Rozdíl mezi multilevelem a takzvaným letadlem se mnohdy stírá. Je přitom zcela zásadní.
U klasického multilevel marketingu je jeho účastník odměňován za činnost svou či svých "podřízených", tedy lidí, které do systému zapojil, na základě výkonu, který přináší hodnotu vyšší, než kolik peněz je do struktury rozděleno.
Nově vstupující tak buď neplatí žádný poplatek, nebo platí poplatek, kterým jsou uhrazeny vstupní náklady (například školení, "startovací balíček" odpovídající hodnoty a podobně), nikoli na uhrazení nepřiměřené odměny pro dříve příchozí.
Naproti tomu letadlo (též pyramida, přesněji Ponziho schéma) je založeno na neustálém přísunu nových lidí, kteří udrží motory letadla v chodu pouze do té doby, dokud přibývají exponenciální řadou. Výplaty dříve příchozích jsou vypláceny z vkladů nově příchozích.
Stačí další tři lidé
Jedním z aktuálně plachtících letadel, byť se maskuje pod roušku finančně zprostředkovatelské společnosti, je Astraia CZ.
Společnost je založena na neustálém přílivu lidí, kteří ovšem nemusí vkládat příliš vysoké příspěvky - ty zajistí pojišťovna. Vkladem nově příchozích je uzavření investičního životního pojištění a odměny leteckému personálu jsou vypláceny z provizí získaných od pojišťovny.
Specifikem Astraia CZ je, že její pyramidové schéma je zúženo na tři lidi pod každým členem. "Jenom tři první lidi můžete sponzorovat a ty ostatní pak budete jen doporučovat, protože prachy jdou z velký hloubky. Jistota a prachy jsou ve velký hloubce," vysvětlovala systém obchodní zástupkyně společnosti Astraia CZ na schůzce se šéfredaktorem portálu Investujeme.cz.
Nováček, který si uzavře investiční životní pojištění na 30 let ve výši 1000 korun měsíčně, zaplatí jednu tisícikorunovou splátku. A pokud se mu podaří získat během jednoho měsíce další tři lidi, kteří si uzavřou obdobné pojištění, nebude muset další splátky platit. Stačí, aby zajistil, že jeho tři lidé si najdou každý další tři "účastníky leteckého zájezdu".
V dalších měsících po něm společnost chce pouze, aby doporučil jednoho dalšího člověka, kterého zapíše kamkoli do své struktury, a pak mu budou chodit provize...
Za první tři získané ovečky má nováček nárok na provizi ve výši 9000 korun, z nichž je 2700 korun ponecháno jako stornorezerva na účtech společnosti. "Je myšlena jako sociální pomoc těm lidem. Oni jim to ohlídají a ...," vysvětlovala stornorezervu obchodní zástupkyně, když jí zazvonil telefon od zájemkyně o zapojení do systému.
Vytvoření stornorezervy ve výši 2700 korun je podle zástupkyně pokyn pro společnost, aby začala měsíčně spořit na pojištění místo klienta. Peníze ze stornorezervy lze prý navíc nacokoli použít - například na pravidelné platby nájemného, leasingu, hypotéky... exekuci, cokoli.
"Pojišťovna každý měsíc za tu vaší tisícovku (kterou v daném okamžiku již platí Astraia - poznámka autora) firmě Astraia vyplácí peníze, z nichž část zůstává na stornorezevě a část, ten zbytek, dostáváte vy," pokračovala ve výkladu obchodní zástupkyně.
Podle jejího přednesu provizního schématu by měl každý měsíc člověk získávat částku odpovídající jeho výkonu, pokud bude každý měsíc doporučovat alespoň jednoho člověka.
"Jakmile se rozroste na 27 lidí, každý měsíc budete dostávat 18 900 korun. Po dobu dvou let, kdy firma za to ručí, že pojistky nespadnou, protože když oni to za vás každý měsíc platí, tak to spadnout nemůže," upřesnila zástupkyně.
