Farnborough - Více než tři dny létalo vysoko nad zemí bezpilotní letadlo poháněné pouze sluneční energií. O letu, který se uskutečnil už na přelomu července, informovala až nyní britská zbrojařská společnost QinetiQ.
Ta stroj vyvinula a nyní předvedla americké armádě. Chce z něj totiž vyvinout špionážní letadlo.
Letoun nazvaný Zephyr-6 váží třicet kilogramů a má rozpětí křídel osmnáct metrů. Vypouští se z ruky a unese dvoukilový náklad, například kameru a komunikační zařízení. Dokáže vystoupat do výšky nad 18 kilometrů.
A pohání jej pouze slunce. Stroj přes den sluneční energii využívá a současně ukládá do baterií, které pak jeho vrtulím dodávají energii i v noci.
Neuznaný rekord
Zephyr-6 při pokusu létal nad americkým vojenským výcvikovým prostorem v Arizoně celkem 82 hodin a 37 minut. Překonal tak svůj vlastní loňský výkon (54 hodin nepřetržitého letu), avšak nebyl mu oficiálně přiznán světový rekord.
Let sice sledovali vojáci, ale ne zástupci Mezinárodní letecké federace (FAI). A tak oficiální světový rekord stále drží americké robotické letadlo Global Hawk, které dokázalo letět 30 hodin a 24 minut.
Společnost QinetiQ se netají, že jí nejde ani tak o světové rekordy, jako o obchod.
"Družice přelétává jedno místo na Zemi dvakrát denně, a z toho jednou v noci. Zephyr je může sledovat celý den," řekl Chris Kelleher, zástupce QinetiQu, pro britskou televizní a rozhlasovou stanici BBC.
Cíl: pět let ve vzduchu
Výzkumníci QinetiQu nyní spolupracují s americkým výrobcem letadel Boeing na tom, aby vyvinuli vojenské dálkově řízené a sluncem poháněné letadlo, které by uneslo až 450 kilogramů nákladu a udrželo se nad zemí bez přestávky plných pět let.
Tak daleko tedy současný Zephyr-6 samozřejmě není. Nicméně prokázal, že mu nevadily teploty 45 stupňů Celsia při startu v rozpálené poušti, ani minus 70 stupňů v osmnácti kilometrech výšky.
A Chris Kelleher věří, že do dvou let by i z tohoto stroje mohl být dobře prodejný špionážní letoun.
Panely jako list papíru
Zephyr-6 je sestavený z lehkého materiálu z uhlíkových vláken. Sluneční panely z amorfního křemíku, tenké jako list papíru, pokrývají jeho křídla. Přebytek energie z nich se ukládá do baterií kombinujících lithium a síru.
Do výšky vystoupal, když jej na dálku řídili dispečeři. Tam se pak držel díky autopilotovi za pomoci satelitního navádění.
Čtěte rovněž:
Airbus dodal první obří A380 Emirates Airlines
Aerolinky poprvé natankovaly bionaftu