reklama
 
 

Kouzelný sýr: Váha klesla, ale cena zůstala. Získáte víc plátků, láká firma

AKTUALIZOVÁNO 10. 5. 2017
Plátkový sýr Leerdammer má hubenějšího sourozence. Jmenuje se Finesse a každý jeho plátek váží jen polovinu toho co plátek původní. Do balení se díky tomu vejde více lehčích plátků, takže vypadá bohatší, i když jeho váha je nižší. Někteří spotřebitelé vyčítají výrobci skryté zdražení. Firma se brání: Nabízí prý novinku, která má o 60 procent plátků víc.
Doporučujeme

Praha - Společnost Bel Sýry Česko představila v březnu nový výrobek - plátkový sýr Leerdammer Original Finesse. Kromě lehce pozměněného názvu má sice více tenčích plátků, ale zároveň menší hmotnost. Prodává se přitom za stejnou cenu jako původní balení Leerdammer Original. Firmě se ozývají nespokojení spotřebitelé. Výrobce však novinku obhajuje: Díky tomu, že je tenčí, prý chutná lépe.

Původní sýr Leerdammer Original měl pět plátků po 20 gramech, celkem tedy 100 gramů v balení. Nový Finesse má osm plátků, ale každý váží jen 10 gramů, takže v balení najdeme celkem 80 gramů. Cena však zůstala stejná, takže novinka je v praxi o pětinu dražší.

Nový Finesse je vyroben ze stejných surovin jako původní výrobek - tedy z pasterizovaného mléka, jedlé soli, mléčné kultury a mikrobiálního syřidla. Tělu dodává stejnou energii (1480 kJ / 100 g) a má i shodné nutriční hodnoty - tedy obsah tuku, bílkovin a soli.

Více plátků je "výhoda", proto vyšší cena

Na první pohled tak není ke zdražení důvod. Někteří spotřebitelé se proto rozčilují. "Gramáž je 80 g oproti starému balení 100 g, ale cena je naprosto stejná. Děláte si z lidí legraci?" ptá se na Facebooku značky Leerdammer zákazník Pavel Černý.

Firma mu vysvětluje, že hmotnost je sice menší, ale v balení jsou navíc tři plátky, což je o 60 procent plátků více. Takové vysvětlení však pobavilo další spotřebitele. "Kolik to stojí? 30 korun? Tak já vám za něj dám místo tří desetikaček pět pětikorun, jo? To máte hned o 66,666 procent více penízku," směje se vysvětlení Karolína Jindrová.

A podobně se do diskuse přidal i Jiří Kupka: "Až mi budou příště v uzeninách krájet salám a zeptají se mě, jestli chci dvacet deka na tři kusy za 50 korun nebo deset deka na osm kusů za 80 korun, budu vědět, odkud vítr vane. Doufám, že se z toho nestane trend…"

Firma pak obhajobu sýru stočila směrem k argumentu, že tenčí plátky poskytují podobně jako kvalitní sušená šunka výraznější chuťový zážitek - a právě tím nový výrobek obohacují.

V úterý firma přes svou mediální agenturu doplnila, že Finesse je nový výrobek portfolia Leerdammer a žádný sýr této řady nenahrazuje.  "Výrobní náklady se u jednotlivých výrobků této řady liší, proto je nelze jednoduše cenově porovnat," doplnila Karla Krejčí z Donath Business & Media, která společnost Bel Sýry Česko mediálně zastupuje.

Ve stopách Jaru či Toblerone

Podobně jako Leerdammer narazila při komunikaci "optimalizace" výrobku třeba loni v létě společnost Procter & Gamble. Ta zmenšila lahev Jaru o desetinu na 900 mililitrů, zatímco cenu navýšila téměř o pětinu (z 47,90 Kč na 56,90 Kč). Celkové skryté zdražení tak dosahovalo téměř 30 procent.

Zřejmě i kvůli negativním ohlasům spotřebitelů je Jar od té doby podle portálu AkčníCeny.cz často nabízen v akcích za sníženou cenu. Zatímco loni v červenci dosahovala akční cena 45 a v září 47 korun, letos v únoru až dubnu se dostala už těsně pod 40 korun.

V zahraničí pak nedávno vyvolala "skandál" zpráva o tom, že některá balení čokoládové tyčinky Toblerone mají větší mezery mezi trojúhelníky, čímž snížily svou váhu o desetinu.

K nenápadnému zmenšování balení při zachování původní ceny přistoupila i řada dalších firem. Zatímco některé se snaží toto skryté zdražování vysvětlit například snahou docílit "zodpovědnou konzumaci" či "lepší recepturu", jiné otevřeně připouštějí, že při rostoucí ceně surovin potřebovaly ušetřit.

Férovější přístup zvolila Coca-Cola. Na konci března oznámila, že v Česku nahrazuje dvoulitrová balení lahvemi o velikosti 1,75 litru a 2,25 litru. Nová balení jsou už v obchodech a jejich cena se změnila úměrně objemu: Zatímco dvoulitrové balení se prodávalo za 28,90 koruny, nové balení 1,75 litru se nyní prodává za 26,90 koruny a balení 2,25 litru se v obchodech Albert prodává za 32,90 koruny.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama