* Doplněny podrobnosti o postupu společnosti O2
Praha - Jde sice o pár korun, jenže je zaplatily miliony lidí. Každý, kdo má telefon.
Telekomunikační operátoři naúčtovali vyšší daň z přidané hodnoty i za prosincové služby, přestože sazba daně se zvýšila až od 1. ledna letošního roku.
Zákon, kterým poslanci zvýšili základní sazbu DPH z 19 na 20 procent, se právě o způsobu účtování na přelomu roku výslovně zmiňuje. Jestliže dodavatelé energií i telekomunikačních služeb účtují za období, zahrnující část roku 2009 i roku 2010, mohou provést odečet nebo odhad spotřeby k 31. prosinci, tím rozdělit zúčtovací období a u loňských služeb požadovat nižší sazbu daně.
Zatímco energetické společnosti účtují vyšší DPH skutečně až za služby poskytnuté po 1. lednu, velké telekomunikační společnosti položky na faktuře nerozdělily. Například za období od 10. prosince do 9. ledna tedy klientům účtují vyšší daň za celý měsíc.
Pro většinu klientů se měsíční účet za telefon zvýší jen o několik málo korun. Například účet za 500 korun je po nárůstu DPH dražší o čtyři koruny, účet za tisícovku o osm korun.
Právo, ne povinnost. A hlavně jde jen o drobné
"Není přece nic složitého zjistit, kolik minut jsem provolal v prosinci a kolik v lednu, a podle toho rozdělit i měsíční paušál," rozčiluje se například Jaroslav P. z Olomouce, klient několika telekomunikačních společností.
Firmy však připomínají, že možnost rozdělit vyúčtování je v zákoně stanovena jako jejich právo, nikoliv povinnost.
"Možnost speciálního vyúčtování služeb ke konci roku jsme nevyužili nejen kvůli technické náročnosti, ale i s ohledem na negativní dopad na naše zákazníky," vysvětluje mluvčí T-Mobile Jiří Janeček. Při rozdělení faktur by podle něj někteří klienti například nedosáhli hranice pro získání věrnostních bodů, nastaly by komplikace při propočítávání minimálního měsíčního plnění, došlo by k rozdělení kreditu a volných minut a podobně.
Společnost O2 na svém webu uvádí, že telekomunikační služby poskytované v zúčtovacím období, které zasahovalo jak do roku 2009 i 2010, vyúčtovala s novou 20% sazbou DPH. Ceny některých služeb přitom změnila o "nepatrně více než jen o změnu sazby DPH", naopak některé nemění vůbec.
Firma se však rozhodla u všech zákazníků, u kterých zúčtovací období zasahuje do roku 2009 i 2010, pro speciální jednorázovou slevu ve výši 0,84 % (rozdíl mezi navýšením DPH z 19 % na 20 %). "Sleva se tak uplatní nejen na část vyúčtování za služby čerpané v roce 2009, ale i na služby čerpané na počátku roku 2010," říká mluvčí společnosti Martin Žabka..
"Zákazníkům předplacených služeb bude jejich kredit navýšen tak, aby za kredit zakoupený v roce 2009 mohli provolat a poslat v průměru stejný počet minut a SMS, jako by provolali a poslali před změnou DPH," dodává Žabka.
Mluvčí společnosti Vodafone Miroslav Čepický připomíná, že samotné ceny služeb (bez daně) firma nezměnila, pouze k nim připočítala vyšší DPH podle zákona. "Dopad na zákazníky minimalizujeme tím, že jsme koncové ceny navýšili jen u některých služeb. Vyšší DPH jsme nepromítli například do cen datových a komunitních balíčků," dodává mluvčí.
Nižší daň jen u záloh
"Sazba daně se u služeb použije ve výši platné ke dni uskutečnění zdanitelného plnění (den vystavení daňového dokladu nebo den poskytnutí služby) nebo ke dni přijetí úplaty, a to podle toho, co nastane dříve," říká mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob.
Pokud tedy firmy na faktuře uvádějí jako den zdanitelného plnění lednový termín, přestože služby částečně dodaly už v prosinci, je formálně vše v pořádku a mohou účtovat vyšší sazbu daně. Firmy si tím nijak nepolepší, vybranou daň totiž odvedou státu.
Nižší daň tak zaplatí jen lidé, kteří platí za služby předem nebo formou zálohy. Pokud jejich platba přišla na účet firmy ještě v prosinci, použije se jen 19% sazba.
Toho například využili někteří developeři, kteří se s klienty dohodli na dřívější splátce. Klienti tak mohli na DPH ušetřit stovky až tisíce korun. Nicméně nevýhodou předčasné platby jsou pak možné komplikace, například když developer k původně určenému termínu splátky nesplnil smluvní povinnosti, tedy když má zpoždění nebo odvedl nekvalitní práci.
Energie bez problémů
Zcela bez problémů - alespoň podle dostupných informací - probíhá změna DPH u energetických společností. Většina z nich totiž od Nového roku stejně mění ceny, takže prosinec a leden účtují odděleně.
Společnosti RWE, E.ON či ČEZ tedy účtují devatenáctiprocentní daň za spotřebu až do 31. prosince 2009, i když fakturu pošlou až v letošním roce. Stejně je tomu i v Jihomoravském a Zlínském kraji, kde se samotná cena plynu nezměnila.
"Klienti mohou provést odečet i sami, aby upřesnili spotřebu. Jestliže si přejí nahlásit nám samoodečet ke konci roku, je vhodné odečíst údaj na elektroměru do 31. prosince a nahlásit nám jej do 31. ledna," dodává mluvčí skupiny ČEZ Ladislav Kříž.