Brno - Zatímco podniky vyhlašují čtyřdenní pracovní týden a statistiky o nezaměstnanosti se pohybují směrem vzhůru, zájem o luxusní zboží v Česku nijak neklesá. Podobně jako ve zbytku světa.
„V tomto segmentu žádný dopad krize nesledujeme. Lednové tržby se pohybovaly na úrovni loňského ledna. Ale leden a únor je dost těžké hodnotit, jsou slabé každý rok," poznamenal Lukáš Loskot, kreativní ředitel Simple concept store.
Tento obchod s módou, doplňky a dalšími exkluzivním zbožím špičkových značek se pro pražské milovníky luxusu otevře v březnu letošního roku. Bude patřit do portfolia skupiny Carollinum, která už nyní provozuje několik obchodů s luxusním zbožím.
„Jistěže se dopadů krize obáváme. Jde o to, zda se tyto obavy prokáží jako opodstatněné," dodal Loskot.
Provozovatelé značkových butiků v pražské Pařížské ulici se shodují, že v poslední době mírně ubývá zahraničních zákazníků. Zato je nahradili ti čeští, což bylo dobře patrné před Vánocemi.
Ve světě už krize na luxus útočí
Jen minimální obavy mají zatím čeští dovozci hodinek a šperků světových značek. Počítají s tím, že většina lidí bere tyto luxusní předměty spíš jako investici, která časem neztrácí svou hodnotu.
Celosvětové tržby v oblasti luxusního zboží však klesají. Klenotnická společnost Tiffany oznámila pokles prosincových tržeb o 21 procent. Největší opad zájmu zaznamenala společnost ve Spojených státech.
Na letošní rok s poklesem nebo stagnací tržeb počítá i italská klenotnická společnost Bulgari i švýcarský výrobce luxusních hodinek Rolex. Poptávka po slavných hodinkách klesala už na konci minulého roku, vedení společnosti však vkládá naděje do trhů v Asii a jižní Americe.
Agentura AFP informovala, že už vloni se zastavil růst skupiny LVHM, jejíž součástí jsou značky Vuitton nebo Gucci i skupiny Richement, tedy značek Cartier a Montblanc.
Odborníci však přesto předpokládají, že dopad hospodářské krize na trh s luxusním zbožím nebude zdaleka tak silný jako v jiných oblastech.