V roce 2018 zvýšila společnost AmRest, která v Česku provozuje restaurace rychlého občerstvení KFC a Burger King, svoje tržby meziročně na 3,7 miliardy korun. Stěžejní značku KFC, která na tuzemském trhu funguje už přes čtvrt století, navštívilo tehdy téměř 40 milionů zákazníků. Firma přitom odhadla, že za rok 2019 to bude asi ještě o šest milionů lidí více.
"Rok 2019 bude minimálně stejně dobrý jako ty růsty předtím," uvedl podle agentury ČTK ještě loni v září ředitel KFC Libor Hubík. Dodal, že rostou i ostatní značky společnosti jako Starbucks nebo Burger King.
Konkurenční řetězec McDonald's byl na tom předloni ještě lépe - roční tržby AmRestu v Česku překonal asi o dvě miliardy korun. Za hamburgery, hranolky a další jídla zákazníci v tehdy 99 restauracích utratili 5,81 miliardy korun.
Mimořádná opatření z poloviny letošního března spojená s omezením šíření koronaviru v Česku ale do fungování nejen fastfoodových řetězců tvrdě zasáhla. Například podle aktuálního průzkumu společnosti Nielsen sítě restaurací, kaváren či hostinců obecně zaznamenaly kvůli novým opatřením "extrémní propad a jejich obrat v mnoha případech klesl o více než 90 procent".
"Opatření proti šíření koronaviru výrazně snížila poptávku po rychlém občerstvení. Lidé si častěji vaří domácí jídla, což je finančně výhodnější a mnohdy i zdravější," říká ekonom společnosti BH Securities Štěpán Křeček.
"Některé řetězce restaurací se snaží posílit donáškový prodej, který může z části kompenzovat ztráty z klasického prodeje. Přesto došlo k výrazným propadům v tržbách. V případě, že restriktivní opatření budou trvat delší dobu, je možné, že některé pobočky fastfoodů úplně skončí," domnívá se Křeček.
Dopad "koronavirové krize" na řetězce je patrný i ve světě. Zatímco v polovině února se akcie společnosti McDonald's podle dat agentury Bloomberg pohybovaly nad úrovní 210 dolarů za kus, nyní jsou o čtvrtinu levnější. Podobné je to i podle ekonoma Křečka i u dalších veřejně obchodovaných společností z oblasti gastronomie.
Polovina zavřených poboček a tisíce roušek
Trojlístek McDonald's, KFC a Burger King ale zatím veřejně sčítat ztráty v Česku nechce. "Protože se situace stále vyvíjí, je příliš brzy odhadovat dopady na prodeje a ekonomiku společnosti. Věříme však, že restaurační průmysl, který je jedním z nejvíce postižených současnými omezeními, bude vyžadovat mimořádná opatření ze strany vlády, aby dopady na toto odvětví byly co nejmenší," komentuje situaci pro Aktuálně.cz ředitel značky Burger King pro Česko, Slovensko a Rumunsko Daniel Ryška.
"Chápeme, že prioritou každého je zastavit další šíření viru a respektujeme všechna opatření, která přispívají k dosažení tohoto cíle," říká k omezením Hubík z KFC. "V současné době se soustředíme na poskytování bezpečných a spolehlivých služeb našim zákazníkům," dodává neurčitě.
KFC, stejně jako Burger King, nabízí kromě rozvážky rovněž výdej jídla u okének nebo skrze drive-thru. "Tyto pobočky jsou otevřené například v Praze, Plzni, ale také v Uherském Hradišti. Snažíme se zůstat dostupní i pro naše zákazníky v regionech," říká za KFC Hubík. Úplně je v Česku uzavřeno 45 poboček ze 105.
Na rozvoz a drive-thru kvůli uzavření vnitřního prostoru restaurací "přenesl váhu" také McDonald's, zájem o tyto služby podle řetězce za daných okolností stoupá. "Proto děláme vše, co je v našich silách, abychom lidem nabízeli tyto služby plynule a bez problémů," dodává ředitelka PR a komunikace společnosti Zuzana Svobodová.
Momentálně má McDonald's v provozu 58 ze 101 českých poboček. Všichni pracovníci v restauraci jsou vybaveni rouškami nebo respirátory, ochranných pomůcek denně spotřebují kolem 1400 kusů. Sehnat je se podle společnosti podařilo skrze dodavatele a franšízanty.
Osmkrát méně zákazníků
Další ze sítí rychlého občerstvení, Bageterie Boulevard, za běžného provozu obslouží v Česku za den až 40 tisíc zákazníků. Nyní je to podle provozního ředitele Jiřího Štěpánka asi jen pět tisíc.
"Bageterie Boulevard v současné době zaznamenává přibližně osmdesátiprocentní propad tržeb oproti minulým obdobím," odhaduje pro Aktuálně.cz Štěpánek. "Více než polovina provozoven se nachází v obchodních centrech a kvůli vládnímu nařízením jsou zavřené. V ostatních probíhá okénkový prodej. Celkové hospodářské dopady se budou odvíjet od délky trvání karantény a také od skutečné výše odsouhlasené vládní podpory pro podniky a zaměstnance," vysvětluje.
Bageterie nyní rovněž spustila rozvoz v Praze a Plzni a chystá se i do dalších krajských měst, kde má pobočky. "Všichni kurýři jsou vybaveni rouškami a rukavicemi, a navíc vyškoleni v rámci bezpečnostních a hygienických opatření. Předání nákupu proběhne tak, aby kurýr přišel se zákazníkem do minimálního kontaktu na velmi krátkou dobu. Také platba bude možná pouze bezhotovostně," připomíná Štěpánek v současnosti již běžně zavedená opatření mezi prodejcem a zákazníkem.
Zákazník ví, co čekat
Ekonom Křeček na druhou stranu připomíná, že situace řetězců s rychlým občerstvením je obecně o něco lepší než ta u klasických restaurací. Fastfoody mají totiž podle něj jídla dobře uzpůsobená k přepravě a zákazníci u nich navíc dobře vědí, jakou kvalitu dovezeného jídla mohou očekávat.
"Jídla z klasických restaurací jsou méně vhodná k rozvozu," domnívá se ekonom. Klasickým restauracím podle něj zkušenosti s rozvážením jídla chybí, protože se dosud orientovaly pouze na prodej v provozovnách.