Konec nekalých praktik prodejců i triků zákazníků. Co vše mění novela o nakupování

Aneta Řezníčková Aneta Řezníčková
Aktualizováno 27. 11. 2022 15:07
Kamenné prodejny i e-shopy se budou muset na vánoční sezonu pečlivě připravit. Prezident Miloš Zeman podepsal novelu zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku. Mimo jiné upravuje záruční dobu produktů, odpovědnost za škody nebo reklamační lhůtu. Odkdy bude takzvaný tlačítkový zákon účinný, nění sice jasné, pravděpodobně to však bude ještě před koncem letošního roku.
Foto: Jakub Plíhal

Úprava reklamační doby a odpovědnosti za vady

  • Na reklamaci zboží má zákazník i nadále dva roky. Nově se však během této lhůty prodlužuje doba, kdy nese odpovědnost za vady zboží prodejce, a to z půl roku na rok. Zákon totiž v tomto ohledu obecně předpokládá, že věc byla vadná již při převzetí, pokud prodávající neprokáže opak. 

Podle Dolejšové se však zákon přiklání i na stranu e-shopů a provozovatelů kamenných prodejen. "Od jednoho roku po nákupu už je na zákazníkovi, aby prokázal, že tam vada byla už při nákupu. Jak se to dělá? Na to už jsou pak například servisní a znalecké posudky," říká advokátka.

Zatímco dokazování odpovědnosti za vadu může být mírně matoucí, v procesu reklamace mluví zákon poměrně jasně. Při reklamování předmětu dostává přednost oprava vady či výměna zboží. V tomto případě si zákazník může zvolit. Pokud je ale jeho volba nepřiměřená, podnikatel má právo veta a může zvolit druhý způsob. 

Až ve chvíli, kdy vadu odmítne odstranit, popřípadě se závada opakovaně vrací, může zákazník od smlouvy odstoupit a požadovat adekvátní finanční kompenzaci.

 

Právě se děje

Další zprávy