Praha - Skoro dvě třetiny veškerého drogistického zboží se na tuzemském trhu prodávají mimo specializované sítě drogerií, nejčastěji v „potravinářských“ obchodních řetězcích jako Tesco, Kaufland nebo Albert. Říká to Gerhard Fischer, jednatel dm drogerie, největší sítě drogerií v Česku.
Síť dm i největší konkurenti Teta a Rossmann tak nebojují jen mezi sebou, ale také vůči „společnému nepříteli“. Zákazníky se snaží nalákat změnami designu, věrnostními programy a různými akcemi.
Jako hlavní nákupní místo, tedy obchod, v němž utrácí nejvíce peněz za drogerii a kosmetiku, si samoobslužnou specializovanou prodejnu v posledních šesti měsících vybralo 42 procent českých domácností. Ukázala to studie Drogerie 2014 společnosti Incoma GfK, zveřejněná v září. Velmi silnou pozici mají také hypermarkety, v nichž za tento typ zboží nejvíce utrácí dalších 30 procent domácností. S odstupem za nimi následují diskonty (11 %), malé samoobsluhy (7%) a supermarkety (6 %).
Čeští zákazníci nejvíce utrácejí za drogistické zboží a kosmetiku v prodejnách Teta a Kaufland, na třetím místě je dm drogerie. První pětku žebříčku uzavírají Rossmann a Penny Market, zjistila Incoma GfK.
Podle studie společnosti Nielsen loni zůstaly na trhu asi dva tisíce specializovaných prodejen drogerie, přičemž už zhruba polovinu ovládají velké řetězce jako právě dm, Teta či Rossmnan. V roce 2013 zavřelo podle studie 15 procent malých prodejen.
Expanze? Spíš stabilizace
Masivní rozšiřování počtu prodejen ale trojice drogistických řetězců neplánuje. Dává přednost spíše optimalizaci sítě.
Jednička na trhu podle tržeb, dm drogerie, chce především udržet stávající síť 220 prodejen. Spíše než na otevírání nových míst se chce zaměřit na zvětšování plochy těch stávajících.
O stabilizaci sítě hovoří také marketingový ředitel drogerií Teta Vejtruba. Tato síť, která v roce 2012 pohltila krachujícího konkurenta Schlecker, nyní provozuje v Česku kolem 770 prodejen. Mateřská společnost PK Solvent vlastní 360 drogerií Teta, dalších 410 pod touto značkou provozují franšízanti.
Trojka na trhu, Rossmann, má nyní po Česku 120 prodejen. „Do konce roku plánujeme otevřít ještě jednu a překročit tak hranici 37 tisíc metrů čtverečních. V první řadě nám nejde jen o kvantitativní expanzi, ale především o zkvalitnění prostředí, ve kterém se zákazníci budou cítit dobře a budou se rádi vracet,“ říká jednatel společnosti Rossmann Vladimír Mikel.
„Držíme se strategie konzervativního růstu. Malé a neprosperující prodejny zavíráme a otevíráme nové, které jsou větší, modernější a zákazníkům poskytují maximální komfort při nákupu. Tímto se v průměru ročně otevíralo 10 až 12 prodejen, zároveň se však dalších sedm až osm uzavřelo,“ rekapituluje Mikel loňský rok. Dlouhodobým cílem Rossmanna je být ve všech městech s více než 10 tisíci obyvateli.
Teta chce být jedničkou
Společnosti dm drogerie market se v loňském fiskálním roce podařilo zvýšit tržby o pět procent na 6,82 miliardy korun. Drogerie Teta za loňský rok hlásí tržby 5,2 miliardy korun, Rossmann kolem tří miliard.
Teta, která je jedničkou podle počtu prodejen, chce předběhnout dm, i pokud jde o tržby. „Nemáme přesně stanoveno, kdy bychom chtěli této mety dosáhnout. Chceme se zkrátka chovat jako jednička, být takoví, a ono to přinese výsledek,“ věří marketingový ředitel drogerií Teta David Vejtruba.