"Může v tom pracovat i dítě," překvapivě dodala, "ale musí být uveden někdo, kdo za něj bude platit daně."
Zatím bez problémů
Zprostředkovávat pojištění ovšem mohou pouze lidé s povolením od České národní banky. To společnost Astraia od svých oveček nepožaduje a vše řeší prostřednictvím dohody o zabezpečení propagace, na které je postavena též provizní listina.
Samozřejmě jakožto pojišťovací agent potřebuje též pojišťovací zprostředkovatele s licencí ČNB, kteří smlouvy reálně uzavírají. Má je. Jejich provize jsou ale doslova mizivé - mohou si vydělat jen 1000 korun za jednu smlouvu, pokud ji uzavřou i zanesou do systému.
Letadlo Astraia CZ stojí na distribuci IŽP. Tedy, podle slov obchodní zástupkyně nabízejí "investiční životní spoření" nebo "investiční životní program". Jako by slovo "pojištění" bylo sprostý výraz, kterému se snaží někteří zprostředkovatelé vyhnout...
Ovšem jaké? To se autor na schůzce nedozvěděl. Jediná informace byla, že spolupracují s pojišťovnou Generali a že dříve distribuovali pojištění AXA životní pojišťovny. S tou ale rozvázali kontrakt. Proč?
"Doteďka jsme spolupracovali s AXou, ale protože jsme ji přehltili strašně moc a oni to nestačili zpracovat, tak nás na chvíli stopli, protože jsme tam udělali hrozně moc klientů," vysvětlila obchodní zástupkyně společnosti Astraia CZ.
Toto vysvětlení ovšem AXA pochopitelně odmítá. "Toto rozhodně není důvod ukončení spolupráce se společností Astraia. Další podrobnosti není třeba z naší strany dodávat," uvedl Marek Zeman, tiskový mluvčí AXA..
S několika dotazy jsme se též obrátili na pojišťovnu Generali, s níž Astraia CZ spolupracuje nyní. Společnost Astraia distribuuje investiční životní pojištění Future, přičemž Generali dosud nezaznamenala žádné stížnosti klientů ani nestandardní situace v proplacenosti pojištění.
Z pohledu pojistných podvodů je za nestandardní situaci považováno i placení více pojistných smluv z jednoho účtu. Protože společnost Astraia CZ tvrdí, že svým klientům za určitých podmínek bude životní pojištění platit, zeptali jsme se pojišťovny Generali, zda zaznamenali v tomto směru nějaké podezřelé chování.
"Smlouva mezi námi vstoupila v platnost v září loňského roku. První klientské smlouvy byly uzavřeny s počátky pojištění od 1. října 2009. Délka trvání spolupráce je tedy příliš krátká na jakékoliv hodnocení a závěry," odpověděl Jiří Cívka, tiskový mluvčí Generali Pojišťovny.
Na společnost Astraia CZ se zatím nezaměřila ani Česká národní banka, která dohlíží nad finančními zprostředkovateli. "Společnost je podle naší databáze pojišťovacím agentem. Odbor dohledu nad pojišťovnictvím nemusel řešit nic, co by se této firmy týkalo. O žádném šetření neví ani další odbory v ČNB," uvedl Tomáš Zimmermann z tiskového odboru centrální banky.
Čtěte více na webu Investujeme.cz: Největší odhalené podvody finanční krize Lidská naivita nezná mezí... Nepozornost akcionářů se nevyplácí |
Perličkou ze setkání se zástupkyní Astraia CZ bylo, že kromě tohoto letadla byl autor článku informován o dalších dvou možnostech snadného a rychlého přivýdělku. Všechny tyto možnosti byly podle ní "úžasné".
Sama obchodní zástupkyně v prezentaci konané v kavárně obchodního centra Chodov též zmínila, že prošla snad všemi multilevely, které se v Česku objevily. Ale finanční produkt firmy Astraia CZ je podle ní ten nejlepší.