Praha – Čokoládové produkty a různé druhy káv, které přinášejí nejvíce tržeb potravinářské společnosti Nestlé, postupně zdražují. “Už v lednu jsme zvedli ceny, hlavně u kávy až o dvacet procent,” říká šéf české pobočky Nestlé Torben Emborg v rozhovoru pro Hospodářské noviny.
“Zejména kávové produkty se v českých obchodech prodávají podhodnoceně. Naším záměrem je jednoznačně ještě zvednout ceny,” dodává Emborg.
Hlavním důvodem plánovaného zdražení jsou podle Emborga rostoucí ceny komodit na burze, zvyšující se světová poptávka po kávě i čokoládě, a také drahý dolar či libra. “Kakao se obchoduje na londýnské burze v librách a káva v dolarech v USA, což je pro nás vzhledem ke koruně nepříznivé,” vysvětluje Emborg.
Právě produkty “masové spotřeby” typu káva či čokoládajsou předmětem nejostřejších vyjednávání mezi výrobci a obchodními řetězci. Třeba nejběžněji prodávaná rozpustná káva z portfolia Nestlé - Nescafé je podle spotřebitelských průzkumů jedním z produktů, který obchodníci nejčastěji nabízí v různých slevových akcích.
Zdražování produktů přichází v celkem příhodnou dobu. Spotřeba kávy i čokolády podle Nestlé v tuzemsku mírně roste a lidé v obou případech vyhledávají stále kvalitnější produkty. “Třeba v oblasti čokolády ještě můžeme představovat novinky,” říká Emborg.
Emborg tvrdí, že potraviny v českých obchodech do nedávna několik let v řadě zlevňovaly. Teprve loni podle něj nastalo zdražování. Obchodníci podle něj musí akceptovat skutečnost, že cena komodit roste.
Cena kakaa se za uplynulé měsíce vyšplhala na nejvyšší úroveň za posledních tři a půl roku (přes tři tisíce dolarů za tunu). Cena kávy (arabica) se zase ještě na konci roku blížila rekordním dvěma dolarům za libru (0,45 kilogramu). Komodity sice od Nového roku lehce zlevňují, ale lidé z oboru varují, že kvůli rostoucí poptávce zejména v Asii nebude na světě dostatek surovin a plantáží. Nestlé proto spolupracuje s vlastními farmami, kde pěstuje kakao.
Neziskové organizace také dlouhodobě upozorňují, že firmy platí farmáře tak málo, že nemají šanci uživit další generaci zemědělců. Podle poslední zprávy Cocoa Barometer 2015, na níž upozornil list Financial Times, se běžnému farmáři vrátí do kapsy necelých sedm procent hodnoty každé prodané čokoládové tyčinky. Například z tyčinky, která v Česku stojí 15 korun, je to tedy zhruba jedna koruna.