Trh práce s otazníkem. Personalisté nahlédli do příštího roku, popsali největší změny

Kateřina Hovorková Kateřina Hovorková
26. 12. 2022 17:58
Válečný konflikt na Ukrajině a energetická krize se přesouvají do nového roku a firmy netuší, co je čeká. Hledají úspory, ale propouštět se jim úplně nechce. Zatím jen omezují nábory nových lidí, pokud to nejsou IT specialisté. Po těch je a bude velká poptávka. Mzdy budou růst jen mírně, výši inflace ani příští rok nedoženou. Co dalšího personalisté předpovídají českému trhu práce v roce 2023?
Foto: Shutterstock

Atraktivní firemní benefity:

  • Kristýna Králová, Hays: V oblasti benefitů vede v posledních letech flexibilita - flexibilní rozvržení pracovní doby a práce z domova. Nejčastější je rozvržení dva dny práce z domova a tři dny z kanceláře. Přestože ne vždy zaměstnanci tuto možnost plně využijí, chtějí ji mít k dispozici. Pro zaměstnance je dále důležitá perspektiva ve firmě, tedy možnost kariérního a osobního růstu, dny dovolené navíc nad zákonný rámec. Stále tedy převládá zájem o klasickou nabídku.
  • Jitka Součková, Grafton: Už v letošním roce byl cítit rostoucí zájem o finanční benefity. Spíš než příspěvky na sport, kulturu či nadstandardní zdravotní péči či vzdělávání preferují zaměstnanci prémie, bonusy, navýšení mzdy podle inflace, 13. nebo 14. plat. Stejnou situaci očekáváme i příští rok. 
  • Martin Jánský, Randstad: Stejně jako výši mezd zaměstnavatelé momentálně teprve plánují úpravu benefitů a motivátorů do příštího roku. Podle našeho průzkumu je nejčastěji zvažovanou odměnou jednorázový finanční bonus, který plánuje zavést pět procent firem. Pro zaměstnance jsou benefity velmi důležité, nejžádanější jsou home office, dovolená navíc, stravenky nebo stravenkový paušál a především všechny benefity finančního charakteru, jako jsou odměny, bonusy a 13. plat. Na popularitě získá příspěvek na dopravu či na dovolenou.
  • Jiří Jemelka, JPF: Celá oblast nefinanční motivace nabízí obrovský prostor a potenciál, jak se zaměstnanci pracovat. V době, která se na nás řítí, budou lidé k firmě připoutáni jedině tehdy, pokud buď dostanou zaplaceno podle svých představ, nebo pokud se jim v podniku bude líbit natolik, že tam budou ve svém působení vidět smysl, který samotné finanční ohodnocení mnohdy přesahuje. To znamená dobrou kulturu, příjemné prostředí, které lidem umožní rozvíjet se. Ale to vyžaduje od vedení a manažerů celkovou změnu komunikace i pojetí práce v rámci týmů. Myslím si, že se firmy začnou věnovat více tomu, aby pro každého jednotlivého zaměstnance uspořádaly takový balík benefitů, které budou opravdu odpovídat jeho potřebám. Individualizace benefitů je smysluplná cesta. Věřím, že firmy přestanou plýtvat svými zdroji na něco, co lidem připadá jako nutné zlo, třeba teambuildingy. Kolegové v týmu spolu musí umět komunikovat a vytvářet vztahy v práci na každodenní bázi. Jedna akce přes noc nic nezmění. 
 

Právě se děje

Další zprávy