Toblerone má "propast" mezi trojúhelníky. Zpráva o novém triku porážela v Británii i volby v USA

Iva Špačková Iva Špačková
Aktualizováno 9. 11. 2016 13:35
Čokoládová tyčinka Toblerone v Británii zhubla. Dva výrobky této značky mají mezi jednotlivými trojúhelníky větší mezery. Výrobce Mondelēz International změnil tvar oblíbené pochoutky proto, aby ušetřil. Zpráva zaujala její fanoušky tak, že se na portálu BBC News dostala nad probíhající americké volby. Jedna ze zmenšených tyčinek se dostala i na český trh.
Foto: Aktuálně.cz

Londýn – Výrobce čokolád Mondelēz International změnil dva výrobky Toblerone – tyčinky o váze 400 a 170 gramů. Oba výrobky mají větší mezery mezi jednotlivými dílky. Větší výrobek tím přišel o desetinu své hmotnosti a váží nově 360 gramů, menší tyčinka zhubla téměř o 12 procent na 150 gramů.

Zpráva se šíří mezi fanoušky čokolády tak rychle, že na serveru BBC News porazila v jednu chvíli svou důležitostí největší událost na mezinárodní scéně – volby prezidenta ve Spojených státech.

Americká společnost změnila výrobky proto, aby ušetřila na nákladech. "Jako ostatní firmy se snažíme nést růst cen jednotlivých položek ve výrobě tak dlouho, jak to je možné. Abychom však zachovali kvalitu výrobku a jeho dostupnost, museli jsme snížit váhu dvou tyčinek," cituje britský server vyjádření firmy ke změně značky s tím, že společnost se rozhodovala mezi změnou tvaru a růstem ceny výrobku. Nakonec vyhrála změna designu.

Někteří fanoušci tyčinky oceňují, že se výrobce ke změně staví čelem a přiznává důvody, které ho ke změně vedly. Jiní v tom však útěchu nenacházejí a na sociálních sítích jednání firmy označují za smutné, špatné a hloupé. Lepší by podle nich bylo, aby tyčinka vypadala stejně a jen se zkrátila.

"Dobře, musela se snížit hmotnost, ale proč tak velké mezery mezi dílky? Vypadá to hloupě, stačilo vyrobit kratší tyčinku a nechat původní design," cituje server fanouška Lee Yarkera.

Brexit za větší mezery nemůže, říká Mondelēz

Další příznivci čokolády se domnívají, že za neblahou změnou tyčinky stojí Brexit. Řada potravinových výrobců si totiž stěžovala, že jim rostou náklady na dovoz surovin ze zahraničí kvůli libře, která začala oslabovat po rozhodnutí Britů opustit Evropskou unii. 

Libra se od červnového referenda o vystoupení Británie z EU propadla vůči dolaru asi o 18 procent. Analytici v této souvislosti růst cen v Británii očekávají, před nedávnem už zdražování avizovala společnost Unilever, která se tak dostala do sporu s řetězcem Tesco. Vzrostly navíc i ceny surovin: cukr už je letos dražší o 45 procent, začala se zvyšovat cena mléka a relativně vysoké zůstávají i ceny kakaa, poznamenala agentura Reuters.

"Naše změna s Brexitem nesouvisí," uvedla ale mluvčí společnosti Mondelēz.

Pohublá tyčinka je i v Česku

Na český trh se jedna ze dvou odlehčených tyčinek také dostala. Ačkoliv v úterý to vypadalo, že čokolády s velkými mezerami jsou určeny jen pro britský trh, ve středu už bylo jasné, že jedna z nich do Česka pronikla.

"Po ověření všech informací specifikuji, že výhradně na britském trhu se prodává pouze 150 gramové Toblerone, 360 gramové (původně 400 gramové) se však prostřednictvím distributora prodává i na našem trhu," řekla Aktuálně.cz mluvčí Mondelēz Czech Republic Gabriela Bechynská. 

Další výrobky Toblerone, které začínají na 8 gramech a končí balením o 4,5 kilogramu, si svůj tvar ponechávají. 

Napište nám

Narazili jste při nakupování na něco, co se vám nelíbí? Napište nám na [email protected]. Budeme se tím zabývat.

Kupující na zmenšování výrobků reagují citlivě, zvlášť v okamžiku, kdy výrobce změní balení nenápadně a spotřebitelé na to přijdou až následně sami. Nedávno takto v Česku postupoval například výrobce čisticího prostředku Jar. Berou to jako neférové zdražování. V okamžiku, kdy je na výrobku uvedena cena i jeho hmotnost, se však o žádný podvod nejedná.

 

Právě se děje

Další zprávy