodlouženo z Dejvické až do Motola. V průměru šestimetrové štíty, kterým vybraly jména děti z motolské nemocnice, razí dva souběžné tunely směrem z Vypichu.

Výstavba začala na jaře roku 2010. Ražba všech tunelů by měla být hotova na přelomu let 2012 a 2013. Poté se v nich začnou umísťovat koleje a technologie. První soupravy metra by na nově vybudovanou trasu měly vyjet v roce 2014.

Podívejte se, jak se Tonda objevil na Veleslavíně:

Nový úsek bude měřit více než šest kilometrů. Jeho součástí budou čtyři nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Stavba bude stát zhruba 19 miliard korun.

Část peněz Praha získá z EU, na zbytek si zřejmě půjčí od Evropské investiční banky (EIB). Pro letošní rok s EIB vyjednává o úvěru ve výši tří miliard korun.

 

Právě se děje

Další zprávy