Konec nekalých praktik prodejců i triků zákazníků. Co vše mění novela o nakupování

Aneta Řezníčková Aneta Řezníčková
Aktualizováno 27. 11. 2022 15:07
Kamenné prodejny i e-shopy se budou muset na vánoční sezonu pečlivě připravit. Prezident Miloš Zeman podepsal novelu zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku. Mimo jiné upravuje záruční dobu produktů, odpovědnost za škody nebo reklamační lhůtu. Odkdy bude takzvaný tlačítkový zákon účinný, nění sice jasné, pravděpodobně to však bude ještě před koncem letošního roku.
Foto: iStock

Regulace recenzí

Říká se, že nejlepší reklama je osobní doporučení. Mnoho zákazníků proto před nákupem pročítá i recenze jednotlivých produktů či prodejců. V nákupním procesu mívá toto hodnocení zásadní roli.

  • E-shopy se však často mohou odkazovat na recenze, jejichž pravost není doložitelná. Prodejci navíc ty negativní často mažou. V zákoně bude proto nově zakotveno, že každý e-shop či prodejce služeb by měl transparentně na svém webu či jiné platformě uvést, jakým způsobem recenze, na které se odkazuje, ověřuje. Systematické mazání negativních recenzí zákon nově nebude povolovat.

Podle právníků je toto možné prakticky vyřešit tak, že zákazníci budou moci recenzi podat jen skrze link zaslaný e-mailem společně s potvrzením objednávky. "Nebo tak, že recenze budou moci k zakoupeným produktům podávat pouze zákazníci přihlášení ve svém uživatelském účtu," předpokládá advokátní kancelář Macek.legal.

  • Prostudovat recenze a pak si srovnat ceny. Podle čeho Češi nakupují elektroniku
 

Právě se děje

Další zprávy