Zdražením MHD získají manažeři miliony, bojí se v Brně

Vladimír Barák
11. 7. 2011 8:50
Brněnský dopravní podnik plánuje zvýšit jízdné od nového roku
Čekání nebylo marné. Dříve či později vždy nějaká tramvaj přijela.
Čekání nebylo marné. Dříve či později vždy nějaká tramvaj přijela. | Foto: Ondřej Besperát

Brno - Plánované zdražení městské hromadné dopravy v Brně, které by mělo začít od nového roku, se zatím neshledává s velkým pochopením.

Odpůrci se bojí, že vydělané peníze skončí v kapsách manažerů, a navrhují, aby zůstaly ceny jízdenek stejné a ztrátu dopravci doplatilo město.

Podle dopravního podniku je zvýšení jízdného reakcí na nárůst DPH i ceny za naftu a energii, které roční provozní náklady zvýší asi o třicet milionů korun.

Moravská metropole ve zdražování MHD nezůstane osamocena. Hlouběji do kapes sáhnou také obyvatelé většiny velkých měst. Jako první zdražil dopravní podnik v Praze, kde začaly nové ceny jízdenek platit od začátku července.

Největší města: Zdraží 4 z 5

Jestliže Dopravní podnik města Brna (DPMB) schytává kritiku ze všech stran, provozovatelé hromadné dopravy v jiných městech nemohou čekat nic jiného. Mimo Prahy a Brna si cestující připlatí i v Plzni a Olomouci. Z pěti největších měst ČR se zatím nechystá zdražovat jen Ostrava. I ta si ale nechává zadní vrátka.

"V následujících několika měsících se zásahy do cen jízdného provádět nebudou. V delším horizontu ale samozřejmě nemůžeme nic slíbit," sdělil tiskový mluvčí DP Ostrava Miroslav Albrecht.

Důvody? DPH, nafta, elektřina

Všechny dopravní podniky se v důvodech, proč k nepopulárnímu kroku zvyšování cen jízdného musí přistoupit, shodují. Jde o plánovanou změnu sazby DPH, dále také vyšší ceny nafty a elektřiny.

Mluvčí DPMB Linda Škrancová dodává další: "Je třeba nakupovat nové dopravní prostředky i opravovat dopravní cesty čili je potřeba kompenzovat veškeré náklady."

Celkově by v Brně mohly stoupnout roční provozní náklady o více než třicet milionů korun.

Takto vysoká částka vedení města přesvědčila o tom, že zdražení jízdného nelze příliš odkládat. Brňané tak pocítí změny v tarifech už od ledna příštího roku. Cena roční jízdenky by měla vzrůst o 520 korun, jednorázové jízdenky o tři koruny.

Proti zdražení MHD vystupují iniciativy i politické strany

Zdražení jízdného má řadu odpůrců. Mimo pravidelných uživatelů MHD protestují i některé občanské inicitivy. Pod otevřený dopis adresovaný představitelům města se podepsalo 14 organizací. Jde např. o občanská sdružení Arbesova, Nesehnutí či Brnění. Mezi tyto občanské iniciativy se pak trochu netradičně zapojila i Česká pirátská strana.

Mezi hlasité kritiky dražšího jízdného lze zahrnout i Stranu zelených. Ta má své zástupce v městském zastupitelstvu. Zelení navrhují, aby propad v rozpočtu dopravního podniku vyrovnalo město. Pomoci by mohly i dividendy Tepláren Brno či zavedení mýtného do centra. Žádný z těchto návrhů ale nezískal širší politickou podporu.

Signatáři otevřeného dopisu argumentují srovnáním dopravních podniků Brna a Prahy. Ten brněnský údajně nabízí neskonale horší standard služeb.

Signatáři: Přibude aut. Sociolog nesouhlasí

Opomíjeno není ani zdravotní či ekologické hledisko. "Obyvatelé města Brna budou hledat alternativy v dopravě, přičemž za velmi pravděpodobnou lze předpokládat volbu osobní automobilové dopravy," uvádí se v dopise. "Už nyní přitom Brňané dýchají více znečištěné ovzduší, než připouští platná evropská směrnice."

Obavu z toho, že by lidé místo hromadné dopravy využívali více tu individuální, však nesdílí odborník Aleš Sekot. Sociolog Masarykovy univerzity soudí, že míra využití osobních aut se nezmění. V době, kdy se zdražuje takřka vše, prý nemůže zvýšení ceny jízdenek nějak výrazněji ovlivnit náladu veřejnosti.

Miliony by mohly skončit v kapsách manažerů

Se zajímavými odhady přišel na zasedání zastupitelstva člen opozice Martin Ander (SZ). Podle něj se 30milionový propad příjmů DPMB zvýšením jízdného "zhojí" až 63 miliony. Zbylých 33 milionů by tak pro dopravní podnik představoval jakýsi bonus. S tím ale dopraváci nesouhlasí.

