Dvacetitisícový Náchod patří v Královéhradeckém kraji k městům nejvíce zatíženým dopravou. O stavbu obchvatu město usiluje přes 20 let.
Náchodský starosta Jan Birke (SOCDEM) označil získání stavebního povolení za historický moment. "Po letech usilovného snažení o stavbu, kterou Náchod víc než potřebuje, je to nesmírná úleva a začátek plnění našeho dalšího snu a pro mě i slibu, který jsem při nástupu do funkce před 13 lety dal všem Náchoďákům," uvedl Birke. Dodal, že od ministra dopravy Martina Kupky (ODS) má ujištění, že se se stavbou obchvatu v plánovaných investicích státu počítá.
ŘSD loni v říjnu v trase obchvatu zahájilo záchranný archeologický výzkum. Práce by měly trvat sedm měsíců. Zakázku na záchranný archeologický výzkum ve výběrovém řízení získalo sdružení Univerzity Hradec Králové a společnosti Smola HK, v němž je univerzita vedoucím společníkem. Hodnota zakázky činí 42,4 milionu korun bez DPH. Zemní práce pro archeologický výzkum udělá za 17,9 milionu korun bez DPH společnost MI Roads, vyplývá z registru smluv.
Obchvat bude dlouhý 6,5 kilometru a mimo město svede tranzitní dopravu ze silnice I/33 mezi Hradcem Králové a hraničním přechodem do Polska. Součástí stavby bude i 930 metrů dlouhá přeložka silnice I/14, která k Náchodu přivádí dopravu od Nového Města nad Metují a Rychnova nad Kněžnou. Obchvat bude mít dva tunely o celkové délce 463 metrů, dvě mostní estakády o celkové délce 583 metrů a dvě mimoúrovňové křižovatky.
Náklady na stavbu obchvatu se odhadují na 3,15 miliardy korun bez DPH. ŘSD nyní v Královéhradeckém kraji od září 2022 staví obchvaty Jaroměře na Náchodsku a Nové Paky na Jičínsku. Loni v červnu ŘSD na Rychnovsku otevřelo obchvat městysu Doudleby nad Orlicí.
Největší aktuální stavbou ŘSD v Královéhradeckém kraji je loni v listopadu zahájená výstavba dálnice D35 mezi Hořicemi na Jičínsku a Sadovou na Hradecku. Silnice v délce 10,5 kilometru bude stát 2,44 miliardy korun bez DPH a auta by po ní měla začít jezdit v roce 2025.