reklama
 
 

České, regionální či bio? Průzkum ukázal, na co Češi nejvíc slyší při nakupování

26. 12. 2017 19:05
Češi jsou při nakupování zmateni. V průzkumech sice prohlašují, že jim jsou nejsympatičtější české výrobky, při nakupování se pak ale rozhodují hlavně podle kvality, chuti a ceny. Země původu je u nich až na pátém místě. Vyplývá to z průzkumu agentury Nielsen Admosphere pro Asociaci regionálních značek, kterého se účastnilo 1017 respondentů. Ukázal také, že biovýrobky u českých zákazníků prohrávají - sympatické jsou jen dvěma procentům.

Které označení pro potraviny je vám nejsympatičtější?

Tuzemským zákazníkům se na výrobcích líbí nejvíce slovo "české", výborně na něj slyší každý třetí Čech. Zhruba každého čtvrtého zákazníka osloví nejlépe název "domácí" a téměř jedna pětina lidí zbystří, když vidí název "regionální". Nejméně je lidem sympatické označení bio, při něm zpozorní jen každý padesátý kupující.

Označení „české“ považují za nejsympatičtější více lidé nad 55 let a lidé s nižším socioekonomickým statusem. Označení „domácí“ uváděli častěji než ostatní především ti, kteří mají děti, a lidé ve věku 45–54 let. Označení „regionální“ uváděli častěji lidé s vyšším socioekonomickým profilem a vysokoškoláci.

* Levné, čerstvé, kvalitní, bez živočišných produktů apod.

Která slova si spojujete s regionálními produkty (až 3 slova)?

Pod slovem regionální si každý vybaví něco jiného. Nejčastěji si ho však Češi spojují s pojmy jako tradice, kvalita a region. Jen zhruba desetina lidí si toto slovo propojí s pojmem vlast, národ, patriotismus či krajina. Stejně velká skupina lidí má pojem regionální spojen s životním prostředím. Nejméně lidí, jen každý dvacátý člověk, si region propojí s nějakým příběhem.

Kvalita je slovo, které se spojuje s regionálními produkty ve větší míře lidem nad 55 let, lidem s nižším vzděláním a lidem s nižším socioekonomickým statusem. Jedinečnost si s regionem spojují spíše vysokoškoláci, věkové skupiny 35–44 let a lidé s vyšším socioekonomickým profilem. Slovo příroda se líbí hlavně ženám, lidem ve věku 24–34 let a lidem, kteří mají děti.

Tradice 53 %
 
Kvalita 47 %
 
Region 41 %
 
Rodinné podnikání 24 %
 
Originalita 24 %
 
Příroda 19 %
 
Jedinečnost 17 %
 
Krajina 12 %
 
Vlast 11 %
 
Životní prostředí 10 %
 
Patriotismus 10 %
 
Národ 8 %
 
Příběh 5 %
 
Zobrazit vše

Jaké regionální produkty Češi nejčastěji nakupují

Potraviny jsou z různých typů regionálních výrobků nejčastěji nakupovanou komoditou – v posledním roce je koupilo 8 z 10 lidí, kteří alespoň občas nakupují regionální produkty. Nápoje a vánoční zboží doplňují trojici nejčastěji nakupovaných regionálních výrobků. Kosmetiku a výrobky ze dřeva si z trhů odnáší zhruba každý sedmý kupující a hračky či šperky oslovují asi desetinu zákazníků. Nejméně jdou na odbyt kovářské výrobky a výrobky z chráněných dílen, proutěné zboží, kabelky z kůže či bylinky.

Potraviny 83 %
 
Nápoje 38 %
 
Vánoční zboží (ozdoby atd.) 23 %
 
Výrobky ze dřeva 15 %
 
Kosmetika 15 %
 
Keramika 13 %
 
Hračky 11 %
 
Šperky 8 %
 
Další umělecké výrobky (obrázky, sošky atd.) 7 %
 
Výrobky ze skla 5 %
 
Kovářské výrobky 4 %
 
Jiné (předměty z chráněných pracovišť, proutěné zboží, porcelán, perník, květiny, byliny, koření, kabelka z pravé kůže) 1 %
 
Žádné 3 %
 
Zobrazit vše

Co je nejdůležitější faktor při nákupu potravin

Kvalita je pro dvě třetiny Čechů tím nejdůležitějším kritériem při rozhodování o tom, co mají koupit. Pro polovinu kupujících je rozhodující chuť a pro 4 lidi z 10 přiměřená cena. Země původu je pro zákazníky důležitá až jako pátá. Pozornost jí v obchodech věnuje "jen" zhruba čtvrtina lidí, ačkoliv "českost" uznačuje za nejsympatičtější paramater 38 % zákazníků. Nejmenší vliv na nákupní chování zákazníků má to, jaký konkrétní příběh doprovází kupované zboží či zda bylo pěstováno s ohledem na životní prostředí.

Kvalita 66 %
 
Chuť 50 %
 
Přiměřená cena 41 %
 
Dobrá zkušenost 39 %
 
Země původu 27 %
 
Složení 22 %
 
Důvěryhodnost 19 %
 
Návaznost na tradici 12 %
 
Šetrnost k životnímu prostředí 8 %
 
Příběh výrobce 4 %
 
Jiné (bio, způsob pěstování, záměr pěstování, vzhled) 1 %
 

Do podílu je započteno procento lidí, pro které je tento faktor důležitý, ať už více či méně.

Zobrazit vše

Kolik Češi za regionální potraviny měsíčně utratí

Nejčastěji lidé, kteří alespoň někdy nakupují lokální neboli regionální potraviny, průměrně měsíčně utratí v rozmezí 101 až 500 Kč. Vyšší částky průměrně měsíčně utrácejí více než ostatní muži, lidé ve věku 25–44 let, lidé s vyšším socioekonomickým statusem, ekonomicky aktivní a lidé s dětmi.

Kde Češi regionální potraviny nakupují

Češi si regionální potraviny pořizují nejčastěji na trzích, ať už pravidelných v místě bydliště či nepravidelných prodejních akcích. Specializovaným prodejnám dává přednost 40 % lidí a osobní návštěvu u výrobce volí jako nejlepší místo k nákupu každý třetí Čech. Přes internet si kupuje regionální potraviny jen necelá destina zákazníků. Každý čtrnáctý nakupuje jiným způsobem, buď v klasické prodejně či v řetězci, anebo například v automatu, od souseda či v pojízdné prodejně.

Na příležitostných akcích (trhy, festivaly) 59 %
 
Na pravidelných farmářských trzích 58 %
 
Při pobytu v jiném regionu 48 %
 
Ve specializovaných prodejnách 40 %
 
Při osobní návštěvě u výrobce 34 %
 
Přes internet 8 %
 
Jinak * 7 %
 

* V obchodních řetězcích, v normálním obchodě, přes kamarády, přes známé, náhodný nákup, služba na telefon, sousedský prodej, například při pravidelném rozvozu výrobcem, u automatu, pojízdná prodejna

Zobrazit vše

autoři: Iva Špačková, Tomáš Kunc | 26. 12. 2017 19:05

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama