Nakupování: Kdo vlastní obchodní řetězce v Česku a které z nich jsou nejsilnější

Aneta Řezníčková Jiří Kropáček Aneta Řezníčková, Jiří Kropáček
18. 1. 2023 7:33
Jako vůbec první supermarket v Česku otevřela v roce 1991 Mana holandské společnosti Ahold. Od té doby si zahraniční řetězce postupně vydobyly většinu tuzemského trhu a stále otevírají nové prodejny. Podle tržeb zde sice těžko hledají konkurenci, počtem prodejen je ovšem trumfnou obchody s českými majiteli. Podívejte se, jak obchodní řetězce rozložily své síly v tuzemsku i po celé v Evropě.

Lidl

Spadá pod: Schwarz Gruppe

Původ: Německo

Počet prodejen v Česku: 307

Německá maloobchodní společnost Schwarz Gruppe vlastní supermarkety Kaufland a Lidl. Ty dohromady provozuje ve více než 30 zemích, kde má necelých 13 tisíc provozoven a zhruba 500 tisíc zaměstnanců. V minulém účetním období (2020/2021) dosáhly tržby společnosti Lidl 96,3 miliardy eur, tržby společnosti Kaufland 25,5 miliardy eur. Podle tržeb je Lidl největším potravinářským řetězcem v Česku, Kaufland je druhý. Schwarz Gruppe je soukromým podnikem, s jehož akciemi se na veřejných trzích neobchoduje. Vlastníkem Schwarz Gruppe je třiaosmdesátiletý Dieter Schwarz, který je označován za nejbohatšího Němce. Dalším významným pilířem společnosti je i divize Prezero, která poskytuje environmentální služby, a Schwarz Production, která vyrábí potraviny pro obchodní řetězce ve skupině.

Země působení: Česká republika, Německo, Polsko, Slovensko, Rakousko, Švýcarsko, Francie, Španělsko, Portugalsko, Itálie, Velká Británie, Irsko, Belgie, Nizozemsko, Lucembursko, Dánsko, Švédsko, Finsko, Litva, Lotyšsko, Estonsko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko, Srbsko, Bulharsko, Řecko, Kypr, Rumunsko

Vůbec největším obchodním řetězcem v Česku je německý Lidl, který zde působí od roku 2003 a jeho síť zahrnuje více jak 300 prodejen. Jeho dominance však není založena na počtu obchodů, ale na výši tržeb - ve finančním roce 2020/2021 tržby firmy meziročně stouply o 15 procent zhruba na 73,2 miliardy korun.

Na pozici druhého nejsilnějšího potravinářského řetězce v Česku je Kaufland, který stejně jako Lidl patří do německé maloobchodní skupiny Schwarz.

Právě z Německa přitom pochází nejvíce supermarketových hráčů na tuzemském trhu. Kromě Lidlu a Kauflandu jde například také o Globus, Penny, Normu či Makro, které v Česku každoročně dohromady vytvoří tržby za stovky miliard korun.

Ovšem počtem prodejen v Česku dominuje řetězec s českým majitelem - skupina Coop. Svaz českých a moravských spotřebních družstev v tuzemsku provozuje 2500 prodejen. Působí i pod názvy jako Jednota, Konzum, Terno či Tuty.

Králem řetězců na českém trhu se ovšem postupem času staly vietnamské večerky. Přestože součástí přehledu Aktuálně.cz nejsou, podle dat Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR ČR) v tuzemsku drží větší podíl než Lidl - přibližně čtvrtinový. Se svou obchodní strategií se tyto prodejny dokážou udržet i na místech, kde to české sítě vzdaly. Daří se jim i díky dlouhé otevírací době - často včetně svátku, nízkým nákladům a mnohdy i exkluzivnímu sortimentu.

 

Právě se děje

Další zprávy