Bártův resort odkryl superstrategii. Prioritou je D8

Radek Nohl Radek Nohl
20. 1. 2011 17:58
Do roku 2025 se nepočítá s pokračováním R35 nebo části D3
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Ministerstvo dopravy představilo strategický materiál s plánem rozvoje silnic a dálnic do roku 2025.

Mezi priority patří poslední úsek D8 přes České středohoří, D1 nebo R35 z Hradce Králové do Mohelnice.

"Jedná se o kompromis těch úseků, které chtěly kraje, ministerstvo a jsou na ně připraveny peníze," řekl Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Takzvaná superstrategie byla dokončena po půl roce.

Dalšími klíčovými stavbami jsou podle úřadu ministra Víta Bárty i D3 na území Jihočeského kraje, R6 mezi Karlovými Vary a Chebem či silniční okruh kolem Prahy.

Podle Ptačinského se letos dokončí zřejmě jen část úseku na R6. "Zbytek má smůlu," prohlásil.

Pokračování R35 nebo část D3 nebude

Do roku 2025 se naopak nepočítá s R55 podél řeky Moravy, pokračováním R35 z Hradce Králové do Liberce. Vzdálený je i projekt D3 přes Posázaví.

D8, která je považována za jednu z priorit, nyní podle Ptačinského čeká na územní rozhodnutí. Ekologický aktivista Miroslav Patrik, zároveň i poradce Víta Bárty, připravil další variantu dálnice. "Pro ekology je nejschůdnější," uvedl Ptačinský.

Foto: Aktuálně.cz

Ministerstvo dopravy počítá s tím, že v letech 2012 a 2013 bude na stavbu silnic čerpat každý rok přes dvacet miliard korun ze státního rozpočtu. (Podívejte se v detailu, kdy a které úseky se budou stavět - klikněte na obrázek vpravo.)

Dalších 160 miliard korun bude podle úřadu Víta Bárty možné do roku 2025 získat z evropských fondů. Na některé úseky chce ministerstvo dopravy využít takzvaného PPP projektu neboli financování ze soukromých zdrojů.

Na opravy silnic půjde devět miliard

V superstrategii se počítá i s tím, že stát vybere za provoz nákladních vozů v roce 2011 a 2012 zhruba o 2,6 miliardy korun více nežli loni. Od roku 2012, kdy se zavede DPH na mýtném, prý získá o dalších 1,4 miliardy korun více.

Ptačinský uvedl, že některé úseky možná postaví čínské firmy. "V současné době je ale míč na jejich straně. Musí nám říct, jaký minimální projekt jsou ochotni postavit a za kolik," dodal. Ministerstvo si od toho slibuje, že stavba silnic bude levnější nežli doposud.

Další podstatnou součástí dokumentu je plán ministra Bárty na navýšení finančních prostředků pro opravy a údržbu současných komunikací o sto procent na celkovou částku devět miliard ročně.

Právě tuto částku už druhým rokem odhaduje Ředitelství silnic a dálnic jako nezbytnou pro dlouhodobé udržení kvality komunikací.

 

Právě se děje

Další zprávy