České, regionální či bio? Průzkum ukázal, na co Češi nejvíc slyší při nakupování

Iva Špačková Tomáš Kunc Iva Špačková, Tomáš Kunc
26. 12. 2017 19:05
Češi jsou při nakupování zmateni. V průzkumech sice prohlašují, že jim jsou nejsympatičtější české výrobky, při nakupování se pak ale rozhodují hlavně podle kvality, chuti a ceny. Země původu je u nich až na pátém místě. Vyplývá to z průzkumu agentury Nielsen Admosphere pro Asociaci regionálních značek, kterého se účastnilo 1017 respondentů. Ukázal také, že biovýrobky u českých zákazníků prohrávají - sympatické jsou jen dvěma procentům.

Které označení pro potraviny je vám nejsympatičtější?

Tuzemským zákazníkům se na výrobcích líbí nejvíce slovo "české", výborně na něj slyší každý třetí Čech. Zhruba každého čtvrtého zákazníka osloví nejlépe název "domácí" a téměř jedna pětina lidí zbystří, když vidí název "regionální". Nejméně je lidem sympatické označení bio, při něm zpozorní jen každý padesátý kupující.

Označení „české“ považují za nejsympatičtější více lidé nad 55 let a lidé s nižším socioekonomickým statusem. Označení „domácí“ uváděli častěji než ostatní především ti, kteří mají děti, a lidé ve věku 45–54 let. Označení „regionální“ uváděli častěji lidé s vyšším socioekonomickým profilem a vysokoškoláci.

* Levné, čerstvé, kvalitní, bez živočišných produktů apod.

Která slova si spojujete s regionálními produkty (až 3 slova)?

Pod slovem regionální si každý vybaví něco jiného. Nejčastěji si ho však Češi spojují s pojmy jako tradice, kvalita a region. Jen zhruba desetina lidí si toto slovo propojí s pojmem vlast, národ, patriotismus či krajina. Stejně velká skupina lidí má pojem regionální spojen s životním prostředím. Nejméně lidí, jen každý dvacátý člověk, si region propojí s nějakým příběhem.

Kvalita je slovo, které se spojuje s regionálními produkty ve větší míře lidem nad 55 let, lidem s nižším vzděláním a lidem s nižším socioekonomickým statusem. Jedinečnost si s regionem spojují spíše vysokoškoláci, věkové skupiny 35–44 let a lidé s vyšším socioekonomickým profilem. Slovo příroda se líbí hlavně ženám, lidem ve věku 24–34 let a lidem, kteří mají děti.

Tradice 53 %
 
Kvalita 47 %
 
Region 41 %
 
Rodinné podnikání 24 %
 
Originalita 24 %
 
Příroda 19 %
 
Jedinečnost 17 %
 
Krajina 12 %
 
Vlast 11 %
 
Životní prostředí 10 %
 
Patriotismus 10 %
 
Národ 8 %
 
Příběh 5 %
 
Zobrazit vše

Jaké regionální produkty Češi nejčastěji nakupují

Potraviny jsou z různých typů regionálních výrobků nejčastěji nakupovanou komoditou – v posledním roce je koupilo 8 z 10 lidí, kteří alespoň občas nakupují regionální produkty. Nápoje a vánoční zboží doplňují trojici nejčastěji nakupovaných regionálních výrobků. Kosmetiku a výrobky ze dřeva si z trhů odnáší zhruba každý sedmý kupující a hračky či šperky oslovují asi desetinu zákazníků. Nejméně jdou na odbyt kovářské výrobky a výrobky z chráněných dílen, proutěné zboží, kabelky z kůže či bylinky.

