Redakční test - Při vstupu do hypermarketu si půjčíte přenosný skener a sami si během nákupu postupně načítáte čárové kódy. Máte tak hned přehled o ceně konkrétního zboží i o průběžném součtu. U speciální pokladny pak už jenom zaplatíte - nemusíte tedy čekat frontu, vykládat nákup na pás, čekat na načítání jednotlivých položek nebo se stresovat tím, že hned za pokladnou chcete nákup rychle uklidit.
Službu pod názvem Scan&Go začal v Česku testovat řetězec Globus v roce 2013, od října 2016 funguje už ve všech jeho patnácti hypermarketech. "Zákazníci využívající tuto službu se na prodejích podílejí jednou pětinou," říká mluvčí řetězce Pavla Hobíková.
Od loňského října postupně zavádí stejný způsob nakupování - pod názvem Scan&Shop - také řetězec Tesco. Využít jej lze zatím v devíti hypermarketech - třikrát v Praze (Letňany, Zličín, Eden) a dále v Brně (Královo Pole), Ostravě (Třebovice), Plzni (Rokycanská), Karlových Varech, Kladně a Frýdku-Místku.
"Službu hodláme i nadále rozšiřovat. Další obchody přibudou do konce našeho fiskálního roku, tedy do konce února," uvádí bez bližších podrobností mluvčí řetězce Václav Koukolíček. Tento způsob nákupu podle něj pravidelně využívá zhruba pět procent zákazníků Teska a jejich podíl stále roste.
Zatímco v Globusu mohou skenery využívat jen držitelé zákaznických karet, v Tesku jsou dostupné komukoliv. Oba řetězce (Globus zatím jen v pražských Čakovicích) zároveň vedle půjčení přístroje nabízejí také aplikaci ke stažení do mobilu - lidé pak mohou svůj telefon používat také jako skener.
On-line deník Aktuálně.cz vyzkoušel novinku v Globusu už na začátku loňského léta. Od té doby jsme uskutečnili desítky dalších nákupů v obou řetězcích. Nyní tak můžeme shrnout výsledky více než ročního testování.
S vlastním mobilem raději ne
Pokud si novinku chcete vyzkoušet, dejte přednost půjčení skeneru před aplikací ve vlastním mobilu. Skener totiž snadno umístíte do držáku u nákupního vozíku, nemusíte pak stále hlídat svůj mobil nebo jej pokaždé vytahovat z tašky či kapsy.
U skenerů také není potřeba opakovaně zapínat nebo odkódovat displej. U mobilu si navíc vybíjíte baterii a riskujete, že kvůli tomu přijdete o načtené kódy z velkého nákupu dříve, než dojedete k pokladně.
Skener je jednoznačně rychlejší, jednodušší a bezpečnější než aplikace v mobilu. Ostatně sám Globus si to uvědomuje, když mobilní aplikaci prezentuje spíše jako záložní variantu. "Celkem máme v hypermarketech k dispozici 2 600 skenerů a 81 pokladen, nicméně v nákupních špičkách například před státními svátky se stává, že jsou i přesto rozebrány," vysvětluje Hobíková.
Zástupci obou řetězců se shodují, že lidé využívající tuto službu jednoznačně preferují skener před vlastním mobilem.
Sami sobě pokladníkem
V Globusu i Tesku začínáme přiložením zákaznické karty ke čtečce na speciální tabuli u vstupu do prodejny. V Tesku můžeme zvolit i variantu bez karty. Poté se rozsvítí jeden z volných skenerů - právě ten si máme vzít.
Přenosný přístroj připomínající smartphone si můžeme průběžně odkládat do speciálního držáku na rukojeti nákupního vozíku. Jednou jsme si nedali pozor a vzali si vozík s rozbitým nebo chybějícím držákem - od té doby si to hlídáme.
Při nakupování pak jednoduše skenujeme čárový kód každého zboží. U potravin, které ho na sobě nemají, typicky u pečiva, najdeme kód poblíž, například u košů s rohlíky. U takových výrobků nás pak přístroj ještě vyzve k zadání počtu kusů. Číslo lze zvyšovat jen postupně (tlačítkem plus), což je u vyššího počtu kusů pečiva trochu zdlouhavé. U ovoce a zeleniny - pokud nejde o cenu za kus - skenujeme kód, který nám vyjede po jejich zvážení.
