reklama
 
 

Slevová spirála poprvé zpomalila. Češi chtějí žít lépe a nakupují dražší zboží

15. 11. 2017
Po dlouhých letech klesl podíl zboží kupovaného v akci. Lidé si do košíku dávají zdravější a kvalitnější věci, ukázal průzkum agentury GfK.
Doporučujeme

Praha - Češi po 15 letech zvedli hlavu a řekli si, že budou žít líp. Ekonomice se daří, výdělky rostou a ze sociálních sítí se na všechny řítí zdravý životní styl: kdo zdravě jí, hodně cvičí a pěkně vypadá, ten je in. Kvalitnější zboží tak mizí z regálů častěji než dřív. Vyplynulo to z průzkumu agentury GfK zaměřeného na nákupní chování.

Podíl zboží nakoupeného v akci poprvé po 15 letech růstu v Česku klesl. Obrat nastal v letošním prvním pololetí, kdy si podle sledování GfK nakoupilo zlevněné zboží (čerstvé a balené) 46,3 procenta lidí. O rok dříve to bylo o půl procentního bodu více.

Pokud by se do vývojové křivky zahrnulo jen balené zboží, dosáhl by podíl akčního zboží 51 procent. Ačkoliv je to více než polovina celého nákupu, přesto je to o procentní bod méně než před rokem.

Posun je vidět i na velikosti nákupního košíku. Zatímco v roce 2013 stál Čechy průměrný nákup 207 korun, letos za něj utratili 234 korun.

Například za potraviny Češi nyní utratí meziročně o 3,7 procenta více - i kvůli růstu cen másla a mléčných výrobků, které se kvůli vysoké poptávce nemusely nabízet v akci.

Obchodníci však mají největší radost z takzvaného up-tradingu, který ukazuje, jak moc si lidé dávají do košíku zboží s vyšší kvalitou a cenou na úkor zboží levnějšího. Letos tento ukazatel stoupl o 1,1 procenta.

Příklon k vyšší kvalitě se projevuje i na nepotravinářském zboží. "V e-shopech dříve lidé hledali nejnižší cenu. Když dnes najdou u svého oblíbeného prodejce produkt za vyšší cenu než u konkurence, nepřebíhají k ní, protože důvěra v dobrý servis je pro ně důležitější než pár korun navíc. Dříve to však tak nebylo," říká Tomáš Drtina z GfK. 

Že si Češi začali více vážit svého volného času a nechtějí ho utrácet stáním ve frontách, se pomalu projevuje i na růstu internetových prodejů. Ačkoliv v celkovém objemu dosahuje jen dvou procent celkových nákupů potravin, přesto tento podíl každým rokem roste v řádu desetin procenta.

"U čísel z on-line obchodování je problém, co do nich zahrnout. Pokud bychom do nich počítali i to, že si člověk zboží objedná na internetu, ale vyzvedne si ho v kamenné prodejně, tak by číslo bylo vyšší," vysvětluje Marta Nováková, prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

Pomalu se také snižuje frekvence nákupů. Zatímco v roce 2013 Češi navštěvovali prodejny s takzvaným rychloobrátkovým zbožím v průměru 341krát v roce, tedy skoro každý den jednu, letos si čtyři návštěvy ušetřili. Vysoké průměrné číslo odhaluje to, že lidé někdy oběhnou i několik obchodů denně, jen aby vyzobali co nejvýhodnější nabídku.

Že si Češi svého volného času váží stále málo, je vidět při porovnání četnosti nákupů s ostatními evropskými státy. Průměrný Východoevropan zajde do obchodu zhruba 280krát v roce a Západoevropan se do něj obtěžuje jen každý druhý den.

Když si však mohou Češi vybrat mezi dvěma obchody, kdy jeden sice nabízí o trochu dražší zboží, ale je blíže než druhý, tak půjdou nakupovat do toho bližšího, ačkoliv v něm utratí více. Druhým nejdůležitějším faktorem je pro ně široký sortiment zboží, nízké ceny jsou až na třetím místě.

Příklon ke zdravému životnímu stylu lze vypozorovat ze sortimentu, který Češi kupují. Výzkumná agentura vybrala z pěti milionů sledovaných položek ty skupiny, jejichž prodeje v průběhu pěti let nejvíce rostly. 

Napříč všemi kategoriemi nejrychleji rostly výrobky, v nichž je obsaženo černé uhlí. Fakt, že něco černého, navíc přírodního pomáhá k tomu, aby se někdo pročistil a zkrásněl, je patrně tak vzrušující kontrast, že se jím nechalo okouzlit zhruba čtyřikrát více lidí než před pěti lety (nárůst o 338 procent je však vysoký také proto, že původní sortiment byl malý). 

Sportovci a příznivci zdravého životního stylu si oblíbili proteinové přípravky, jejich obliba stoupla téměř o 140 procent. O desítky procent více utrácejí Češi také za přírodní kosmetiku a ekologicky rozložitelné přípravky na úklid domácností. V potravinách roste podíl sójových, bezlaktózových a veganských potravin. "Superpotraviny" jako chia semínka či zelený ječmen si kupuje o pětinu více lidí než před pěti lety. 

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama