Pochoutky z Tyrol, slovenský kebab. Do ČR jdou nové značky

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
28. 2. 2015 22:40
Podle odborníků z oboru je tuzemský trh téměř nasycen - Česko má mezi okolními zeměmi nejvíc restaurací, fastfoodů a barů na hlavu. Uspět tak může jen koncept s "dobrým nápadem."
Tyrolské lahůdky zahájí ostrý provoz do konce roku.
Tyrolské lahůdky zahájí ostrý provoz do konce roku. | Foto: Tiroler Bauernstandl

Praha - Čeští zákazníci budou mít už brzy možnost vyzkoušet nové fastfoody, kavárny nebo stánky s rychlým občerstvením.

Přes to, že je Česká republika v počtu restaurací a gastronomických provozoven na hlavu mezi okolními státy rekordmanem, v mezeru na trhu věří třeba prodejce  tyrolských specialit Tiroler.

Franšízového partnera v Česku hledá také slovenská síť stánků s kebaby, Mr. Kebab. Vstup do Česka chystá i síť tradičních vídeňských pekáren Anker, americký prodejce mražených jogurtů Tutti Frutti Frozen Yogurt nebo kavárna PJ’s Coffee z New Orleans.

Česká republika tyto firmy láká i přes to, že tuzemský trh je nasycen. Podle aktuálních údajů poradenské společnosti Data Servis je zde přes 29 tisíc restaurací, barů, klubů a fastfoodů. Pro porovnání, Slovensko eviduje 13 tisíc podniků, Polsko a Velká Británie 55, respektive 140 tisíc provozoven. "Z pohledu “hustoty” gastro sítě má Česká republika nejvyšší počet podniků na jednoho obyvatele," říká ředitelka Data Servisu Markéta Šimková.

Na bázi franšízy v segmentu gastronomie podle dat odborného portálu franchising.cz působí 29 konceptů s celkem sedmi sty pobočkami.

Licence za 137 tisíc

Nejdál je v jednáních s tuzemskými podnikateli rakouská síť mobilních stánků se specialitami ze všech oblastí tyrolských Alp, Tiroler. Tradiční špek, klobásy, sýry, marmelády, víno nebo med zákazníkům nabízí od roku 1986, zatím ale jen v Rakousku a Německu.

“Trh v České republice má pro nás velký potenciál. A to nejen z důvodu jeho blízkosti rakouskému trhu, ale především s ohledem na obdobné nebo srovnatelné zvyklosti, zájmy a poptávku potenciálních zákazníků,” vysvětluje, proč právě Česko, zakladatel sítě Tiroler Wolfgang Obermüller.

Firma již k úspěšnému startu na tuzemském trhu učinila první kroky. "U příležitosti Master franchisové konference v Praze podepsal Tiroler smlouvu s prvním franšízantem," informuje jednatel poradenské společnosti Avex systems, která pražskou konferenci pořádala, Aleš Tulpa. Kdo konkrétně bude partnerem sítě Tiroler v Česku, ale říci nechce.

Pilotní provoz si stánky s tyrolskými pochutinami vyzkoušely před Vánoci na farmářských trzích v pražských Dejvicích. "Potvrdila se naše očekávání," dodává Obermüller. S „ostrým“ provozem by měly stánky začít ještě do konce letošního roku.

“Dovedeme si představit, že se nám podaří zhruba do dvou let získat minimálně pět nových franšízových partnerů,” věří Obermüller. Podle něj by to mohlo v tomto horizontu znamenat deset až dvanáct provozoven. Poté se chce Tiroler poohlédnout také po dalších trzích, jako je Slovensko, Maďarsko, Polsko, Chorvatsko nebo Slovinsko.

Za získání franšízové licence si majitel konceptu Tiroler účtuje pět tisíc eur, tedy v přepočtu zhruba 137 tisíc korun. Investice do jedné mobilní prodejny se pak podle její velikosti pohybují mezi 25 a 40 tisíci eury, tedy v přepočtu mezi 685 tisíci a 1,1 milionu korun. Roční obrat prodejny by se měl pohybovat kolem 130 tisíc eur – 3,6 milionu korun.

Kebab ze Slovenska

Za 10 tisíc eur, tedy více než 270 tisíc korun, nabízí českým podnikatelům licenci slovenský fastfoodový řetězec Mr. Kebab. Na domácím trhu zatím provozuje jen dvě vlastní prodejny v Košicích. S expanzí formou franšízy začíná až nyní. V plánu je další pobočka v Košicích a jedna franšízová provozovna v Bratislavě.

