Na nové místo pro nakupování se již letos mohou těšit obyvatelé Prahy i Brna. Během následujících pěti lety přibudou nová či přestavěná obchodní centra také v Plzni, Zlíně a Olomouci. Uvádí to společnost Cushman & Wakefield.
Během letošního roku se pro zákazníky otevře Centrum Stromovka na Praze 7, mimo toho se má ještě letos rozšířit jedno z nejstarších obchodních center v Česku Avion Shopping Park Brno o dalších 14 tisíc metrů čtverečních. Celkově tak bude mít objekt i s prodejnou IKEA 94 tisíc čtverečních metrů obchodní plochy.
"Češi mají díky rostoucím mzdám a extrémně nízké nezaměstnanosti chuť utrácet, a to především za zbytné zboží a služby, což je ve fázi přehřáté ekonomiky typické. Roste například zájem o výrobky pro sport a rekreaci nebo o elektroniku, ale nikoliv o potraviny. Klesá zájem o automobily, což souvisí s nasyceností poptávky po autech v mnoha zemích světa," vysvětluje ekonom UniCredit Bank Jiří Pour.
Nová a rozšířená obchodní centra:
Město | Název | Typ projektu | Rok otevření | Velikost prodejní části |
Praha | Centrum Stromovka | Nový | 2019 | 15 000 metrů čtverečních |
Brno | Avion Shopping Park Brno | Rozšíření | 2019 | 14 000 metrů čtverečních |
Olomouc | Šantovka Olomouc | Rozšíření | 2021 | 23 300 metrů čtverečních |
Praha | VN47 | Nový | 2020 | 7 000 metrů čtverečních |
Praha | Bořislavka Centrum | Nový | 2021 | 10 135 metrů čtverečních |
Praha | Savarin | Nový | 2022 | 39 000 metrů čtverečních |
Plzeň | Ameside | Nový | 2023 | 65 000 metrů čtverečních |
Brno | NC Královo Pole | Rozšíření | 2023 | 30 500 metrů čtverečních |
Brno | Dornych | Rekonstrukce | 2023 | 26 500 metrů čtverečních |
Zlín | Fabrika | Nový | 2023 | 30 000 metrů čtverečních |
Během následujících let obchodních center ještě přibude. Například v roce 2022 by mělo být hotové centrum Savarin, které propojí Václavské náměstí s ulicí Na Příkopě a s Jindřišskou ulicí. Bude se jednat o celkovou maloobchodní plochu 39 tisíc metrů čtverečních. O rok později se podle plánů otevře zákazníkům centrum Ameside v Plzni s rozlohou 65 tisíc metrů čtverečních.
Podle Poura ovšem stavba nových obchodních center nemusí znamenat, že by například vesnice přišly o své prodejny. "Venkovské prodejny dlouhodobě trpí konkurencí ze strany velkých prodejních center. Nepředpokládáme ale, že by se nákupní zvyklosti na venkově už příliš měnily, a nově vznikající obchodní centra tak budou zřejmě konkurovat především těm stávajícím."
Podle ekonoma zůstává větším problémem pro venkovské prodejny trend vylidňování venkova.
Stavba nových a rozšiřování stávajících obchodních center ovšem zdaleka není záležitost pouze Česka. "Potřeba nových prostor nákupních center ve střední a východní Evropě je ve velké míře ovlivňována makroekonomickými trendy, například v Polsku byl růst poháněn silnou ekonomikou a staví se tu v hojné míře," říká Jan Kotrbáček, mezinárodní partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor ve společnosti Cushman & Wakefield.