"Se zástupci řetězců jednám pravidelně. Díky řediteli @lidlcz Adamu Miszczyszynovi za pěkný dárek k dnešnímu jednání v podobě slevy pro spotřebitele," napsal Nekula v úterý na sociální síti Twitter. "Děkuju @lidlcz, že pochopili, o co mi celou dobu jde," dodal ministr.
Se zástupci řetězců jednám pravidelně. Díky řediteli @lidlcz Adamu Miszczyszynovi za pěkný dárek k dnešnímu jednání v podobě slevy pro spotřebitele. Zítra totiž bude v Lidlu 🇨🇿 a 🇸🇰 mouka za 12,90 Kč.
— Zdeněk Nekula (@ZNekula) May 9, 2023
Když se chce, tak to jde. Děkuju @lidlcz, že pochopili, o co mi celou dobu jde. pic.twitter.com/8WHa6Yxm5n
Reakce uživatelů na ministrův příspěvek byla vesměs kritická. "Toto je placená spolupráce s Lidlem?" tázal se pod Nekulovým avízem jeden z nich. "Ministr - a dělá zadarmo PR diskontu Lidl," podotkl další.
Na příspěvek ministra zemědělství reagovali i někteří politici. "Jsem hrdý člen vlády. Ministr zemědělství! Pracuji pro Vás, pro občany. A protože se ani na chvilku nezastavím, vyjednal jsem pro Vás, milí občané, na zítra slevu na mouku v Lidlu," reagoval s nadsázkou například bývalý ministr financí Miroslav Kalousek. "Pane ministře, proč nás takhle urážíte a sebe znemožňujete," dodal.
Podle předsedy sněmovního zemědělského výboru Michala Kučery (TOP 09) by Nekula ve svých mediálních vyjádřeních mohl být jako šéf úřadu mediálně obratnější. Kučera k Nekulově vyjádření poznamenal, dobře myšlená informace může skončit ne úplně šťastně. Poukázal ale také na to, že situace v zemědělství není úplně jednoduchá a ministr nemá všechny nástroje, aby dokázal vše vyřešit.
Agrární komora podle jejího prezidenta Jana Doležala oceňuje ministrovo zapojení do řešení vývoje cen potravin. "Neměl by ale naskakovat na laciný marketing některých obchodních řetězců, které účelově snižují ceny některých produktů třeba na jediný den, jako nyní například Lidl zlevnil mouku. Zahraniční obchodníci se tím jen snaží využít současné situace, kdy na jejich nespravedlivé obchodní praktiky začíná být více vidět," doplnil.
Naopak ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka ve středu uvedl, že jako ministr také při návštěvách komerčních firem informuje o výsledcích jednání. Otázkou podle něj může být, jakou formulaci zvolit. Nekuly se ale zastal. Za poslední měsíce učinil kroky ve prospěch občanů, míní.
Nekula navštívil centrálu Lidlu v úterý. "Během schůzky jsme panu ministrovi přiblížili, jak dlouhodobě podporujeme české dodavatele a jak je pro nás v aktuální situaci zásadní nabízet ty nejkvalitnější potraviny za nejnižší možné ceny," uvedl řetězec na Twitteru.
Konkrétně sleva na avizovanou mouku ovšem není pro zákazníky Lidlu automatická. V akci ji je možné pořídit při aktivaci slevového kuponu v mobilní aplikaci Lidl Plus, a to při minimální útratě ve výši 400 korun za nákup.
Ministr zemědělství dlouhodobě kritizuje obchodní řetězce v Česku za to, že prodávají předražené zboží. V únoru obchody obvinil, že "zkoušely, co zákazníci vydrží" nebo že vysokými cenami "zneužily Vánoce". Požádal lidi, aby mu posílali podněty na nekalé praktiky prodejců, a sám podal stížnost k antimonopolnímu úřadu kvůli cenám cukru.
Na prodejnách také letos spustil kontroly České obchodní inspekce a Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Ty již podle ministra odhalily porušování zákona včetně slevových akcí.
Podle Nekuly intenzivní kontroly vedou k tlaku na ceny, argumentuje tím, že klesla už cena vajec nebo másla. Chce se zaměřit také na pečivo nebo mléčné výrobky, řekl po posledním jednání meziresortní skupiny v polovině dubna. Nekulovým cílem je dosáhnout zdravého konkurenčního prostředí.