Potraviny 83 %
 
Nápoje 38 %
 
Vánoční zboží (ozdoby atd.) 23 %
 
Výrobky ze dřeva 15 %
 
Kosmetika 15 %
 
Keramika 13 %
 
Hračky 11 %
 
Šperky 8 %
 
Další umělecké výrobky (obrázky, sošky atd.) 7 %
 
Výrobky ze skla 5 %
 
Kovářské výrobky 4 %
 
Jiné (předměty z chráněných pracovišť, proutěné zboží, porcelán, perník, květiny, byliny, koření, kabelka z pravé kůže) 1 %
 
Žádné 3 %
 
Zobrazit vše

Co je nejdůležitější faktor při nákupu potravin

Kvalita je pro dvě třetiny Čechů tím nejdůležitějším kritériem při rozhodování o tom, co mají koupit. Pro polovinu kupujících je rozhodující chuť a pro 4 lidi z 10 přiměřená cena. Země původu je pro zákazníky důležitá až jako pátá. Pozornost jí v obchodech věnuje "jen" zhruba čtvrtina lidí, ačkoliv "českost" uznačuje za nejsympatičtější paramater 38 % zákazníků. Nejmenší vliv na nákupní chování zákazníků má to, jaký konkrétní příběh doprovází kupované zboží či zda bylo pěstováno s ohledem na životní prostředí.

Kvalita 66 %
 
Chuť 50 %
 
Přiměřená cena 41 %
 
Dobrá zkušenost 39 %
 
Země původu 27 %
 
Složení 22 %
 
Důvěryhodnost 19 %
 
Návaznost na tradici 12 %
 
Šetrnost k životnímu prostředí 8 %
 
Příběh výrobce 4 %
 
Jiné (bio, způsob pěstování, záměr pěstování, vzhled) 1 %
 

Do podílu je započteno procento lidí, pro které je tento faktor důležitý, ať už více či méně.

Zobrazit vše

Kolik Češi za regionální potraviny měsíčně utratí

Nejčastěji lidé, kteří alespoň někdy nakupují lokální neboli regionální potraviny, průměrně měsíčně utratí v rozmezí 101 až 500 Kč. Vyšší částky průměrně měsíčně utrácejí více než ostatní muži, lidé ve věku 25–44 let, lidé s vyšším socioekonomickým statusem, ekonomicky aktivní a lidé s dětmi.

Kde Češi regionální potraviny nakupují

Češi si regionální potraviny pořizují nejčastěji na trzích, ať už pravidelných v místě bydliště či nepravidelných prodejních akcích. Specializovaným prodejnám dává přednost 40 % lidí a osobní návštěvu u výrobce volí jako nejlepší místo k nákupu každý třetí Čech. Přes internet si kupuje regionální potraviny jen necelá destina zákazníků. Každý čtrnáctý nakupuje jiným způsobem, buď v klasické prodejně či v řetězci, anebo například v automatu, od souseda či v pojízdné prodejně.

Na příležitostných akcích (trhy, festivaly) 59 %
 
Na pravidelných farmářských trzích 58 %
 
Při pobytu v jiném regionu 48 %
 
Ve specializovaných prodejnách 40 %
 
Při osobní návštěvě u výrobce 34 %
 
Přes internet 8 %
 
Jinak * 7 %
 

* V obchodních řetězcích, v normálním obchodě, přes kamarády, přes známé, náhodný nákup, služba na telefon, sousedský prodej, například při pravidelném rozvozu výrobcem, u automatu, pojízdná prodejna

Zobrazit vše
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Ski Tour skončila absolutním triumfem Norů, Bolšunov vyhořel

Premiérová severská Ski Tour skončila absolutním triumfem norských běžců na lyžích. Vítězství v miniseriálu vybojovali Paal Golberg a suverénní Therese Johaugová, jejich krajané obsadili v Trondheimu i zbylá místa na stupních vítězů. Mužům dokonce patřilo prvních šest příček. Seveřané odsunuli v závěrečném stíhacím závodě na 30 km klasicky na sedmé místo průběžného lídra a vedoucího muže Světového poháru Alexandra Bolšunova z Ruska. Michal Novák, který figuroval na 39. pozici, do poslední etapy nenastoupil.

Johaugová průběžné vedení hravě udržela a stíhačku vyhrála s naprostou převahou. Vedoucí závodnice SP dorazila do cíle s náskokem tří minut a 40 sekund před Heidi Wengovou, třetí skončila Ingvild Flugstad Östbergová.

