Jak vám chutná zmrzlina? Projděte si nová čísla o oblíbené letní pochoutce

Každý Čech sní v průměru až čtyři litry zmrzliny ročně. Teplo přitom podporuje jejich chuť. Z exkluzivního výzkumu pro Aktuálně.cz a HN vyplývá, že třetina konzumentů si kupuje zmrzlinu, aby se ochladila. Letos v červnu, kdy teploty stouply, byly tržby obchodníků nejvyšší za poslední tři roky.

KOLIK BALENÝCH ZMRZLIN SI ČEŠI NAKOUPILI A KOLIK ZA NĚ UTRATILI

Češi za poslední rok nakoupili v obchodech 34 790 741 litrů zmrzliny. To je o necelé procento méně než o rok dříve. Ačkoliv spotřeba zmrzlin meziročně mírně klesla, tržby prodejců kvůli rostoucím cenám zmrzlin stouply téměř o čtyři procenta. Údaje za červen 2017 přitom ukazují, že červen byl díky teplejšímu počasí (průměrná měsíční teplota stoupla o jeden °C) pro prodejce nejlepším měsícem za poslední tři roky. Meziročně tržby obchodníků stouply v tomto měsíci o 18 %.

Tržby (v milionech Kč)

JednoporcovéRodinná baleníDezerty (rolády a dorty)Zmrzlina celkem
2014/201518016772442722
2015/201620267272543009
2016/201720917952333120
Meziroční změna v %3,29,4-8,33,7

Zdroj: Nielsen, údaje pocházejí z obchodů s potravinami a smíšeným zbožím, není do nich zahrnuta společnost Makro.

Poznámka: Údaje jsou porovnávány meziročně vždy v období červenec prvního roku až červen následujícího roku, tedy v 12měsíčním intervalu.

Prodaný objem (v milionech litrů)

JednoporcovéRodinná baleníDezerty (rolády a dorty)Zmrzlina celkem
2014/201514,211,27,332,7
2015/201616,411,37,235
2016/201716,4126,734,8
Meziroční změna v %-1,86,2-6,9-0,6

Zdroj: Nielsen, údaje pocházejí z obchodů s potravinami a smíšeným zbožím, není do nich zahrnuta společnost Makro.

Poznámka: Údaje jsou porovnávány meziročně vždy v období červenec prvního roku až červen následujícího roku, tedy v 12měsíčním intervalu.

JAK SE VYVÍJELA CENA ZMRZLIN CELKEM (v Kč za litr)

Průměrná cena zmrzliny stoupla meziročně o čtyři procenta, z 86 na 90 Kč za jeden litr zmrzliny. Nejvíce přitom podražila balení pro jednoho, a to o více než pět procent. Avšak ne u všech druhů zmrzlin cena rostla, výjimku tvořily dezerty, tedy zmrzlinové rolády a dorty, které zlevnily o necelé procento.

Zdroj: Nielsen

NEJOBLÍBENĚJŠÍ BALENÉ ZMRZLINY (podíl v %)

Nejčastěji si Češi kupují balení pro jednoho. V objemovém pojetí je taková téměř každá druhá zmrzlina. V tržbách to představuje dvě třetiny všech útrat.

Zdroj: Nielsen, údaje pocházejí z obchodů s potravinami a smíšeným zbožím, není do nich zahrnuta společnost Makro. Ukazují vývoj v období červenec 2016 až červen 2017.

NEJOBLÍBENĚJŠÍ SAMOSTATNÉ ZMRZLINY (podíl na tržbách v %)

Nejprodávanějším typem balených zmrzlin jsou nanuky, které si drží svůj dvoutřetinový podíl. Také oblíbenost kornoutů je stabilní a pohybuje se kolem 16 procent. Naopak sendvičové zmrzliny (např. ruská zmrzlina) svou pozici mírně ztrácejí, jejich podíl klesl zhruba o pět procent.

Zdroj: Nielsen, údaje pocházejí z obchodů s potravinami a smíšeným zbožím, není do nich zahrnuta společnost Makro. Ukazují vývoj v období červenec 2016 až červen 2017.

TŘI NEJOBLÍBENĚJŠÍ PŘÍCHUTĚ (podíl na tržbách v %)

Nanuky

Tvaroh, vanilka a tvaroh s jahodou jsou nejoblíbenější příchutě nanuků stejně jako před třemi lety. Oblíbenost těchto příchutí však meziročně mírně klesá a naopak roste zájem o nanuky s čokoládovou či mandlovou příchutí.

