"Nejčastěji propadají vouchery do restaurací, případně drobnější objednávky zboží, na které zákazníci prostě zapomenou," upozorňuje ředitelka Slevomatu Marie Havlíčková s tím, že s rostoucí hodnotou poukazu si lidé hlídají, aby jej včas využili.
"Nevyužitých voucherů máme do 10 procent. Naše vouchery je možné čerpat postupně, takže těch 10 procent uvádíme jako případy, kdy lidé dárkový poukaz nevyužijí vůbec," uvádí pro Aktuálně.cz ředitel masážního studia nevidomých a slabozrakých masérů Novida Tomáš Podhrázký. "K nevyužití, tedy když člověk dostane poukaz, ale nikdy k nám nepřijde, dochází více u nižších hodnot poukazů do 500 až 1000 korun," potvrzuje.
V letošním roce mělo podle Slevomatu přibližně 80 procent všech nevyužitých voucherů hodnotu do 500 korun. Nebo jinak - 63 procent všech propadlých voucherů bylo do 300 korun.
Pražské restauraci Stejkárna Orionka zůstane nevyužitých jen několik málo poukazů, které sama nabízí. "Po otevření restaurace jsme zkusili spolupráci se slevovým portálem a tam jich nevyužitých zůstalo asi 10 procent, odhadem kolem 50 kusů. Hodnoty nevyužitých se shodují s nejčastěji prodávanými, tj. 1000 korun," popisuje zkušenost podniku Draho Širůčka.
Další pražský podnik, vegetariánská a veganská restaurace Etnosvět, eviduje nevyužité vouchery v počtu asi 20 kusů do roka. Opět jde přitom hlavně o hodnoty 500 nebo 1000 korun. "Ve chvíli, kdy se jedná o degustační voucher nebo specifickou částku, jako například 2018 Kč (k narození dítěte) nebo 2612 Kč (k narozeninám), obdarovaný to vnímá více osobně a voucher využije," vysvětluje za restauraci Michaela Dvořáková.
"S křížkem po funuse"
Část propadlých voucherů tvoří dárky, které dostávají třeba lidé v práci. Důvodem propadnutí jejich splatnosti je hlavně odkládání jejich využití až do poslední chvíle.
"Máme vypozorováno, že těsně před koncem platnosti poukázek, což je v našem případě v létě, se zvyšuje počet hostů, kteří útratu platí dárkovými vouchery," potvrzuje Šárka Hamanová z marketingu sítě restaurací Ambiente.
V průběhu roku se podle Slevomatu procento nevyužitých poukazů mění, a to v rozpětí od šesti do 11 procent. Prosinec a únor byly přitom loni podle údajů měsíce s nejvyšším procentem nevyužitých voucherů, tedy s 11 procenty. Nejlépe na tom byl naopak listopad se šesti procenty.
Když už zákazník přijde s propadlým voucherem, snaží se nastalou situaci ospravedlnit nejrůznějšími způsoby - třeba že ho založil do skříně a už nenašel nebo že ho vypral v pračce v kapse kalhot. "Není výjimkou, že pak jde o kuriózní případy. Jako například ten, kdy zákazník prosil o prodloužení voucheru a přišel s tím, že ho dostal jako dárek v dárkovém balení, nechal ho někde ležet, přičemž ho pak sežral pes. Následně na to zapomněl, a když si vzpomněl, tak bylo pozdě a voucher nikde," popisuje Havlíčková.
Obchodníci jsou shovívaví
Pokud ale zákazník nepřijde s propadlým poukazem i třeba několik měsíců po konci platnosti, zůstává drtivá většina obchodníků alespoň zčásti benevolentní. "Voucher je dárek a jídlo zážitek, takže přirozeně nekompromisní nejsme," dodává za restauraci Etnosvět Dvořáková.
"Pokud se stane, že zákazník kartu nestihne vyčerpat a přijde k nám po termínu její platnosti v rozumné době, do dvou měsíců, vycházíme vstříc a platnost karty mu prodloužíme," říká za prodejny s elektronikou Datart tisková mluvčí Eva Kočicová.
Podobně to řeší i například e-shop Alza.cz. "Pokud zákazník s propadlým poukazem přijde v rozumném termínu, situaci řešíme individuálně a lidsky," popisuje mluvčí e-shopu Patricie Šedivá.