Již několik týdnů lze v Ikee - stejně tak jako u mnoha dalších řetězců s uzavřenými kamennými prodejnami - nakupovat pouze přes e-shop. Zájem je podle nábytkářské firmy velký. On-line prodeje se v tomto období oproti loňsku zvýšily o skoro 300 procent.
S vysokým zájmem nicméně Ikea řeší problémy s dokončováním objednávek. Na to upozorňují zákazníci na oficiálním facebookovém profilu nábytkářské značky a sama společnost tuto skutečnost připouští rovněž na svém webu. "Již přijaté zakázky průběžně zpracováváme, nové objednávky lze v důsledku zvýšeného zájmu zadávat dle dostupné kapacity," upozorňuje Ikea.
Uživatelé na sociálních sítích kritizují i cenu doplňkové služby Klikni a vyzvedni. Zboží je v tomto případě možné vybrat si a zaplatit on-line a následně vyzvednout ve vybraném obchodním domě Ikea, a to s příplatkem 290 korun.
V některých případech tedy podle zákazníků vznikají situace, kdy cena za osobní vyzvednutí převyšuje cenu samotné objednávky.
Ikea na sociální síti argumentuje tím, že služba je takto zpoplatněna dlouhodobě, protože je pouze doplňková. Dostupná byla již před koronakrizí, od uzavření obchodů pak fungovala pouze služba Klikni a dovezeme. K dispozici je osobní odběr opět od 18. dubna.
Přeprava je nákladnější
Mnohým zákazníkům ale přijde jeho cena v době uzavřených prodejen, kdy navíc řada obchodů nabízí zdarma i dopravu, jako nepřiměřená. "V dnešní době je to prosím pěkně doplňkové k čemu? Chcete tržby, nebo ne?" ptá se jedna z uživatelek.
"Ceny za všechny služby zákazníkům včetně Klikni a vyzvedni zůstaly po dobu zavřených obchodních domů neměnné i přesto, že naše náklady, například na přepravu zboží z externích skladů do obchodních domů, se zvýšily. Poplatek 290 Kč je tudíž stejný pro všechny typy objednávek, mezi které patří i velké kusy nábytku - kuchyně, postele, skříně a podobně," vysvětluje pro Aktuálně.cz manažerka z oddělení péče o zákazníky Anna Rumianová.
V příštích měsících podle ní Ikea plánuje změnu - cena za službu Klikni a vyzvedni se bude odvíjet od objemu objednávky. "To znamená, že vyzvednutí menší objednávky, například svíček, bude výrazně levnější než již zmiňované kuchyně," dodává Rumianová.
Frčí ložnice a kuchyně
Čeští zákazníci podle společnosti na e-shopu nejvíce nakupují vybavení do ložnic.
"Jedná se převážně o sortiment matrací a úložných systémů PAX. Kromě toho zaznamenáváme nárůst zájmu o on-line nákup kuchyní pomocí plánovače, díky kterému si zákazník může vše naplánovat pohodlně doma," říká mluvčí Ikey Česká republika Adriena Rambousková. "Kuchyní nyní prodáváme prostřednictvím on-line kanálu sedmkrát více v porovnání s obdobím před pandemií," dodává.
Od uzavření obchodních domů v polovině března se podle ní také výrazně zvedl zájem o kancelářské vybavení a zařízení pracovních prostor, a to přibližně o 260 procent.
Do budoucna firma očekává zvýšený zájem například o venkovní nábytek. "Dá se očekávat, že letošní léto budou Češi ve větší míře trávit na zahradách či chalupách," doplňuje Rambousková.
Omezení na stovky lidí
Své čtyři obchodní domy v Česku Ikea znovu otevře v pondělí 11. května. Na roušky, dvoumetrové rozestupy, dezinfekce, bezhotovostní platby i postupné pouštění do prodejny jsou už Češi z posledních týdnů zvyklí a nejinak tomu bude i v Ikee.
Její obchody jsou ale hlavně o víkendech čeští zákazníci zvyklí "brát útokem". Jen za finanční rok 2018/2019 je v tuzemsku navštívilo na deset milionů lidí. Ikea proto v rámci bezpečnostních opatření rovněž omezí počet návštěvníků na prodejnách - a to na 1200 lidí současně na pražském Černém Mostě a na Zličíně, v Brně a Ostravě pak na polovinu - tedy 600 návštěvníků současně.
Pro představu - obchodním domem Ikea projde v průměru 500 až 600 zákazníků za hodinu. O víkendu - v nejexponovanějším čase mezi 11. a 15. hodinou - je to ale 900 až 1300 lidí.
"Jsme připraveni i na situaci, kdy by aktuální počet návštěvníků přesáhl maximální povolený počet. V tomto případě zajistíme, že další zákazníci nebudou moci na obchodní plochu vstoupit," říká Rambousková.
"Zároveň garantujeme separátní trasy pro příchozí a odchozí zákazníky. O hladký průběh se postaráme i v prostranství před obchodními domy, pokud by došlo k větší kumulaci zákazníků. Rozestupy mezi zákazníky, zakrytí dýchacích cest rouškami a podobně budou hlídat naši speciálně proškolení kolegové, o rozestupech a chodu uvnitř bude také informovat grafika a navigace," popisuje mluvčí další opatření.
Až do odvolání zůstanou zavřené dětské koutky, restaurace i bistro.
Roušky v nabídce nebudou
Jak zavřené prodejny a restaurace ovlivnily tržby Ikey, společnost zatím komentovat nechce. "Vzhledem ke stávající situaci je pro nás příliš brzy na předvídání a komentování celkového dopadu na naše podnikání," dodává Rambousková.
Žádné novinky typu roušek Ikea do své nabídky zařadit neplánuje. V rámci boje s koronavirem nicméně v uplynulých týdnech věnovala například látku pro šití roušek nebo třeba postele, matrace, ručníky či lůžkoviny pro zdravotníky z pražské nemocnice Motol.
Vládní harmonogram umožnil od minulého týdne otevřít obchodům do 2500 metrů čtverečních, které nejsou součástí obchodních domů nad 5000 metrů čtverečních nebo mají vchod zvenku, už koncem dubna. Toho využily při zmenšení svých prodejních prostor mnohé nábytkářské řetězce - například Kika, Möbelix, Asko nábytek nebo Sconto.