Klatovy - Stavba druhé a poslední etapy obchvatu Klatov, který celkově vyjde na 223 milionů korun, začala.
Výrazně ulehčí dopravě do Domažlic a do nové průmyslové zóny Pod Borem.
Po jeho dokončení v září 2012 se propojí státní silnice I/27 a I/22.
"Řidiči mířící na Domažlicko nebudou muset zajíždět do centra Klatov," řekl ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Stanislav Liška.
"Obchvat bude také sloužit jako protipovodňový val, jenž ochrání obec Tajanov, pravidelně sužovanou velkou vodou," uvedl starosta čtyřiadvacetitisícového města Rudolf Salvetr. Podle něj je jeho dokončení velmi důležité, protože částečně omezí počty automobilů projíždějících centrem města.
Obchvat je největší investicí kraje do silnic
Od Plzně jich nyní jezdí zhruba 22 tisíc denně, obchvat by jich měl odvést téměř sedminu, a navíc obslouží novou zónu Pod Borem, kde už otevírají provozy tři firmy.
"Stavba je logickým pokračováním silnice z průmyslové zóny," dodal.
Investorem je Plzeňský kraj. Obchvat představuje jeho největší letošní investicí do silnic. "Dotaci ve výši 92,5 procenta nákladů poskytne evropský program ROP," řekl Liška. Silnice o délce 2,7 kilometru povede od okružní křižovatky u čistírny a vyústí na současnou silnici I. třídy z Klatov do Domažlic za železničním přejezdem.
Umožní také rozvoj Kalu i zvažované přemostění železnice k restauraci v Beňovech. Město se na akci podílí sjezdy na Tajanov a Kal.
"Díky konkurenci stavebních firem v krizi se stavební náklady dostaly z původní ceny projektanta 234 milionů korun na 222,5 milionu korun," řekl technický náměstek SÚS Klatovy Radek Kadlec.
Největší úlevou pro město bude až východní obchvat
Město se během necelého roku dohodlo s vlastníky pozemků a stavbu majetkově připravilo, aby kraj mohl žádat o dotace EU. Do výkupů a směn vložila radnice přes 20 milionů korun, které dostane zčásti zpět od Plzeňského kraje.
"Jde o první akci, kde jsme použili model vyhodnocování efektivity stavby, tedy nákladů a přínosů, podobně jako počítá ŘSD. Už projektantům jsme řekli limitní cenu 240 milionů Kč. Ti se pak podle toho rozhodovali o mostech, stoupáních a podobně," řekl Filip Uhlík, šéf Regionální rozvojové agentury Plzeňského kraje, která akci připravovala.
Podle něj byla také součástí příprav kvalitní směrová studie o počtech vozidel, jež vjela do Klatov, i době, kterou tam strávily.
Obchvat se měl začít stavět na jaře 2010, ale zpozdilo ho přehodnocování projektů páté výzvy ROP, kterou prověřovala policie. Jeho první etapa o délce 1,6 kilometru byla otevřena v listopadu 2007.
Nejvýraznější úlevou však pro centrum Klatov bude až východní obchvat města, protože nejvíce vozidel směřuje od Plzně na jih na Horažďovice.
"Už je hotová dokumentace pro územní rozhodnutí i pro stavební povolení a připravuje se stavební řízení," uvedl Salvetr. Podle něj se nyní jedná o tom, aby ministerstvo dopravy vyčlenilo peníze na výkupy a zařadilo akci do "superstrategie" ministra na příští léta.