Kornouty

Vanilku, čokoládu a jahodu si Češi vybírají z kornoutů nejraději. Zatímco oblíbenost prvních dvou příchutí stagnuje, oblíbenost jahodové příchutě meziročně o desetinu klesla. Větší atraktivitu naopak získávají kombinované příchutě, jako je vanilka a jahoda či vanilka a čokoláda.

Rodinná balení

Všechny tři příchutě meziročně posílily svůj tržní podíl a obhájily svá medailová místa. Nejvýrazněji však rostla oblíbenost čokoládových rodinných balení. Ne ovšem zatím natolik, aby dosáhla na zlato.

Zdroj: Nielsen, údaje pocházejí z obchodů s potravinami a smíšeným zbožím, není do nich zahrnuta společnost Makro. Ukazují vývoj v období červenec 2016 až červen 2017.

KOLIK LITRŮ ZMRZLINY VYJEDE Z EVROPSKÝCH LINEK

Evropské firmy vyrobí ročně zhruba 3 miliardy litrů zmrzliny a prodají ji zhruba za 6 miliard eur (téměř 160 miliard Kč). K průmyslové produkci přispívají i drobní neprůmysloví výrobci zmrzlin, kteří studenou pochoutku prodávají v cukrárnách, kavárnách či specializovaných zmrzlinárnách. Ti se na celkové produkci zmrzliny podílejí zhruba desetinou. Průměrný Evropan tak ročně sní podle odhadu asi 7 litrů zmrzliny ročně. Největšími milovníky zmrzliny na světě jsou Novozélanďané. Každý obyvatel sní v průměru 28 litrů ročně. Češi v průměru zkonzumují až 4 litry zmrzliny ročně (mezi pět největších výrobců patří v Česku Bidfood, Haagen Dazs, Nestlé, výrobci privátních značek a Unilever). Vedle českých výrobků se v obchodech nejčastěji setkají se zmrzlinami z Polska.

Z jakých zemí dovážíme zmrzlinu do ČR?

Zdroj: UniCredit Bank

Produkce zmrzliny velkých firem ve světě (hodnoty v litrech na obyvatele)

Zdroj: UniCredit Bank, EuroGlaces

Poznámka: produkce v roce 2016, *produkce v roce 2015, **produkce v roce 2010

PRŮZKUM

Exkluzivní průzkum pro Aktuálně.cz a Hospodářské noviny provedl portál AkčníCeny.cz v období 9. až 21. srpna 2017. Ve výzkumu odpovídalo 498 respondentů. Z dat vyplynulo, že zmrzlinu jí 9 Čechů z 10. Většina si ji kupuje a dává přednost smetanovým příchutím. Cena je pro ně třetím nejdůležitějším parametrem při rozhodování o koupi konkrétního výrobku. Důležitá je pro ně i sleva, ale ta musí být více než 20 %, jinak na ni reaguje jen málo kupujících.

Kupujete zmrzlinu?

OdpověďHodnota v %
Ano75
Ne14
Někdy kupuji, jindy si ji děláme doma10
Děláme si ji výhradně doma1

Jakou zmrzlinu kupujete?

OdpověďHodnota v %
Obojí63
Jen zabalenou do obalu20
Jen kopečkovou nebo točenou17

Jaké druhy kupujete?

OdpověďHodnota v %
Hlavně smetanové63
Hlavně ovocné37

Jaká sleva by pro vás byla atraktivní natolik, že byste kvůli ní koupili jinou, méně oblíbenou zmrzlinu?

OdpověďHodnota v %
Více než 50 procent39
50 procent28
30 procent16
10 procent6
40 procent6
20 procent5

Co je pro vás při výběru zmrzliny důležité?

OdpověďHodnota v %
Chuť - dobrá zkušenost z minula68 
Konkrétní příchuť32 
Cena28 
"Složení (množství cukru; množství éček, podíl ovoce či smetany; využití živočišných/rostlinných tuků a jejich druh..)"20 
Země původu10 
Značka8 
Výrobce8 
Tvar a velikost6 
Design obalu2 

Pro koho zmrzlinu kupujete?

OdpověďHodnota v %
Pro sebe78 
Pro děti44 
Pro někoho jiného20 
Pro domácí mazlíčky4 

Proč zmrzlinu kupujete?

OdpověďHodnota v %
Chutnají mi76 
Chci se ochladit35 
Jiný důvod (jako odměnu ke kafi; ke svlažení úst, pro slepice…)6 
Kolik lidé za zmrzliny utratí, jaké mají nejraději a odkud se nejvíce dovážejí? autoři: Iva Špačková, Tomáš Kunc
reklama