K prvenství má síti Teta pomoci i nový design obchodů. Tříletý proces remodelingu prodejen firmu přijde na tři čtvrtě miliardy korun. Design obchodů má nyní odpovídat současným trendům a zákazníkům by se v nich mělo lépe nakupovat. Novou podobu by mělo ke konci letošního roku mít už 230 prodejen. A změna podle Vejtruby skutečně pomáhá, tržby u zrekonstruovaných prodejen se zvedly asi o 30 procent.
Na modernější design sází i dm drogerie. „Téměř každá desátá prodejna byla v obchodním roce 2013/2014 velkoryse zrenovována nebo zcela nově otevřena,“ říká její jednatel Gerhard Fischer. Do modernizace šlo v období od loňského do letošního září 100 milionů z celkově proinvestovaných 150 milionů korun.
Zůstaňte s námi
"Zatímco v předchozích letech byly specializované samoobslužné drogerie hodnoceny jako dražší, především v porovnání s hypermarkety a diskonty, letošní studie potvrdila, že specializované samoobslužné drogerie mají lepší či stejnou cenovou image než většina hypermarketů," říká analytik společnosti Incoma Zdeněk Skála.
Vedle akčních nabídek sázejí řetězce také na věrnostní programy. Teta klub patří k jednomu z největších bonusových programů v České republice vůbec – jeho věrnostní kartu drží přes 1,8 milionu klientů. Pro porovnání: nejrozsáhlejší věrnostní kartu Tesco Clubcard vlastní asi 2,1 milionu zákazníků.
Tetě na paty šlape program „dm aktive beauty svět výhod", sdružující přes 1,7 milionu zákazníků. Rossmann letos spustil svůj věrnostní program pro matky nebo rodiny s dětmi ve věku do tří let Rossmánek. "Od letošního jara se do programu zapojilo téměř 60 tisíc zákazníků," říká Mikel.
Aby zákazníci upřednostnili nákupy drogerie ve specializovaných prodejnách a nedoplňovali zásoby jen při týdenním rodinném nákupu v hypermarketech, lákají drogerie Teta na kávu, čaj nebo čokoládu. „Kávu od Tety dostane každý zákazník, který u nás utratí minimálně dvacet korun,“ představuje jednu z novinek Vejtruba.
S rozšířením sortimentu dekorativní kosmetiky vznikly v omlazených prodejnách Teta také kosmetické koutky, kde mohou zákaznice otestovat produkty. Další novinkou je e-shop s potravinovými doplňky a léčivy, které si lidé mohou vyzvednout na každé prodejně. K výživovému poradenství, které Teta testuje zatím na osmi pobočkách propojených s lékárnami, má brzy přibýt i poradenství v oblasti líčení nebo simulátor účesů.
Konec uniforem
Nabízet něco, co lidé v supermarketech běžně neseženou, se snaží také dm drogerie. Ta letos rozšířila sortiment speciální výživy pro lidi trpící některou z forem potravinové intolerance nebo alergie. V současné době nabízí asi 130 druhů zboží. Stejně tak se rozšířil sortiment vlastní přírodní kosmetiky alverde, zákazníci si mohou vybrat z více než 360 výrobků.
„Investovali jsme také do nových oděvů pro zaměstnance. Navrhli jsme několik variant, aby nevypadali tak uniformně, jako třeba v supermarketech,“ dodává Gerhard Fischer.
„V létě jsme představili akci s názvem Můj dm box. Z 30 tisíc zákazníků jsme vybrali dva tisíce těch, kteří mohli otestovat naše nejnovější produkty. Tento balíček si mohli pořídit za 150 korun, přičemž hodnota produktů v balíčku představovala 600 korun,“ vyhodnocuje jednu z akcí vedoucí oddělení marketingu a nákupu dm drogerie Martina Horká.