Praha – Obchodní řetězce se snaží zpříjemnit zákazníkům nakupování. Investují také do vylepšení účtenek, které lidé dostávají u pokladny. Účtenka z Kauflandu vylepšila image, Tesco na ní začalo označovat bezlepkové potraviny a Albert instaluje k pokladnám čitelné displeje pro spotřebitele. Právě zvyšování komfortu při nakupování je trend, kterým se mohou prodejci od sebe odlišit, říká expert.
Kaufland jako první z velkých tuzemských řetězců nově rozděluje zboží na účtence do přehledných skupin. Jogurt je například zařazen pod kategorii mléčných výrobků, brambory do ovoce a zeleniny a toaletní papír do drogerie. Jednotlivé kategorie jsou na účtence vytištěny tučným písmem.
Nový design pomáhá lidem, kteří si vedou domácí účetnictví. "Kvůli výživnému musím počítat, za co přesně v domácnosti utrácím, a je velmi těžké hledat na každé účtence, co šlo na drogerii, co na školní potřeby, oblečení, jídlo a pití a co do výživného vůbec nepatří. Teď je to jednodušší," pochvaluje si Eva, matka dvou dětí.
Kaufland testoval nové účtenky od loňského dubna, v listopadu je rozšířil do všech svých prodejen. "Všechny naše modernizační kroky jsou motivovány tím, aby se zvýšil komfort jak pro uživatele, tak i zákazníka," říká mluvčí řetězce Michael Šperl. Další změny ve vzhledu či struktuře účtenek nyní obchod neplánuje, dodává.
S novinkou přichází od února i Tesco. Na účtence označuje bezlepkové potraviny zkratkou BL před každou bezlepkovou položkou. "Našim zákazníkům to pomůže při uplatňování slev u zdravotních pojišťoven," vysvětluje mluvčí řetězce Václav Koukolíček.
Svaz českých a moravských spotřebních družstev zkoušel rozřazovat položky do skupin jako Kaufland už v minulosti. "Nicméně je to spíše pro větší prodejny, neboť na menších, které převážně provozujeme, je položek málo a bylo by zde mnohdy stejně kategorií jako produktů, což účet opět prodlužuje," vysvětluje Lukáš Němčík ze Skupiny COOP, která provozuje téměř tři tisíce prodejen hlavně v regionech.
Řetězec Globus nyní změny v účtenkách z pohledu zákazníků neplánuje, protože se – stejně jako ostatní obchodníci – zaměřuje na aktualizaci pokladních systémů kvůli březnovému zapojení do elektronické evidence tržeb (EET). Podobně odpovídají i zástupci společnosti Ahold, která provozuje hypermarkety a supermarkety Albert. Sítě Pennny Market a Billa se k inovacím účtenek nevyjádřily.
Inovace pokladních systémů v prodejnách s sebou přináší třeba novinku v podobě velkého displeje určeného pouze pro zákazníky. #NovyAlbert pic.twitter.com/0wZrAjUxJ1
— Albert ČR Média (@albertcr_media) January 30, 2017
Albert však ještě před spuštěním EET začal obchody vybavovat novými systémy rozšířenými o displeje určené pouze pro kupující. Na nich se zobrazují velkým písmem jednotlivé položky nákupu i jejich celkový součet. Zákazník také vidí informace o probíhajících akcích v prodejně.
"Nové vybavení usnadní i vážení a markování zboží či další služby spojené s nákupem, jako je třeba případné vracení zboží nebo reklamace," říká Jiří Mareček, ředitele komunikace řetězce Albert. Zákaznické displeje nyní fungují na šesti prodejnách v Česku – v Praze (Ruzyně a Nové Butovice), Pardubicích, Hradci Králové, Plzni a Brně. Příští týden přibude další na pražském Chodově a do dvou let budou displeje ve všech obchodech Aholdu.
Obchodníci zlepšují své služby proto, aby si v silně konkurenčním trhu udrželi zákazníky. Zatímco dosud se je snažili nalákat hlavně na slevy, nyní se snaží jejich přízeň získat právě tím, že jim zpříjemní nakupování.
"Zvyšovat komfort a udělat z nakupování zážitek, to je aktuální trend, který bude platit dalších pět let. Pozitivní je v tom, že každý obchod může zvolit jiný způsob, jak být pro zákazníka atraktivní a odlišit se od konkurence. Má to stovky dimenzí," říká Zdeněk Skála, ředitel výzkumu Retail & Shopper společnosti GfK Czech.
Zatímco jeden obchod se podle Skály může zaměřit na vylepšení účtenek, další na lepší navigaci v rámci prodejny, příjemnou komunikaci s personálem, rychlejší odbavení a kratší fronty, ochutnávky, poradenství na prodejně či oddychový koutek v hale. Nejlepší je komfort vylepšovat v několika oblastech a zároveň se zaměřit na to, aby byl nákup pro zákazníka co nejrychlejší.