Jar se zmenšil, cena o třetinu stoupla. Češi mu přesto zůstanou věrní, říkají experti

Iva Špačková Iva Špačková
18. 10. 2016 14:20
Tradiční přípravek na mytí nádobí Jar se přes léto o desetinu zmenšil. Jeho jednotková cena tak stoupla, v září byla kvůli dalšímu nárůstu ceny o třetinu vyšší. Výrobce vysvětluje změnu vyšší účinností. Některé zákazníky sice skryté zdražování rozzlobilo, ale značce přesto zůstanou věrní, očekávají experti na marketing.
V červnu se v obchodech vedle litrového balení Jaru objevil za stejnou cenu i menší výrobek. Později větší balení z regálů zmizelo.
V červnu se v obchodech vedle litrového balení Jaru objevil za stejnou cenu i menší výrobek. Později větší balení z regálů zmizelo. | Foto: Radek Novák

Radek Novák si v červnu v regále supermarketu Albert všiml, že za stejnou cenu řetězec nabízí dvě různě velká balení Jaru. Klasickou litrovou lahev a vedle ní novou lahev o objemu 900 mililitrů. Podobně se měnilo i menší půllitrové balení – nové mělo jen 450 mililitrů.

"Na první pohled bych nepoznal, že se Jar liší, ale pak jsem si všiml drobných rozdílů v designu a zkontroloval jsem objem výrobku. Byl nižší a mně došlo, o co asi jde. Výrobce chce zdražit výrobek, ale nechce to přiznat, tak raději sníží jeho obsah. Odhaduji, že za pár týdnů či měsíců stará lahev zmizí a na výběr bude jen nová, dražší," uvedl Novák v červnu s tím, že takové triky nemá rád a bere je jako podvod na zákazníka.

Napište nám

Narazili jste při nakupování na něco, co se vám nelíbí? Napište nám na [email protected] Budeme se tím zabývat.

"To, že jeden má na sobě nálepku, že je dvakrát hustší, a druhý, že je více koncentrovanější, mě nepřesvědčuje o tom, že nový výrobek je lepší. Je to trik na zdražování," dodal.

Cena nového balení je totiž při přepočtu na 100 mililitrů v porovnání s původní litrovou lahví o 11 procent dražší. Podle analytika Komerční banky Viktora Zeisela má zmenšování balení při zachování jeho ceny dopad na růst maloobchodních cen. Statistický úřad totiž ceny přepočítává na jednotku zboží.

"Jednoznačně se jedná o formu zdražování. Zatím se však tento fenomén týká malého počtu zboží na pultech, a tak celkovou inflaci příliš neovlivňuje,” dodává analytik.

Původní lahev z regálů zmizela

Online deník Aktuálně.cz se v říjnu vydal do obchodů zkontrolovat, zda byl předpoklad pana Nováka správný. Byl. V regálech tří různých řetězců – Albert, Billa a drogerie dm – je nyní už jen zmenšené balení mycího prostředku. Původní litrovou ani půllitrovou lahev už koupit nelze.

Dnes už v regálech vidíme jen lahve s menším objemem.
Dnes už v regálech vidíme jen lahve s menším objemem. | Foto: Iva Špačková

Cena – teď už jen balení o objemu 900 ml – navíc v Albertu stoupla z červnových 47,90 na 56,90 koruny, tedy o téměř 19 procent. Při součtu obou efektů (zdražení na jednotku a zdražení samotného výrobku) tak cena 100 mililitrů Jaru stoupla za čtyři měsíce téměř o třetinu (31,9 procenta).

Výrobce Jaru ujišťuje, že zákazník ošizen není. "Ačkoliv prostředku je v novém balení méně, spotřebitel s ním umyje stejné množství nádobí. Jedna kapka Jaru vytvoří díky novému složení více pěny, a tak ho jde dávkovat méně," vysvětluje Anita Borosová, mluvčí společnosti Procter & Gamble.

Češi "zradu" odpustí

Podle Petra Nováka z webu Skrblík.cz, jenž shromažďuje případy zmenšujících se balení, vnímají zákazníci takovéto skryté zdražování negativně. Marketingoví experti oslovení Aktuálně.cz se ale shodují, že značce takové chování neublíží.

Původní menší balení Jaru obsahovalo 500 ml.
Původní menší balení Jaru obsahovalo 500 ml. | Foto: Iva Špačková

Podle Pavla Brabce, prezidenta Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace, je nový Jar koncentrovanější a na obale má jasně vyznačen svůj objem, takže se jedná o jiný produkt, a jako podvod to vnímáno být nemůže. "Značce i výrobci myslím nic neublížilo, žádná kampaň v médiích kvůli rozčílenému zákazníkovi určitě nehrozí," říká Brabec.

Tomáš Bučina z marketingové firmy Provocado sice připouští, že zákazník se může cítit změnou balení ošizen bez ohledu na to, zda nový výrobek je lepší nebo ne, ale odhaduje, že vliv na jeho nákupní chování to mít v delším horizontu nebude.

Češi totiž podle něj – na rozdíl od západní Evropy či USA – jen velmi těžko mění zásadně pozitivní vnímání značky na zásadně negativní. Takže i když se značka zachová vůči spotřebitelům "špatně", tak ti, kteří jí fandili a kupovali, omezí spotřebu pouze zřídka a rádi se k ní za čas opět vrátí. 