Komplikace jsme zaznamenali jen u některých mléčných výrobků. U mléka, které obvykle nakupujeme jen po jednom nebo dvou kusech, nás skener automaticky vyzýval k zadání počtu kusů. U jogurtů, kde bychom kvůli většímu množství stejných položek takovou možnost uvítali více, jsme naopak často museli skenovat pětkrát shodný kód - nebo počítadlo naskočilo až po naskenování druhé položky (a zpočátku jsme nevěděli, jestli do nich zpětně zahrnout i tu první).
Na našem skeneru postupně vzniká přehledný seznam nakoupeného zboží. Hned známe jeho cenu a hlavně součet za celý nákup. O trochu přehlednější nám přišel displej v Globusu, který se primárně ukazuje jako nákupní seznam. Tesco ukazuje podrobnosti o poslední naskenované položce - pro průběžnou kontrolu celého nákupu musíme kliknout na ikonu košíku.
Když se u některé položky spleteme nebo si její nákup rozmyslíme, smažeme ji. To ale nejde úplně jednoduše přímo v seznamu - nejdříve musíme zvolit ikonku minus a znovu načíst čárový kód zboží, které dáváme z vozíku pryč.
Při nákupu kávy nebo elektroniky se na přístroji objevilo upozornění, abychom na konci u pokladny kontaktovali obsluhu, protože zboží má ochranný prvek proti krádežím. Obsluhu pak u pokladny musíme přivolat i při nákupu vína nebo lihovin, aby potvrdila, že jsme starší 18 let.
Chce to systém
Nákup se skenerem vyžaduje určitý řád či systém. Je jedno, zda jednotlivé položky naskenujeme před jejich vložením do vozíku, nebo až po vložení, nebo zda třeba načteme vždy až několik různých položek najednou - případná kontrola přijde teprve u pokladny. Každý by si ale měl zvolit takový způsob, aby měl stále přehled o tom, které zboží už naskenoval a které nikoliv.
Přestože každý z nás absolvoval během roku přes třicet nákupů, nelze říci, že bychom dokázali zvolený systém stoprocentně dodržovat. Hlavně při nakupování s dětmi, pro něž je skener vítaným zpestřením.
Po technické stránce fungovalo vše bez problémů. Ovládání skeneru je poměrně jednoduché i pro člověka, který jinak na chytrém mobilu využívá jen základní funkce. Přístroje se ani jednou "nezasekly", neztratily spojení nebo dokonce uložená data. V Tesku měly skenery občas mírně delší odezvu ("načítám data"), i proto na nás působily nepatrně těžkopádněji než v Globusu.
Výjimečně jsme měli problém s načtením některých kódů na výrobcích - podobně jako se to občas stane zaměstnanci u klasické pokladny. Zkusili jsme jiný kus téhož výrobku a až na jednu výjimku, kterou jsme museli nahlásit v závěru nakupování, se tím problém odstranil. Mimochodem - pípnutí, které potvrzuje načtení kódu, by nemuselo být tak hlasité.
Máme nakoupeno a přijíždíme ke speciálním pokladnám. Před vstupem do označené zóny musíme načíst ještě čárový kód pro ukončení nákupu. Sami jsme pak zaparkovali vozík na určené místo, načetli zákaznickou kartu a jednoduše zaplatili. U lidí využívajících tuto technologii se předpokládá platební karta, u některých pokladen lze nicméně platit i hotově.
V blízkosti byl vždy k dispozici pracovník, který poradil nebo pomohl s problémy. Neobešli jsme se bez něj hlavně při zmíněném potvrzování věku nebo odebrání ochranných prvků na cennějším zboží.
Většinou jsme prošli bez kontroly
Zhruba při každém čtvrtém až pátém nákupu nás systém vybral ke kontrole. V takovém případě musíme počkat na obsluhu, která z vozíku vyjme počítačem určený počet položek a naskenuje. Pokud jsou v pořádku, můžeme pokračovat k pokladně. Jestliže najde nesrovnalosti, naskenuje obsluha znovu celý nákup.
