První automatizovaná prodejna Coop a zároveň první prodejna tohoto typu v Česku se otevřela před zhruba rokem a půl ve Strakonicích. Nyní řetězec provozuje desítku těchto prodejen, v několika dalších pak působí jako partner, přičemž tyto prodejny jsou provozovány obcemi.
"Na základě zkušeností se ukazuje, že systém automatizovaného prodeje je ideálním řešením pro prodejny na vesnici či v menších městech," uvedl Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu sítě.
Automatizované prodejny Coop v současnosti fungují na venkově, v turisty oblíbených lokalitách, jako je Lednice nebo Lipno nad Vltavou, a rovněž v menších městech jako například Ústí nad Orlicí. Nejmenší fungující automatizovaný obchod má velikost jen 23 metrů čtverečních, ty největší pak formáty klasického supermarketu.
Automatizované obchody fungují v hybridním režimu. To znamená, že v běžné otevírací době si v nich mohou zákazníci nakoupit klasickým způsobem, mimo tuto dobu je nákup podmíněn využitím aplikace v telefonu, platební karty a bankovní identity.
Podle Tomáše Dubského, místopředsedy Svazu místních samospráv, je zachování obchodů v regionech klíčové pro zajištění kvality služeb pro obyvatele. Venkovských obchodů totiž přes podporu státu, krajů i obcí stále ubývá. Počet malých prodejen s potravinami, tedy těch o rozloze do 400 metrů čtverečních, loni v Česku meziročně klesl o 166 na 11 829. Nejvíce jich ubylo ve středních Čechách a na severní Moravě. "Technologie automatizovaného prodeje se ukazuje být poměrně zásadní pro zachování těchto prodejen," podotkl Dubský.
Podle dat sítě Coop prodejny v automatickém režimu realizují kolem 10 procent tržeb mimo standardní otevírací dobu. Způsob prodeje zároveň šetří část mzdových nákladů spojených s delší otevírací dobou. Podle řetězce se nenaplnily obavy z vyššího množství krádeží nebo případů vandalismu.