Kateřina Hovorková
26. 12. 2022 17:58
Válečný konflikt na Ukrajině a energetická krize se přesouvají do nového roku a firmy netuší, co je čeká. Hledají úspory, ale propouštět se jim úplně nechce. Zatím jen omezují nábory nových lidí, pokud to nejsou IT specialisté. Po těch je a bude velká poptávka. Mzdy budou růst jen mírně, výši inflace ani příští rok nedoženou. Co dalšího personalisté předpovídají českému trhu práce v roce 2023?
Firemní kultura je důležitější než strategie:
- Jitka Součková, Grafton: Obávám se dalšího rozmachu takzvaného job hoppingu, kdy lidé doslova skáčou ze zaměstnání do zaměstnání ve snaze finančně si polepšit. Tento fenomén je již dnes patrný například ve výrobě nebo ve stavebnictví, očekává se však jeho rozšíření i do dalších sektorů, zejména těch, které rostou a bojují s nedostatkem lidí.
- Jiří Jemelka, JPF: Zvýší se celkově pohyb lidí za prací, ale i ve smyslu potřeby a motivace rekvalifikovat se. Pro mnoho jedinců na trhu práce to bude velký šok a krok z komfortní zóny. Zvykli jsme se na určitý hédonismus, který se tak nějak stal bez našeho přičinění. To už nepůjde. Rok 2023 bude velmi dynamický a kdo půjde příležitostem naproti, ten má šanci si nakonec polepšit.
- Jiří Halbrštát, ManpowerGroup: Firmy si uvědomují, že musí v roce 2023 udělat mnohem více pro to, aby přilákaly a udržely si různé typy zaměstnanců, a lidé od svých zaměstnavatelů očekávají více. Je to trend, se kterým musíme ve firmách kalkulovat. To i přes to, že roste nejistota a zhoršuje se ekonomická situace. Pandemie lidi vyčerpala, a aniž by měli čas si odpočinout, přišla válka, energetická krize a inflace. Přehodnocují svůj život a své životní priority. Lidé chtějí dělat práci, která dává smysl, pro odpovědného zaměstnavatele, který pozitivně ovlivňuje svoje okolí, chtějí flexibilní pracovní modely s možností práce na dálku, stresu zažili v uplynulém období dost. Potřebují větší podporu svých šéfů, od kterých čekají více empatie. Firemní kultura je tak pro udržení zaměstnanců mnohem důležitější než strategie. Je to přístup manažerů, který dělá skvělou firmu, kde chtějí lidé pracovat. Firmy, které si to uvědomí, budou mít příští rok výhodu.
- Kristýna Králová, Hays: Nedostatek kandidátů bude na trhu přetrvávat. Firmy se buď budou obracet do jiných regionů či do zahraničí, aby svá volná místa dokázaly obsadit, nebo se zaměří na nábor juniorů a absolventů a zajistí jim potřebné dovednosti prostřednictvím interních školicích programů. Společnosti se budou snažit být atraktivním zaměstnavatelem. To se podaří firmám, které budou nejen kompetitivní v oblasti mezd, ale budou moci nabídnout stabilitu, jistotu pracovního místa, atraktivní firemní kulturu a prostor pro další růst.
- Martin Jánský, Randstad: Bude pokračovat digitalizace v personalistice. V podnicích se čím dál častěji využívají moderní technologie, jako je například umělá inteligence, aplikace sloužící k plánování směn, chatboty a testovací moduly. Nejvíce se používají v administrativě, onboardingu, náboru, interní komunikaci a podpisech dokumentů. Je to efektivní a snižuje to náklady. Je však otázkou, zdali nebude nyní digitální transformace z důvodu tlaku na úspory a revidování výdajů zpomalena, nebo dokonce odsunuta. Trh práce ovlivní i válka na Ukrajině. Pokud brzy skončí, bude to zřejmě znamenat odliv uprchlíků, který může míru nezaměstnanosti snížit. V případě pokračujícího konfliktu můžeme naopak čekat další vlnu utečenců.