Jste Češi, máte smůlu. Inspekce řeší první případy šikany na e-shopech kvůli původu

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
3. 1. 2020 11:48
Česká obchodní inspekce (ČOI) řeší u českých firem první tři případy tzv. geoblockingu neboli zeměpisného blokování. Jde o již nezákonnou praxi, kdy obchodník omezuje zákazníka v on-line přístupu ke zboží či službám, ceně, podmínkách prodeje či způsobu platby, a to na základě jeho státní příslušnosti, bydliště nebo polohy.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Shutterstock

"Toto jednání odporuje evropskému nařízení, které je od loňského léta i součástí české legislativy," uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Se všemi obchodníky vede inspekce správní řízení.

Geoblocking původně umožňoval prodejcům uzpůsobovat jejich obchodní strategii pro jednotlivé trhy, což ale EU zakázala. Česká novela upravila zákon o ochraně spotřebitele tak, aby odpovídal požadavkům právě unijního nařízení zakazujícího blokování nákupů podle země kupujícího.

Jejím cílem je tedy zajistit, aby čeští zákazníci, kteří chtějí nakupovat zboží a služby v jiné zemi EU - ať už on-line, nebo osobně - měli totožnou nabídku a podmínky jako zákazníci z domovské země obchodníka.

Co obchodník nově nesmí:

- blokovat přístupu zákazníka k online rozhraní obchodníka
- přesměrovat zákazníka bez jeho souhlasu na jiný web kvůli jeho státní příslušnosti, místu bydliště nebo dočasnému pobytu
- odmítnout prodej zboží nebo uplatnit odlišné podmínky v situaci, kdy dotčené zboží není doručováno do členského státu zákazníka (např. on-line rezervace hotelového ubytování, pronájem automobilů nebo koupi vstupenek na koncerty).
- diskriminovat na základě odlišné ceny
- diskriminovat na základě odlišného způsobu platby

Výjimkou jsou jen případy, kdy je to opodstatněno z důvodů, jako je DPH nebo určité právní předpisy na ochranu veřejného zájmu.

Dokud nebude řízení u konce, inspekce nezveřejní jména prošetřovaných firem. Fröhlich ale doplnil, že jde o dva prodejce sportovního oblečení a jednoho prodejce spodního prádla. "Jedná se zatím o první kontroly českých firem podezřelých z geoblockingu," uvedl. Inspektoři provedli kontroly u pěti prodejců, u dvou problém nezaznamenali.

U problematických prodejců byla konkrétní praxe taková, že zákazník z Česka si mohl koupit zboží pouze na české verzi e-shopu. "Ve všech problematických případech došlo k tomu, že slovenská mutace webu neumožnila spotřebiteli s fakturační adresou zboží zakoupit," uvedl Fröhlich.

Sněmovna schválila novelu ve zrychleném režimu v prvním čtení už začátkem loňského března. Senát ji však vrátil s pozměňovacím návrhem, který měl umožnit úřadům, aby za porušení zákona nemusely ukládat pokutu. Sněmovna tento návrh ale odmítla a novelu prosadila v původním znění, v červenci ji podepsal prezident.

Horní hranice pokuty za geoblocking tedy může činit až tři miliony korun. Evropská komise přišla s tímto návrhem již v roce 2016, po zjištění, že k zeměpisnému blokování dochází na 63 procentech všech zkoumaných internetových stránek. Ukázalo se, že v roce 2015 umožnilo přeshraničním zákazníkům dokončit nákup méně než 40 procent webů. Nařízení v únoru 2018 schválila Rada Evropské unie.

Video: Češi jsou na slevách závislí, nechají se napálit, Black Friday je marketing, říká ekonom

Black Friday je jen marketing, slevy a původní cena se často neliší, jde až o polovinu případů, lidé se snáz nechají nachytat, nakupují už na Vánoce. | Video: DVTV
 

Právě se děje

Další zprávy