Zlaté časy v české peněžence: Nakupujeme více drogerie než dřív, zjistil průzkum

Klára Čeperová, spi
7. 12. 2017 20:45
Čechům stouply výdělky a nechávají díky tomu v obchodech více peněz. Ačkoliv za potraviny utratí více než dříve, větší množství si jich kvůli inflaci domů nepřinesou. Naopak drogistickým zbožím se i přes nárůst cen zásobují více.
Co si dopřála navíc? (ilustrační foto)
Co si dopřála navíc? (ilustrační foto) | Foto: dm drogerie markt

Praha - Ekonomika výrazně roste, nezaměstnanost klesá. Díky vyšším mzdám a optimismu ohledně dalšího vývoje jsou Češi ochotni nechávat v obchodech více peněz. 

Z výzkumu agentury Nielsen, která monitoruje spotřebitelský trh, vyplývá, že 80 procentům Čechů zbývají peníze na další útratu i po zaplacení všech povinných výdajů. 40 procent lidí je připraveno tyto peníze nechat v obchodech.

A také nechávají. Jen u potravin tržby obchodníků stouply podle agentury Nielsen meziročně o šest procent. Vzhledem k tomu, že zároveň narostla cena potravin (o 7,4 procenta), však celkový objem prodaného zboží klesl více než o procento. 

Foto: Nielsen

"Tržby v tuzemském maloobchodě průběžně rostou. Na tom se podílí několik faktorů, zejména prudký růst mezd, změna trendů nákupního chování nebo novela zákona o významné tržní síle, která mění konkurenční prostředí, a kvůli tomu roste cena zboží," vysvětluje Marta Nováková, prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu, sdružujícího hlavně velké řetězce.

Naopak v drogerii si Češi skutečně plní košíky častěji než o rok dříve - objem prodaného zboží stoupl o 0,9 procenta. Díky růstu cen o 1,2 procenta tak obchodníkům stouply tržby v této kategorii celkem více než o dvě procenta.

Foto: Nielsen

"Z drogistického koše stojí za zmínku nejvýznamnější skupina osobní hygieny a kosmetiky - za tu utratíme 11 procent z celého nákupního koše v maloobchodě," říká generální ředitel společnosti Nielsen Karel Tý‎ra.

V posledním roce Češi projevují větší zájem o dekorativní kosmetiku, zubní kartáčky, barvy na vlasy a šampony. "Za tyto kategorie utratili o pět až osm procent více," dodává šéf výzkumné agentury. Naopak zájem o deodoranty, holicí potřeby a tužidla či laky na vlasy podle něj meziročně oslabil.

V potravinách vedou mléčné vý‎‎robky (studie ale nesleduje cenu masa, pečiva a ovoce a zeleniny). Cenu mléčný‎‎‎‎ch ‎výrobků táhla nahoru hlavně cena másla, méně pak zdražovalo mléko, smetana, tvaroh i margarín a ztužené tuky. "Dařilo se také alkoholu a sladkostem, za které Češi utratili o pět procent více v porovnání se třetím kvartálem loňského roku," doplňuje Tý‎ra.

Foto: Nielsen
 

Právě se děje

před 32 minutami

Česko se ohradilo proti rozšiřování těžby v polském dolu Turów

České ministerstvo životního prostředí v pátek vydalo nesouhlasné stanovisko k rozšiřování polského hnědouhelného dolu Turów u česko-polské hranice. Stanovisko vydalo ve spolupráci s Libereckým krajem a Českou geologickou službou. Ministerstvo to oznámilo v tiskové zprávě. V případě, že by se polská strana rozhodla i přesto těžbu rozšířit, Česko požaduje například finanční kompenzace případných škod nebo vznik těsnící stěny bránící odtékání podzemních vod.

"Stanovisko za Českou republiku je nesouhlasné. Doplněny jsou ale také podmínky, vytvořené ve spolupráci s geology, krajem, obcemi i odbornou veřejností, a Libereckým krajem odsouhlasené, které jsou pro nás absolutně nepřekročitelné, kdyby se Polsko rozhodlo i přes náš nesouhlas v těžbě na Turowě pokračovat," oznámil ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).

Zdroj: ČTK
Další zprávy