Praha - Češi jsou závislí na slevách nejvíce z Evropy. Více než polovina tržeb z rychloobrátkového zboží, tedy například potravin, nápojů nebo drogistického zboží, pochází v tuzemských prodejnách z takzvaných promocí, tedy slevových akcí.
"Před osmi lety to bylo něco málo přes třetinu," říká David Vacl, komerční ředitel výzkumné agentury Nielsen, která dnes představila statistiku za loňský rok na společné konferenci se Svazem obchodu a cestovního ruchu.
Přestože obchodníci i experti hovoří o škodlivosti "slevové spirály", podíl těchto akcí oproti předchozímu roku opět stoupl. "Podpora prodeje pomocí slev roste, a to prostřednictvím letáků, akcí 1+1 zdarma či navýšení objemu zdarma," říká Vacl.
U třiceti kategorií potravin, které agentura sleduje, se průměrně 57 procent zboží prodává ve slevě - největší podíl připadá na bylinné likéry a rum.
Podle výzkumu loni stoupla také spotřeba. Češi loni nakoupili o tři procenta zboží více než v předchozím roce, což je v porovnání s ostatními zeměmi Evropy řadí na druhou příčku za Slovensko. Ceny nakoupeného zboží oproti roku 2015 mírně klesly.
Loni v Česku podle výzkumu společnosti Nielsen zavřelo asi 200 obchodů, jejich celkový počet tak klesl o 1,5 procenta. Především končí majitelé těch menších, jejichž prodejní plocha dosahuje do 50 nebo 400 metrů čtverečních. Velkých hypermarketů a supermarketů loni naopak několik přibylo. Jejich počet ale podle Vacla v posledních pěti letech stagnuje.
Celkový počet obchodů v tuzemsku klesl za posledních deset let o tři tisíce. "Ubývají především prodejny na venkově. To je ale celospolečenský problém, nejen v sektoru potravin a obchodu, ale i vzdělávání a podobně," říká Michal Ševera, viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu.
Podle něj žijí právě na venkově lidé, kteří jsou zavíráním malých prodejen nejvíce ohroženi. "Jsou to například senioři nebo matky s dětmi, kteří si neobjednají nákup online, protože k nim nejezdí," uvedl Ševera.
Majitelé menších a malých obchodů se v předchozím roce obávali, že budou muset zavřít hlavně kvůli rostoucí konkurenci řetězců, ale také elektronické evidenci tržeb (EET).
"Výzkum, který proběhl mezi majiteli prodejen letos v lednu, odhalil masivní obavy z EET. Podnikatelé se obávali vysokých nákladů na pořízení pokladen či zvýšení administrativy. Téměř polovina z nich uvedla, že by EET mohlo být důvodem k uzavření prodejny," uvádí Markéta Charvátová z agentury Nielsen. Zda prodejny po startu EET opravdu zmizely, zatím agentura ještě zjišťuje.