Rychlejší expanzi pozdržel spor o značku v Maďarsku a Thajsku, kde potenciální franšízanti ještě před uzavřením smluv zkopírovali celý koncept a otevřeli pod totožným logem několik provozoven.

Slovenská síť s kebaby Mr. Kebab
Slovenská síť s kebaby Mr. Kebab | Foto: Mr. Kebab

Mr. Kebab zákazníkům nabízí různé variace kebabu, ale i kuřecí křídla, bramboráky nebo sýrové či kuřecí nugety. Slovenští zákazníci za kebab v housce zaplatí 3,20 eura (88 korun), kuřecí nugety stojí 2,20 eura (60 korun).

Podle majitele společnosti Mr. Kebab Ľubora Lelovitse je na Slovensku prostor pro celkem 20 poboček. Podobnou šanci mají podle něj stánky s kebaby i v České republice, dvacet prodejen zde chce mít do pěti let.

Pro aktivnější nástup na český trh firma vytvořila pozici manažera přímo pro Českou republiku. Nyní probíhají jednání se zájemci o licenci. "Zatím ale nelze přesně říci, kdy bude v Česku otevřena první provozovna," říká Lelovits. Zejména v nákupních centrech by se tak brzy měly objevit malé stánky, ale i restaurace se sezením. Koncept je stavěn i na venkovní prostranství.

Kromě poplatku za licenci představují prvotní investice do provozoven 40 až 80 tisíc eur, tedy 1,1 až 2,2 milionu korun. Zakladatel konceptu si pak měsíčně účtuje ještě poplatek ve výši pěti až osmi procent z obratu.

Další zájemci: Pekárna z Vídně, jogurty z Kalifornie

Síť vídeňských pekáren Anker
Síť vídeňských pekáren Anker | Foto: Anker

Zatím v počáteční fázi jsou další tři zahraniční koncepty, které se již tuzemským investorům představily na několika franšízových konferencích. V současné době mapují český trh a hledají první zájemce o franšízovou licenci.

Uplatnění na tuzemském trhu hledá třeba síť tradičních vídeňských pekáren Anker s více než 120letou historií. Společnost má v současné době 140 poboček, z nichž je 26 franšízových. Už v roce 2013 otevřela prodejnu na Slovensku. Právě na základě těchto zkušeností se Anker rozhodl vstoupit také do Česka.

Mražené jogurty Tutti Frutti
Mražené jogurty Tutti Frutti | Foto: Tutti Frutti Frozen Yogurt

Franšízanty u nás hledá také síť samoobslužných prodejen mražených jogurtů Tutti Frutti Frozen Yogurt z Kalifornie. Řetězec v současné době působí ve 48 zemích, kde provozuje na bázi franšízingu celkem 850 prodejen. V nabídce má přes 50 druhů mražených jogurtů, které se dají zkombinovat se stovkou polev.

Vstup na český trh plánují také kavárny PJ’s Coffee z New Orleans. Ty chtějí Čechům nabídnout kávu z nejlepších zrn Arabica. V USA je síť známá od roku 1978, na tamních trzích zatím provozuje 65 kaváren. 

Podle odborníků z poradenské společnosti Profit system mohou v Česku v současné době uspět jen takové gastronomické koncepty, které přinášejí nějakou přidanou hodnotu, například kvalitu nebo zajímavý zážitek.

"Trh v oblasti gastronomie je hodně zaplněn a je velmi obtížné se prosadit v náročném konkurenčním prostředí. To platí jak pro nové systémy, tak pro stávající, které nemají výhodu jako například mezinárodně působící franchisové gastronomické podniky," konstatuje ředitel firmy Avex Systems Tulpa.

"Doba masivního otevírání fastfoodů je již minulostí," doplňuje jej šéfredaktorka serveru frachising.cz Barbora Štanglová.

Další vybrané neotřelé značky by se ale mohly po Česku začít rozhlížet už na jaře. Ke konci dubna se totiž ve španělské Barceloně uskuteční Global Master Franschise Forum. "Zde se představí nové franšízové systémy, které mají v plánu expanzi do Evropy, včetně ČR a Slovenska," říká Tulpa.

 

Právě se děje

Další zprávy