Jídlo na Vánoce přijde na 8300 korun. Porovnávač cen spočítal, na čem lze nejvíc ušetřit

Kristýna Dlasková
22. 11. 2016 14:44
Jen samotné štědrovečerní menu letos vyjde na více než 2230 korun. Podle analýzy serveru Kupi.cz, která vychází z listopadových cen potravin v obchodních řetězcích, letos Češi mohou ušetřit až třetinu peněz ve slevových akcích.
Za měsíc jsou tu. (ilustrační foto)
Za měsíc jsou tu. (ilustrační foto) | Foto: Thinkstock

Praha – Běžná rodina se dvěma dětmi letos utratí za vánoční dárky zhruba 11 000 korun. Za jídlo na vánoční svátky pak zaplatí dalších 8300 korun, z toho jen štědrovečerní menu letos vyjde na více než 2230 korun. Vyplývá to z údajů srovnávačů cen internetových obchodů Zboží.cz a Kupi.cz, které provozuje společnost Seznam.

Ve slevách lze při nákupu potravin na štědrovečerní stůl ušetřit skoro 700 korun, což je nejvíce za poslední tři roky. Nejdražší položkou v nákupním koši bývá každoročně kapr. “Běžná cena je 159 korun, v akci se dá koupit o 40 korun levněji,” říká Petr Miklík, marketingový manažer Kupi.cz.

U piva, majonézy a vajec se za poslední tři roky akční cena nezměnila. Naopak hovězí maso a Coca Cola každoročně akční cenu snižují. “Zatímco v roce 2014 stálo hovězí maso v akci 109 korun, letos je to necelých 95 korun. Coca Cola za tři roky zlevnila o více než dvě koruny, letos stojí v akci 17,50 koruny,” upřesňuje Miklík.

Mezi nejvíce zlevněné položky patří chipsy, čokoláda, mouka a whisky. Největší slevy jsou letos u čokolád značky Orion, které zlevnily o polovinu stejně jako hladká mouka značky Babiččina volba. O 49 procent zlevnily Bohemia Chips, o více než 40 procent klesla cena whiskey Tullamore Dew.

Naopak akční ceny Becherovky a rumu se za poslední tři roky nepatrně zvýšily. Becherovka zdražila svou akční cenu o téměř 20 korun za poslední tři roky a rum, který je nejprodávanějším alkoholem v období Vánoc, po dvou letech zdražil o korunu.

Podle analýzy serveru Kupi.cz, která vychází z listopadových cen potravin v obchodních řetězcích, letos Češi mohou ušetřit až třetinu peněz ve slevových akcích. V roce 2014 úspory činily 30 procent, loni 28 procent a letos 31 procent. “Zatímco v roce 2014 Češi mohli ušetřit více než 663 korun, letos se částka vyšplhala na 691 korun,” dodává Miklík.

Podle odhadů letos Češi utratí v e-shopech za dárky 100 miliard korun. “Odhadujeme, že se i letos potvrdí každoroční trend a objem naroste o 20 procent,” míní Milan Šmíd, manažer Zboží.cz.

Rodina se dvěma dětmi utratí za dárky přes 11 tisíc korun. “To se ale týká jen třetiny lidí, kteří vyhledávají dárky za nižší ceny. Ostatní utratí ještě víc,” vysvětluje Šmíd. Jen osm procent zákazníků se podle něj při nákupu řídí cenou – důležitějšími kritérii jsou rychlost dopravy, otevírací doba kamenné pobočky nebo poloha výdejního místa.

Mezi nejvyhledávanější dárky patří podle serveru Zboží.cz tablety, parfémy a náušnice. “Při nákupu tabletu se 66 procent Čechů rozhoduje podle ceny. Důvodem je rychle se rozvíjející technologie – zákazníci počítají s tím, že za pár let bude tablet zastaralý,” míní Šmíd. Mezi herními konzolemi vede v nadpoloviční většině značka PlayStation.

Televize jsou společně s notebooky, lednicemi a s pračkami nejčastějšími dárky pro celou domácnost. “Dárky pro celou domácnost vyhledává více než polovina uživatelů v nejnižší cenové kategorii, tedy do 10 tisíc korun. Další třetina přemýšlí o dvojnásobné investici,” říká Šmíd. Nejoblíbenějšími značkami televizí jsou Samsung a Sony. “Hlavním kritériem při nákupu televize je její úhlopříčka,” dodává.

 

Právě se děje

Další zprávy