Vzpomeňme na máselnou krizi, volá svaz obchodu
Prouza ze Svazu obchodu a cestovního ruchu potvrzuje, že marže obchodníků jsou stabilní a ceny naopak uměle navyšují zpracovatelé. Za příklad přitom dává takzvanou máselnou krizi před pěti lety, kdy se kostka másla na pultech obchodů vyšplhala na více než 60 korun.
"Vzpomeňme v této souvislosti na takzvanou máselnou krizi v roce 2017. Tehdejší kontrola jasně prokázala, že za masivním nárůstem ceny stálo umělé zdražování potravinářských firem. Jsem si jistý, že stejný výsledek přinese i případná současná kontrola," říká Prouza.
Zatímco exministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) tehdy prohlásil, že na vysokých cenách másla mají značný podíl obchodníci, u kterých končila až polovina jeho prodejní ceny, podle svazu šetření ministerstva financí naopak ukázalo, že obchodníci se na zdražení nepodíleli.
Online deník Aktuálně.cz oslovil s dotazem ohledně marží také zpracovatele. Například Potravinářská komora sledování cen ze strany státu vítá. "Takto zdvižený prst může v případě extrémních obchodních přirážek donutit 'pachatele' k jejímu snížení," říká za komoru tisková mluvčí Helena Kavanová.
Zástupci mlékárenského gigantu Madeta ani pekárenského koncernu Penam z holdingu Agrofert do publikace článku na otázky redakce neodpověděli.
K tématu marží se ovšem nevyjádřily ani oslovené obchodní řetězce jako Lidl, Albert nebo Tesco. Řada z nich se odvolává právě na prohlášení Svaz obchodu a cestovní ruchu.