DPMB, a. s.

  • Vlastník: Statutární město Brno
  • Základní kapitál: 4,5 miliardy korun
  • Provozuje tramvajovou, autobusovou, trolejbusovou a lodní dopravu. Celkem přes tisíc vozidel
  • Zaměstnává takřka 3 tisíce osob.

Zdroj: výroční zpráva DPMB

"Pan zastupitel Ander zřejmě pracuje s odhady ze zdrojů mimo DP," brání svého zaměstnavatele mluvčí Škrancová. Může se prý stát, že město (coby objednatel služeb) sníží poskytovateli MHD kompenzace. Tak by zmíněné miliony zůstaly v městské kase.

Odpůrci však, pod příslibem anonymity (neboť se bojí případných soudních žalob), zmiňují i další možnost, kde peníze skončí. V kapsách vrcholových manažerů DPMB coby odměny či zvýšení platu.

Zde tisková mluvčí reaguje poněkud alibisticky, když věc podrobně nekomentuje a odvolává se na vedení města: "O výši odměny manažerů rozhoduje akcionář, tedy město Brno."

Sáhnou do peněženek i důchodci či maminky s dětmi?

V současnosti mají při cestování po Brně sociálně slabé skupiny obyvatel značné úlevy. Senioři mohou jezdit zadarmo. Neplatí ani maminky s malými dětmi, handicapovaní a jejich doprovod. I zde by mohlo dojít ke změnám. Při jednáních o zdražování jízdného se ale o změnách u slev nehovořilo. Ti méně majetní tedy zatím nemají nic jisté.

Podle některých zaměstnanců magistrátu se u důchodců uvažuje o stovce za kalendářní rok. Handicapovaní se bát nemusí, jsou chráněni zákonem.

 

Právě se děje

před 27 minutami

Komise: Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10 tisíc

Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10.000. Aktualizovaný odhad dnes podle agentury AFP zveřejnila komise, která problematiku zkoumá. Nezávislou komisi pro sexuální zneužívání v církvi (Ciase) v roce 2018 zřídila katolická církev v reakci na sérii skandálních odhalení sexuálního zneužívání ve Francii i ve světě. Komise v polovině minulého roku odhadla počet obětí na nejméně 3000, což dnes její předseda Jean-Marc Sauvé označil za "jednoznačné podhodnocení".

Komise na více než rok zřídila telefonní linku pro hlášení sexuálního zneužívání, na kterou se za tu dobu obrátilo 6500 obětí či svědků těchto násilných činů. V polovině telefonátů se jednalo o případy z 50. a 60. let minulého století, útokům častěji čelili muži a 87 procent volajících bylo v době zneužívání nezletilých, zveřejnila loni na podzim Ciase.

"Zdaleka ale nejde o všechny", upozornil dnes Sauvé. "Zásadní otázkou zůstává, kolik lidí se ozvalo. Deset procent, pět procent, méně?" dodal.

"I když je 10.000 hodně, jsme stále daleko od pravdy," komentoval nový odhad Jean-Pierre Sautreau, jež stojí v čele organizace sdružující oběti církevního zneužívání v západofrancouzském departementu Vendée. "Skutky jsou často datovány do 50. let minulého století a ti lidé již zemřeli, nebo je jim přes 80 a už o tom nechtějí mluvit," vysvětluje.

"Je to vrchol ledovce, je to rozhodně mnohem více," domnívá se rovněž Véronique Garnierová z jiného sdružení obětí.

Zpráva komise má na podzim představit celkovou diagnózu problematiky a vysvětlit, jak se církev do situace dostala. Instituce mají následně navrhnout podobu odškodnění obětí. Podle Sauvého však trauma obětí nevyřeší pouze odškodnění finanční, "obzvlášť v případě, že by jej doprovázel příkaz mlčet".

Zdroj: ČTK
před 35 minutami

Grammozis se stal pátým trenérem fotbalistů Schalke v sezoně

Novým trenérem fotbalistů Schalke 04 se stal Dimitrios Grammozis. S klubem z Gelsenkirchenu, který už má jen minimální šance na udržení v první lize, podepsal dva dny po odvolání kouče Christiana Grosse smlouvu do roku 2022. Ve funkci by měl podle médií zůstat i v případě sestupu.

Dvaačtyřicetiletý Grammozis byl bez angažmá od loňského léta, kdy skončil u druholigového Darmstadtu. Na lavičce Schalke je už pátým koučem v aktuální sezoně, před ním se u týmu vystřídali David Wagner, Manuel Baum, Huub Stevens a naposledy Gross.

Premiéru s mužstvem absolvuje v pátek v duelu s dalším kandidátem na sestup Mohučí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy