Koronakrize poslala Čechy do tepláků. Prodej domácího oblečení drží obchody nad vodou

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
1. 5. 2020 20:00
Vládní omezení v době pandemie je připravila o veškeré tržby kamenných prodejen. Módním řetězcům je jasné, že ztráty jsou obrovské. Co firmy s oblečením a obuví drželo poslední týdny alespoň z části nad vodou, byly jejich e-shopy. Lidé v nich nakupovali hlavně volnočasové zboží. Teď už značky čekají na postupný návrat zákazníků do prodejen a sledují, jak krize jejich preference změnila.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Isifa/Thinkstock

"Jako ostatní maloobchody s módou, i my jsme museli z rozhodnutí vlády uzavřít naše prodejny 14. března, abychom chránili naše zaměstnance i zákazníky před covid-19. Od té doby jsme nebyli schopni generovat žádné tržby a utrpěli jsme přirozeně obrovské ztráty," popisuje pro Aktuálně.cz za módní řetězec C&A Norbert W. Scheele.

Skandinávské konkurenci Lindex klesly během března prodeje kvůli koronaviru ve švédských korunách o 41 procent a v místních měnách o 41,3 procenta, což vedlo k propadu prodeje za první čtvrtletí o 12 procent, respektive o 10,7 procenta. "Abychom se vyrovnali s následky a nižší poptávkou v kamenných prodejnách, podnikli jsme rychlé kroky a zavedli zásadní program opatření a úspor nákladů a dále jsme se více zaměřili na navýšení on-line prodeje," říká výkonná ředitelka Lindexu Susanne Ehnbåge.

On-line prodej společnosti Lindex se za první čtvrtletí zvýšil o 36,6 procenta. V druhé polovině března se zvedl o 156 procenta. Podíl e-shopu na celkovém prodeji této módní společnosti během daného čtvrtletí pak překonal devět procent, zatímco loni to bylo necelých šest.

Značka C&A konkrétní čísla neuvedla, podle Scheeleho je ale růst tržeb evropského e-shopu uspokojivý.

E-shop to vždy nezachrání

I přesto lze předpokládat, že e-shop sám o sobě módním řetězcům, jejichž byznys stojí primárně na kamenných prodejnách, ztracené tržby zdaleka nepokryje.

To přiznává třeba i polský prodejce obuvi CCC, pro který se on-line stal v době uzavřených obchodů rovněž jediným prodejním kanálem. "Sice roste dynamicky, ale není šance, aby pokryl ztráty z kamenného prodeje," připouští za CCC Daria Sulgostowska. Za první čtvrtletí letošního roku podle ní značka skončila s devítiprocentním propadem tržeb.

Do problémů během pandemie se koneckonců dostali i ti prodejci s módou, pro které je on-line prodej hlavním prodejním kanálem. "V březnu se vládními nařízeními omezil kontakt mezi lidmi a hlavní motiv a impulz si něco na sebe koupit byl značně oslaben, tento pokles je znásoben tím, že hlavní příjem Zoot tvoří výdejnová síť, kam lidé teď přirozeně nechtějí moc chodit," vysvětluje ředitel růst v Zootu Robert Vojáček.

V březnu tak podle něj klesly prodeje přibližně o 50 až 60 procent. "Ale byli jsme schopni finanční situaci vykrývat přes aktivační a slevové akce, typu slevomat. Takže slevy a akce nabízíme průběžně," vysvětluje Vojáček.

Propad poptávky ve stejné době pocítil také konkurenční e-shop Zalando. Až do momentu, kdy několik zemí vyhlásilo zákaz vycházení, přitom zásadní dopad na podnikání nepozoroval.

Do tepláků a papučí

Jestli ale něco těmto e-shopům za dobu pandemie ve srovnání s loňskem vzrostlo, pak to byl zájem o sportovní módu - například u Zalanda se zdvojnásobil.

V této kategorii zákazníci podle firmy hledají zejména oblečení a vybavení na jógu, běžecké a tréninkové oblečení, bundy, tepláky a kousky s volnějšími střihy. Zalando registruje rovněž dvojnásobný prodej mikin a tepláků, velký zájem je o ponožky a jednoznačným bestsellerem v obuvi jsou pak domácí pantofle.

Volnočasové oblečení se v uplynulých dvou měsících prodávalo nejvíce také v Zootu. Oba zmíněné e-shopy se přitom rozhodly zařadit do své nabídky i textilní roušky.

Zpátky do šatů

V dubnu se podle Vojáčka ze Zootu díky návratu lidí do práce a zejména lepšímu počasí chuť a motivace lidí utrácet za módu vrací. Aktuálně jdou podle e-shopu na odbyt především jarní věci na ven jako košilové či pouzdrové šaty.

Jarní kolekci měly přitom maloobchody s módou včetně C&A na prodejnách už před březnovým uzavřením. "Vzhledem k chybějícím odprodejům jsou naše sklady samozřejmě plné jarního zboží a doufáme, že naši zákazníci se po postupném uvolnění opět vrátí do našich prodejen. Jsme si samozřejmě vědomi, že našim konkurentům se vede stejně, a doufáme, že dokážeme naše zákazníky získat atraktivními nabídkami," dodává Scheele.

Obuvní značka CCC přitom předpokládá, že preference zákazníků se po uvolnění začnou měnit - zejména, že budou více citliví na cenu. "Produkt bude muset být atraktivní, v dobré kvalitě, dostupný cenově a skrze nejrůznější prodejní kanály," domnívá se Sulgostowska.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Policisté v Paříži zasáhli slzným plynem proti demonstrantům, kteří začali páchat výtržnosti po demonstraci proti rasové nespravedlnosti

Policejní těžkooděnci v Paříži zasáhli slzným plynem proti demonstrantům, kteří začali páchat výtržnosti po poklidné, ale nepovolené demonstraci proti násilí bezpečnostních složek a rasové nespravedlnosti. Napsala to agentura AP poté, co se u jednoho z pařížských soudů sešly tisíce lidí v reakci na vlnu protestů v USA. Úřady předtím manifestaci zakázaly, protože kvůli epidemii covidu-19 ve Francii stále nejsou povolené akce o více než deseti lidech.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Květnová nehoda dopravního letadla v Pákistánu má další oběť, zraněním v nemocnici podlehla dvanáctiletá dívka

Květnová nehoda dopravního letadla Airbus A-320 v pákistánském velkoměstě Karáčí má další oběť. Tou je dvanáctiletá dívka, která spolu s dalšími třemi lidmi utrpěla zranění na zemi při zřícení letadla na hustě osídlenou čtvrť v blízkosti letiště. Dívka v pondělí následkům zranění podlehla.

Při pádu letadla zahynulo 97 cestujících a členů posádky, dva pasažéři nehodu přežili. Airbus narazil do několika domů ve čtvrti Model Colony blízko letiště, čtyři její obyvatelé utrpěli zranění, mezi nimi i dvanáctiletá dívka, která v pondělí zemřela na následky popálenin. Další tři zranění jsou stále hospitalizovaní. Letadlo při svém pádu zničilo nebo poškodilo nejméně 18 domů.

před 6 hodinami

Americké ministerstvo obrany kvůli nepokojům, jež vypukly kvůli úmrtí černocha George Floyda, vyhlásilo druhý nejvyšší stupeň ochrany ve svém sídle

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Florbalisty sezony se stali premiérově Curney a Ratajová

Útočníci Jiří Curney z Mladé Boleslavi a Denisa Ratajová ze švédského celku Pixbo Wallenstam se shodně premiérově dočkali triumfu v anketě Florbalista sezony. Ukončili dlouhodobé kralování Matěje Jendrišáka z Linköpingu a Elišky Krupnové, klubové spoluhráčky Ratajové. Kvůli opatřením po pandemii koronaviru se nekonal slavnostní večer a vítězové byli vyhlášeni v přímém přenosu na programu ČT Sport.

Třicetiletý Curney v kategorii Florbalista sezony zvítězil s 503 body a o 62 předčil rekordmana Jendrišáka, který vyhrál v minulých šesti ročnících a celkově triumfoval osmkrát. Třetí skončil s 277 body další útočník Marek Beneš z Pixba Wallenstam.

"Porazit Matěje je pro mě neuvěřitelné. Samozřejmě si toho moc vážím a těší mě to. Nečekal jsem, že to někdy můžu vyhrát," uvedl v tiskové zprávě Českého florbalu Curney, který je rekordmanem základní části české superligy s 685 body i s 383 góly z 309 zápasů a také se 164 body z 89 duelů play off. V ročníku 2018/19 stanovil také maximum jedné sezony superligy s 87 body z 26 utkání.

Čtyřiadvacetiletá Ratajová získala 499 bodů a o dva roky starší Krupnovou, která vyhrála v minulých čtyřech ročnících, předčila o 46 bodů. Třetí skončila Martina Řepková s 237 body.

Ratajová byla nejproduktivnější českou hráčkou na prosincovém mistrovství světa v Neuchatelu s devíti body (6+3) ze šesti zápasů a dostala se i do All Star týmu. Ve švédské lize byla také nejproduktivnější reprezentantkou z tuzemska s 45 body (24+21) z 23 utkání.

"Velice si toho vážím, jsem tím potěšená. Určitě to teď doma s rodinou oslavíme. Patří to i Elišce Krupnové a Tereze Urbánkové, které jsem měla v prvním útoku reprezentace kolem sebe a sedlo nám to spolu, s Eliškou spolu hrajeme už hodně dlouho," prohlásila Ratajová.

Další zprávy