"Toto je klíčový důvod, proč v Česku prakticky neexistují spotřebitelské bojkoty. Lze to demonstrovat na řadě případů: Mondeléz a jeho piškoty Opavia vyráběné v Polsku, kriticky vnímané angažmá ministra Babiše v potravinářském průmyslu, skandály s hlodavci, plísněmi a omývaným masem v řetězcích či trvalá kritika velkých telekomunikačních operátorů a bank," vyjmenovává Bučina případy, které sice byly medializované, ale vliv na odliv zákazníků od firem neměly.

Podle něj se tak může snadno stát, že i Radek Novák, který si na menší balení stěžoval, ho za několik týdnů či měsíců bude opět kupovat.

Jar se na českém trhu prodává přes padesát let. Podle Barosové má 60procentní podíl na trhu podobných přípravků v Česku, alespoň jednou si ho loni koupila polovina tuzemských domácností. Vyhrál také kategorii přípravků na mytí nádobí v loňské anketě o nejdůvěryhodnější značku, kterou pořádala společnost Atoz Marketing. Celkově si získal důvěru 93 procent oslovených respondentů, což bylo vůbec nejvíce ze všech 46 značek zahrnutých do průzkumu. 

Spotřeba piškotů se vůbec nezměnila, lidé si ostře stěžují, ale piškoty dál kupují. Pak nemá firma Mondeléz motivaci své chování změnit, říká PR expertka a mediální lektorka Cristina Muntean. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

Aktualizováno před 3 hodinami

Atlético deklasovalo Eibar a zůstává v čele, Real nedal gól

Fotbalisté Atlética Madrid porazili doma 5:0 poslední Eibar a upevnili si ve 33. kole vedení ve španělské lize. Druhý Real totiž uhrál pouze bezbrankovou remízu na hřišti Getafe a na městského rivala teď ztrácí tři body. Čtvrtá Sevilla vyhrála 2:1 v San Sebastianu a výrazně se přiblížila účasti v příštím ročníku Ligy mistrů. Český brankář Tomáš Vaclík strávil utkání na lavičce vítězného celku.

Atlético rozhodlo o jasném vítězství na přelomu obou poločasů, kdy od 42. do 53. minuty nastřílelo čtyři góly. Dvakrát se trefili Marcos Llorente a Ángel Correa, který přidal i gólovou asistenci.

Svěřenci trenéra Diega Simeoneho zabrali za tři body po dvou utkáních a navýšili náskok na Real, který se gólově neprosadil v malém madridském derby proti Getafe.

"Bílý balet" porazil Getafe ve 13 z posledních 14 vzájemných utkání, tentokrát ale proti oblíbenému soupeři nenavázal na čtyřzápasovou vítěznou sérii v La Lize. Getafe nevyhrálo pošesté v řadě a drží se čtyři body nad sestupovým pásmem.

V souboji dosavadních sousedů v tabulce poslal San Sebastian do vedení v páté minutě Carlos Fernández, Sevilla ale výsledek během tří minut otočila. Ve 22. minutě vyrovnal Fernando a následně využil šťastný odraz míče od tyče k pohodlné gólové dorážce Júsuf En-Nesjrí.

Marocký útočník potvrdil, že se mu proti baskickému týmu daří, v kariéře mu dal šestou branku. Sevilla má na čtvrtém místě náskok 15 bodů na nově pátý Villarreal, který deklasoval 5:1 Levante.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Leicester bude soupeřem Chelsea ve finále Anglického poháru

Fotbalisté Leicesteru porazili v semifinále Anglického poháru ve Wembley 1:0 Southampton. O cennou trofej se ve finále utkají s Chelsea, která v sobotu zdolala stejným výsledkem Manchester City.

Zápas sledovaly přímo v hledišti největšího anglického fotbalového stadionu čtyři tisíce diváků. Právě semifinále FA Cupu sloužilo jako testovací akce pro návrat fanoušků do ochozů.

Southampton v dosavadním průběhu Anglického poháru ještě neinkasoval, hned první soupeřova trefa pro něj ale znamenala konec v soutěži. V 55. minutě utekl po levé straně Jamie Vardy a předložil míč před bránu Kelechimu Iheanachovi, který nadvakrát překonal Frasera Forstera. Nigerijský útočník dal 15. gól v sezoně.

"Lišky" si zahrají finále FA Cupu poprvé od roku 1969 a budou usilovat o první triumf. Všechny čtyři finálové účasti v klubové historii pro ně skončily porážkou.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Hokejisté Jihlavy vyhráli i druhý finálový zápas v Kladně, tentokrát 4:1

Hokejisté Jihlavy vyhráli i druhý zápas finále play off první hokejové ligy na ledě Kladna, tentokrát 4:1. Dukla udělala další krok směrem k postupu mezi elitu především díky dobře zvládnuté první třetině, po níž vedla 2:0. Třemi body za gól a dvě nahrávky se blýskl Matěj Pekr. Série se nyní přesune do Jihlavy, kde se odehrají ve středu a ve čtvrtek další dvě utkání.

Zdroj: ČTK
Další zprávy