"Většina námi sledovaných e-shopů se sladila s novými pravidly a uváděné slevy jsou reálné," uvedli zástupci Hlídače shopů. Novela zákona o ochraně spotřebitele obchodníkům ukládá povinnost odvozovat výši slevy od nejnižší ceny, za jakou zboží prodávali 30 dnů před zlevněním.
Pokud měli produkt v nabídce méně než 30 dnů, musí uvést nejnižší cenu za toto období. Obchodníci mají také povinnost na výrobku informovat o jeho původní ceně.
V analýze Hlídač shopů upozornil na to, že se některé e-shopy snaží obejít pravidlo, podle kterého mají uvádět nejnižší cenu za posledních 30 dní tím, že nabízí slevové kupony. "Dalším problémem u kuponů je jejich zohledňování do výpočtu nejnižší ceny před akcí. Většina e-shopů používá kupony během celého roku, nicméně do výpočtu minimální ceny před aktuální akcí nezohledňují kupony z akce minulé, která skončila v období 30 dní před aktuální akcí," stojí v analýze.
Podobné jako loni byly letos prodeje v obchodech s oblečením a doplňky Zoot. V jedné objednávce zákazníci utratili průměrně 1550 korun bez DPH. Poptávali zejména boty, bundy, kabáty, šaty a kabelky, uvedl ředitel marketingu Jaroslav Kaucký. V Datartu zaznamenali o desetinu vyšší prodeje než loni. Preference zákazníků se ale podle mluvčí Petry Psotkové ve srovnání s minulým rokem nezměnily, vedly mobilní telefony, dražší domácí spotřebiče nebo televizory.
Na Alze pak k nejžádanějším produktům patřilo i lego na motivy Harryho Pottera či krmivo pro kočky. V hračkářstvích Bambule zákazníci většinou utráceli od 800 do 1200 korun. "V meziročním srovnání byly letošní prodeje na Black Friday lehce pod hodnotami loňského roku. Vzhledem k celkové situaci na maloobchodním trhu však i přesto považujeme naše Black Friday dny za úspěšné," uvedla marketingová ředitelka Jana Krčková.
Z dat softwarové společnosti Salesforce vyplývá, že celosvětově lidé na Black Friday v e-shopech utratili 70,9 miliardy dolarů (asi 1,58 bilionu korun), proti loňsku to bylo přibližně o osm procent více. Větší zájem než v minulém roce byl například o obuv nebo kosmetiku.
Hlídač shopů je projektem start-upů Apify, TopMonks a Keboola. Sleduje vývoj cen produktů na největších českých e-shopech.