Ani v jednom případě kontrola ve vozíku nenašla nic, co bychom zapomněli naskenovat. Příjemný pocit to ale není, stoprocentně jistí naší bezchybností jsme si nebyli téměř nikdy - zejména u větších nákupů a s dětmi.
Při většině nákupů nás nicméně nikdo nekontroloval. Což nemusí být vždy dobrá zpráva - pokud bychom si omylem načetli více zboží, než jsme koupili.
Oba řetězce nevylučují, aby zákazník se skenerem ukládal svůj nákup už v prodejně přímo do vlastní tašky. Také my jsme to párkrát vyzkoušeli. Praktické je to ale jen u menšího nákupu - jinak se zboží pomačkalo víc, než když jsme jej ve vozíku odvezli až ke kufru auta a tam jej teprve naskládali do tašek nebo do přepravky. A hlavně: Téměř pokaždé nás pak s taškou vybrali ke kontrole.
Řetězce pochopitelně tají, jaká kritéria hrají roli při volbě nákupu ke kontrole. Obecně hovoří o náhodném výběru počítačem.
Zejména Globus spoléhá na to, že službu využívají pouze registrovaní majitelé zákaznických karet, kteří si nedovolí úmyslné podvody - a pokud ano, tak ne opakovaně. "Na základě dosavadních zkušeností je chybovost opravdu zanedbatelná," říká mluvčí Globusu Pavla Hobíková. Následovat Tesco a zpřístupnit skenery i pro neregistrované zájemce ale Globus zatím neplánuje.
Mluvčí uvádí, že při dalších nákupech pak kontrol ubývá. Náš dlouhodobý test to ale nepotvrdil, a to ani když vyloučíme nákupy mimo "domovské" prodejny. Přestože jsme při předchozích kontrolách jako majitelé zákaznických karet pokaždé prošli bez problémů, frekvence kontrol se postupem času nesnížila.
Dodejme, že ztráta soukromí není se skenerem o nic větší než při běžném užívání zákaznické karty (díky níž má řetězec dlouhodobý přehled o tom, co si kupujeme).
Spíše jistota a klid než úspora času
Celkový dojem z testování? Nejvíce jsme ocenili, že nemusíme čekat frontu u klasické pokladny, přestože zrovna Globus patří podle našich zkušeností mezi výjimky, protože se snaží využívat maximum pokladen a fronty nebývají takové jako u konkurenčních hypermarketů.
Výhodou je i to, že nemusíme vykládat zboží na pás a pak zase rychle zpátky. Zejména u většího nákupu bývá komplikované uklízet zboží a současně řešit placení, o dětech ani nemluvě. Uvítali jsme také průběžný přehled o ceně.
V mnoha případech jsme měli pocit, že postupné skenování vlastního nákupu vyšlo časově zhruba stejně jako odbavení u klasické pokladny s pásem. Skenery nám ale daly větší klid a jistotu, hlavně s přibývajícími zkušenostmi. Vyhnuli jsme se stresu u pásu. Málokdy také předem víte, jaká fronta se u klasických pokladen vytvoří. V situacích, kdy u nich čekalo více lidí, jsme skenery ocenili ještě více - celkovou délku nákupu lze díky nim lépe plánovat.
Tesco bylo dosud v Česku průkopníkem jiné moderní formy placení - samoobslužných pokladen. Skenery se oproti nim hodí i pro větší nákupy. Nemusíme už manipulovat se zbožím v zaplněném vozíku, a pokud třeba nějaký kód nešel načíst, zjistili jsme to včas a nemuseli se vracet od pokladny.
Práce je dost
Kvůli skenerům a samoobslužným pokladnám k žádnému propouštění zaměstnanců nedochází, ujišťují zástupci řetězců. Část dosavadní obsluhy klasických pokladen nově funguje jako poradci ohledně technologických novinek (nebo zmíněná kontrola), část se řetězce snaží využít jako odborníky v jednotlivých odděleních či poradce při samotném nákupu.
Během našeho ročního testování se řetězce spíše marně pokoušely získat další nové zaměstnance na volná místa. Velký strach z "nástupu robotů" nemá ani šéfka Odborového svaz pracovníků obchodu Renáta Burianová (více v rozhovoru pro Aktuálně.cz).