Zdražením MHD získají manažeři miliony, bojí se v Brně

Vladimír Barák
11. 7. 2011 8:50
Brněnský dopravní podnik plánuje zvýšit jízdné od nového roku
Čekání nebylo marné. Dříve či později vždy nějaká tramvaj přijela.
Čekání nebylo marné. Dříve či později vždy nějaká tramvaj přijela. | Foto: Ondřej Besperát

Brno - Plánované zdražení městské hromadné dopravy v Brně, které by mělo začít od nového roku, se zatím neshledává s velkým pochopením.

Odpůrci se bojí, že vydělané peníze skončí v kapsách manažerů, a navrhují, aby zůstaly ceny jízdenek stejné a ztrátu dopravci doplatilo město.

Podle dopravního podniku je zvýšení jízdného reakcí na nárůst DPH i ceny za naftu a energii, které roční provozní náklady zvýší asi o třicet milionů korun.

Moravská metropole ve zdražování MHD nezůstane osamocena. Hlouběji do kapes sáhnou také obyvatelé většiny velkých měst. Jako první zdražil dopravní podnik v Praze, kde začaly nové ceny jízdenek platit od začátku července.

Největší města: Zdraží 4 z 5

Jestliže Dopravní podnik města Brna (DPMB) schytává kritiku ze všech stran, provozovatelé hromadné dopravy v jiných městech nemohou čekat nic jiného. Mimo Prahy a Brna si cestující připlatí i v Plzni a Olomouci. Z pěti největších měst ČR se zatím nechystá zdražovat jen Ostrava. I ta si ale nechává zadní vrátka.

"V následujících několika měsících se zásahy do cen jízdného provádět nebudou. V delším horizontu ale samozřejmě nemůžeme nic slíbit," sdělil tiskový mluvčí DP Ostrava Miroslav Albrecht.

Důvody? DPH, nafta, elektřina

Všechny dopravní podniky se v důvodech, proč k nepopulárnímu kroku zvyšování cen jízdného musí přistoupit, shodují. Jde o plánovanou změnu sazby DPH, dále také vyšší ceny nafty a elektřiny.

Mluvčí DPMB Linda Škrancová dodává další: "Je třeba nakupovat nové dopravní prostředky i opravovat dopravní cesty čili je potřeba kompenzovat veškeré náklady."

Celkově by v Brně mohly stoupnout roční provozní náklady o více než třicet milionů korun.

Takto vysoká částka vedení města přesvědčila o tom, že zdražení jízdného nelze příliš odkládat. Brňané tak pocítí změny v tarifech už od ledna příštího roku. Cena roční jízdenky by měla vzrůst o 520 korun, jednorázové jízdenky o tři koruny.

Proti zdražení MHD vystupují iniciativy i politické strany

Zdražení jízdného má řadu odpůrců. Mimo pravidelných uživatelů MHD protestují i některé občanské inicitivy. Pod otevřený dopis adresovaný představitelům města se podepsalo 14 organizací. Jde např. o občanská sdružení Arbesova, Nesehnutí či Brnění. Mezi tyto občanské iniciativy se pak trochu netradičně zapojila i Česká pirátská strana.

Mezi hlasité kritiky dražšího jízdného lze zahrnout i Stranu zelených. Ta má své zástupce v městském zastupitelstvu. Zelení navrhují, aby propad v rozpočtu dopravního podniku vyrovnalo město. Pomoci by mohly i dividendy Tepláren Brno či zavedení mýtného do centra. Žádný z těchto návrhů ale nezískal širší politickou podporu.

Signatáři otevřeného dopisu argumentují srovnáním dopravních podniků Brna a Prahy. Ten brněnský údajně nabízí neskonale horší standard služeb.

Signatáři: Přibude aut. Sociolog nesouhlasí

Opomíjeno není ani zdravotní či ekologické hledisko. "Obyvatelé města Brna budou hledat alternativy v dopravě, přičemž za velmi pravděpodobnou lze předpokládat volbu osobní automobilové dopravy," uvádí se v dopise. "Už nyní přitom Brňané dýchají více znečištěné ovzduší, než připouští platná evropská směrnice."

Obavu z toho, že by lidé místo hromadné dopravy využívali více tu individuální, však nesdílí odborník Aleš Sekot. Sociolog Masarykovy univerzity soudí, že míra využití osobních aut se nezmění. V době, kdy se zdražuje takřka vše, prý nemůže zvýšení ceny jízdenek nějak výrazněji ovlivnit náladu veřejnosti.

Miliony by mohly skončit v kapsách manažerů

Se zajímavými odhady přišel na zasedání zastupitelstva člen opozice Martin Ander (SZ). Podle něj se 30milionový propad příjmů DPMB zvýšením jízdného "zhojí" až 63 miliony. Zbylých 33 milionů by tak pro dopravní podnik představoval jakýsi bonus. S tím ale dopraváci nesouhlasí.

DPMB, a. s.

  • Vlastník: Statutární město Brno
  • Základní kapitál: 4,5 miliardy korun
  • Provozuje tramvajovou, autobusovou, trolejbusovou a lodní dopravu. Celkem přes tisíc vozidel
  • Zaměstnává takřka 3 tisíce osob.

Zdroj: výroční zpráva DPMB

"Pan zastupitel Ander zřejmě pracuje s odhady ze zdrojů mimo DP," brání svého zaměstnavatele mluvčí Škrancová. Může se prý stát, že město (coby objednatel služeb) sníží poskytovateli MHD kompenzace. Tak by zmíněné miliony zůstaly v městské kase.

Odpůrci však, pod příslibem anonymity (neboť se bojí případných soudních žalob), zmiňují i další možnost, kde peníze skončí. V kapsách vrcholových manažerů DPMB coby odměny či zvýšení platu.

Zde tisková mluvčí reaguje poněkud alibisticky, když věc podrobně nekomentuje a odvolává se na vedení města: "O výši odměny manažerů rozhoduje akcionář, tedy město Brno."

Sáhnou do peněženek i důchodci či maminky s dětmi?

V současnosti mají při cestování po Brně sociálně slabé skupiny obyvatel značné úlevy. Senioři mohou jezdit zadarmo. Neplatí ani maminky s malými dětmi, handicapovaní a jejich doprovod. I zde by mohlo dojít ke změnám. Při jednáních o zdražování jízdného se ale o změnách u slev nehovořilo. Ti méně majetní tedy zatím nemají nic jisté.

Podle některých zaměstnanců magistrátu se u důchodců uvažuje o stovce za kalendářní rok. Handicapovaní se bát nemusí, jsou chráněni zákonem.

 

Právě se děje

Další zprávy