11 starostů píše ministrovi: Posuňte okruh dál od Prahy

Pavel Baroch
23. 8. 2011 17:53
Východní část Pražského okruhu by byla delší o 15 kilometrů, ale levnější o 13 miliard
Foto: Radek Pecák

Praha - Jedenáct starostů z Prahy a středních Čech chce upravit východní část Pražského okruhu. Napsali dopis ministrovi dopravy Pavlu Dobešovi. Chtějí, aby autostráda neprocházela okrajovými čtvrtěmi a posunula se dál za Prahu.

Starostové tvrdí, že současně prosazovaná trasa je zastaralá a poškodí jejich městské části exhalacemi a hlukem z tisíců projíždějících aut včetně kamionů.

"Bohužel většina dosavadních návrhů vycházela z více jak padesát let starých koncepcí a nerespektovala aktuální vývoj v oblasti motorizace, urbanizmu, ekologie, bezpečnosti provozu a požadavky dané na transevropské dálniční sítě," uvádí se v dopise, který má Aktuálně.cz k dispozici.

Podle starostů je nyní ideální příležitost trasu autostrády změnit, protože Praha i Středočeský kraj budou projednávat nebo aktualizovat strategické Zásady územního rozvoje.

Do Pražského okruhu už zasáhl soud

Nejvyšší správní soud navíc v lednu zrušil část krajského územního plánu Prahy, která se týkala jihovýchodní trasy Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi, protože se magistrát dostatečně nevypořádal s připomínkami tamních občanů na zvýšení imisní a hlukové zátěže.

Fialová čára ukazuje současně prosazovanou trasu, modrá pak znázorňuje trasu, kterou navruje 11 starostů
Fialová čára ukazuje současně prosazovanou trasu, modrá pak znázorňuje trasu, kterou navruje 11 starostů | Foto: Archiv

Ministerstvo pro místní rozvoj na základě tohoto rozsudku zrušil minulý týden územní rozhodnutí na stavbu této části okruhu.

Dobeš nechce změnu

Ministr dopravy Pavel Dobeš prostřednictvím svého tiskového oddělení vzkázal, že se podnětem starostů bude zabývat.

Zároveň ovšem konstatoval, že se zatím stále přiklání k původní variantě, protože příprava nové trasy by mohla trvat až 15 let.

Podle Dobeše by se starostové měli obrátit především na pražský magistrát, který má v tomto případě důležitější slovo.

První náměstek primátora Karel Březina, kterému starostové poslali stejně jako středočeskému hejtmanovi Davidu Rathovi obdobný dopis, vzkázal, že je tento týden na dovolené a k této otázce se vyjádří po víkendu.

Kteří starostové podepsali

  • Praha-Dolní Chabry
  • Praha-Ďáblice
  • Praha-Vinoř
  • Obec Radonice
  • Obec Jenštejn
  • Obec Podolanka
  • Praha-Běchovice
  • Praha-Satalice
  • Praha-Lysolaje
  • Praha-Suchdol
  • Praha-Horní Počernice

Příliš hluku v Suchdole

Starostové napsali, že současná východní část okruhu vede po trase, která vznikala na počátku 60. let. Od té doby se Praha výrazně rozrostla a automobilismus se zvýšil asi 15krát.

"Trasa prochází přes obytnou zástavbu, zastavěné území sídelních útvarů nebo v její těsné blízkosti: Suchdol, Dolní Chabry, Březiněves, Ďáblice, Přezletice, Podolanka, Jenštejn, Radonice, Vinoř, Satalice, Černý Most, Horní a Dolní Počernice, Běchovice, Dubeč," napsali starostové.

Hlavní český hygienik Michael Vít byl přitom loni v září nucen nepovolit plánovanou trasu okruhu přes Suchdol na severním okraji hlavního města, protože by provoz na autostrádě v obytné zástavbě překročil limity pro hluk.

"Realizací navržené stavby (včetně protihlukových opatření) nebudou dodrženy požadavky stanovené zákonem o ochraně veřejného zdraví," zdůvodnil své rozhodnutí Vít.

Delší o 15 kilometrů, levnější o 13 miliard

Takzvaná regionální varianta, kterou navrhuje jedenáct převážně pražských starostů, by podle jejich expertního posouzení byla lepší hned z několika pohledů včetně dopravního, ekologického i finančního.

Podívejte se, jak to vypadalo těsně před otevřením jihozápadní části Pražského okruhu:

Regionální varianta je sice o 15 kilometrů delší, ale levnější, protože by nebyla tak technicky náročná. "Stavební náklady se sníží o zhruba 13 miliard korun, což je přibližně o jednu čtvrtinu," stojí v příloze dopisu, který má Aktuálně.cz k dispozici.

Za zásadní problém starostové nepovažují ani to, že tato trasa není nijak připravená. Státu stejně nyní chybějí na dokončení Pražského okruhu peníze a rovněž patřičná úřední povolení.

 

Právě se děje

Další zprávy