Praha - Téměř všichni obyvatelé České republiky si schovávají účtenky z obchodů za zboží dlouhodobé spotřeby, například při nákupu oblečení, vybavení domácnosti, elektroniky a podobně.
Vyplývá to z výzkumu agentury STEM/MARK pro Centrum Černý Most na reprezentativním vzorku populace.
Tyto účtenky si vždy schovává 74 procent respondentů, dalších 25 procent tak činí většinou.
Cena zboží přitom nebývá rozhodující. Doklady si lidé většinou nechávají dva roky, což je obvyklá záruční doba, případně podle délky konkrétní záruky.
Existuje však 16 procent lidí, kteří účtenky skladují v podstatě až do chvíle, kdy se rozpadnou nebo jsou nečitelné.
Čtěte také: Chcete vrátit nevhodný dárek? Víme, na co máte nárok Jak reklamovat vadné zboží? Čtěte krok za krokem Příjemná změna: Záruční doba u věcí na míru bude delší |
Podle výzkumu si účtenky schovávají spíše ženy a starší lidé. Doklad je pro ně především nástrojem pro případnou reklamaci zboží dlouhodobé spotřeby nebo zpětnou kontrolu správnosti účtování nákupu.
Dodatečné informace nehledáme
Naopak od takzvaného rychloobrátkového zboží - typicky potravin či drogerie - si archivuje účtenky jen minimum spotřebitelů (devět procent vždy, 19 procent většinou ano).
Dvě třetiny lidí si kontrolují účtenku, zda jim obchod nepočítal zboží dvakrát nebo zda ceny odpovídají. Osmnáct procent zákazníků tak činí vždy, 47 procent většinou ano, jen čtyři procenta nikdy.
Většina zákazníků se nezajímá, zda jsou na dokladu nějaké dodatečné informace, jako například reklamní sdělení, nabídka zboží nebo slevy (20 procent nikdy, 50 procent většinou ne).