Praha - Pravomocné pokuty v celkové výši přes 4,1 miliony korun zatím letos uložila Česká obchodní inspekce tuzemským e-shopům. Vyplývá to z informací, které poskytla na vyžádání on-line deníku Aktuálně.cz.
Nejvyšší sankci - 60 tisíc korun - letos zatím dostal internetový obchod zdravi-krasa-vitalita.cz. "Porušil zásady poctivosti prodeje, když prokazatelně za objednaný výrobek (v počtu šesti kusů) účtoval místo celkové částky 2768 korun nesprávně částku 2955 korun a dále účtoval za neobjednaný výrobek částku 219 korun," říká mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. V součtu tak e-shop zvýšil cenu o 406 korun.
Nejvyšší pokuty, které letos nabyly právní moci:
E-shop | Výše pokuty | Datum nabytí právní moci |
www.zdravi-krasa-vitalita.cz | 60 000 Kč | 28. 9. 2017 |
www.kasa.cz | 50 000 Kč | 11. 1. 2017 |
www2.hm.com | 50 000 Kč | 12. 8. 2017 |
www.plaza24.cz | 50 000 Kč | 28. 6. 2017 |
www.dualsimandroid.cz | 50 000 Kč | 26. 8. 2017 |
www.hobbyeshop.cz | 50 000 Kč | 5. 4. 2017 |
www.anglickeobleceni.eu | 50 000 Kč | 31. 3. 2017 |
www.wayfar.cz | 50 000 Kč | 8. 9. 2017 |
www.lucerny.cz | 50 000 Kč | 4. 8. 2017 |
www.mt-nabytek.cz | 50 000 Kč | 25. 1. 2017 |
www.euronics.cz | 50 000 Kč | 15. 9. 2017 |
Mezi e-shopy s nejvyššími pravomocně uloženými pokutami se letos zařadily mimo jiné Kasa.cz nebo Euronics.cz. V prvním případě prodejce nabízel detektor kouře, který nesplňoval požadavky pro uvedení na trh a nebyl ani opatřen návodem v českém jazyce. Euronics pak na svém webu uváděl u výrobku slevu, aniž by prokázal, z jaké ceny je vypočítána.
Pokutu dostal i e-shop populárního řetězce s oblečením H&M. Podle inspekce si neoprávněně účtoval náklady spojené s vrácením zboží a také na vyžádání nevydal doklad o koupi v českém jazyce.
Za letošní leden až září uskutečnila inspekce celkem 795 kontrol. Z toho v samotném třetím čtvrtletí 203 kontrol, přičemž porušení právních předpisů našla u 84 procent z nich. Tento podíl se podle ředitele ČOI Mojmíra Bezecného během posledních dvou let téměř nezměnil.
"Při kontrolách vycházíme z dlouhodobé zkušenosti a cíleně míříme na problematické internetové prodejce. Rovněž reagujeme na podněty spotřebitelů," vysvětluje šéf ČOI, proč je podíl zjištěných nedostatků tak vysoký.
"Obecně lze říci, že se nejčastěji setkáváme s tím, že provozovatelé internetových obchodů opomíjí povinnost informovat spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, kterou jim od února 2016 ukládá novela zákona o ochraně spotřebitele," upřesňuje. Další v pořadí jsou nekalé obchodní praktiky nebo špatné informace o možnostech reklamace.