Jednatřicetiletá Johaugová byla ve finále Ski Tour i při výrazném vstupním náskoku podle očekávání nejrychlejší ženou na trati. Nejvíce se k ní časem přiblížila další Norka Astrid Uhrenholdt Jacobsenová, jež byla o 44,8 sekundy pomalejší a cílem proběhla jako pátá za Švédkou Ebbou Anderssonovou. Jediná česká účastnice v ženské kategorii Kateřina Janatová Ski Tour plánovaně ukončila po 21. místě v úterním sprintu v Aare.

Bolšunov měl na startu stíhačky náskok 34 sekund na Golberga, ale už po čtyřech kilometrech bylo pořadí opačné. Ruský favorit evidentně promazal a v cíli měl ztrátu téměř minutu a tři čtvrtě. Před Bolšunova se postupně dostali i další medailisté Simen Hegstad Krüger a Hans Christer Holund a také Emil Iversen, Martin Löwström Nyenget a Johannes Hösflot Klaebo.

Iversen, který měl na startu stíhačky na Bolšunova bez dvou sekund tříminutovou ztrátu, dosáhl nejrychlejšího času. Golberg se díky třísetbodové porci za vítězství v seriálu posunul v hodnocení SP ze šestého místa na třetí za Klaeba. Bolšunov dál vede s komfortním náskokem přes 400 bodů.

SP v běhu na lyžích v Trondheimu (Norsko):

Muži - stíhací závod 30 km klasicky a konečné pořadí Ski Tour:

1. Golberg 1:23:51,6, 2. Krüger -28,9, 3. Holund -30,1, 4. Iversen -32,3, 5. Nyenget -32,9, 6. Klaebo (všichni Nor.) -34,2, 7. Bolšunov (Rus.) -1:41,0, 8. Niskanen (Fin.) -1:48,2, 9. Röthe (Nor.) -25,8, 10. Cologna (Švýc.) -3:00,8.

Průběžné pořadí SP (po 29 z 40 závodů): 1. Bolšunov 1948 b., 2. Klaebo 1531, 3. Golberg 1202, 4. Röthe 1124, 5. Krüger 1123, 6. Niskanen 1047, …60. Novák 71, 100. Pechoušek 21, 128. Černý 5, 131. Knop 5, 134. Fellner (všichni ČR) 5.

Ženy - stíhací závod 15 km klasicky a konečné pořadí Ski Tour:

1. Johaugová 41:13,8, 2. H. Wengová -3:40,8, 3. Östbergová (všechny Nor.) -3:41,5, 4. Anderssenová (Švéd.) -5:54,3, 5. Jacobsenová (Nor.) -6:14,8, 6. Digginsová (USA) -8:40,1, 7. Pärmäkoskiová (Fin.) -9:12,4, 8. T. Wengová (Nor.) -9:14,5, 9. Ribomová (Švéd.) -9:32,1, 10. Maubetová Bjornsenová (USA) -9:43,8.

Průběžné pořadí SP (po 29 z 40 závodů): 1. Johaugová 2268 b., 2. H. Wengová 1611, 3. Něprjajevová (Rus.) 1260, 4. Jacobsenová 1202, 5. Digginsová 1074, 6. Östbergová 1065, …27. Razýmová 255, 39. Janatová 119, 55. Nováková 67, 81. Beranová (všechny ČR) 15.

před 1 hodinou

Na Karlovarsku spadl strom na autobus, lehce zraněni byli dva lidé

V Krásném Jezu na Karlovarsku spadl vinou silného větru strom na autobus v zastávce u železniční stanice. Lehce zraněni byli dva lidé, řekl krajský policejní mluvčí Jakub Kopřiva. Záchranáři je ošetřili na místě.

Muž údajně upadl ve vozidle a na ženu spadla větev při vystupování z vozidla. "Autobus stál v zastávce. Místo na silnici I/20 (hlavní tah z Plzně na Karlovy Vary) je průjezdné," dodal.

Další zprávy