Praha - Zhruba milion takzvaných sociálních dávek může lidem přijít se zpožděním, někteří je naopak mohou dostat dvakrát. Na úřadech práce se opakuje situace ze začátku roku 2012, kdy zkolaboval systém na výplatu dávek a úředníci museli strávit v práci celkem desítky tisíc hodin přesčas.
Úřady se totiž musí narychlo vrátit ke starému počítačovému systému od společnosti OKsystem, který využívaly předtím, než tehdejší ministr práce a sociálních věcí Jaromír Drábek prosadil nového dodavatele.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže týden před Vánoci potvrdil své rozhodnutí z konce února a s okamžitou platností zakázal další používání systému od společnosti Fujitsu Technology Solutions, respektive Vítkovice IT Solutions. Miliardovou zakázku zadali Drábek s jeho bývalým prvním náměstkem Vladimírem Šiškou bez řádného výběrového řízení.
Ministerstvo práce a sociálních věcí, do jehož resortu úřady práce spadají, je rozhodnutím antimonopolního úřadu zaskočeno. Zjednodušeně řečeno: Čekalo sice, že úřad své únorové rozhodnutí potvrdí a nový systém "zakáže", nový ministr František Koníček však chtěl uzavřít novou smlouvu prakticky se stejným dodavatelem (Vítkovice IT Solutions). A to přes to, že s novým systémem byly v praxi problémy ještě rok a půl poté, co Drábek se Šiškou prosadili jeho spuštění bez dostatečné přípravy.
Jak uvedl server Lidovky.cz, dosavadní dodavatel, společnost Fujitsu, teď nový systém jednoduše "vypnul" a odmítl předat ministerstvu potřebná data. Krizový stát úřadu nyní řeší, jak výplatu dávek zajistit. Firma se na konci roku obrátila ke Krajskému soudu v Brně a chce po něm, aby zákaz používání jejích systémů odložil.
Návrat do starého systému
Do nového systému od společnosti Fujitsu, spuštěného v lednu 2012, postupně přešla výplata podpory v nezaměstnanosti a řady takzvaných nepojistných dávek (dávky v hmotné nouzi, dávky pro zdravotně postižené či příspěvek na péči). Měsíčně jde o zhruba milion dávek.
Aktuální data o jejich příjemcích nyní musí úřady práce převést zpátky do starého systému od společnosti OKsystem. Ten byl podle úředníků spolehlivější a uměl mnohem více věcí než nový systém. Když se online deník Aktuálně.cz ptal v polovině loňského roku zhruba desítky vedoucích pracovníků úřadů práce v různých regionech, všichni doporučovali jako nejlepší řešení právě návrat ke starému systému.
Návrat ke starému systému sice přinese další přesčasové hodiny pro úředníky, hrozbu zpoždění nebo naopak duplicity dávek, nicméně bude relativně jednodušší díky tomu, že jej úřady po lednu 2012 zcela neopustily. OKsystem totiž i nadále zajišťoval výplatu dalších dávek, zejména rodičovského příspěvku, přídavku na dítě, příspěvku na bydlení a dávek pěstounské péče, v omezené míře byl používán i pro ostatní dávky přiznané do konce roku 2011.
"U některých nepojistných dávek zpoždění výplaty nehrozí (státní sociální podpora, pěstounské dávky), u některých dávek je riziko zpoždění malé, u jiných dávek je situace komplikovanější. Ve všech případech ve spolupráci se zaměstnanci úřadů práce uděláme maximum pro to, aby problémy spojené se zprovozňováním našich systémů byly vyřešeny rychle," řekl online deníku Aktuálně.cz Martin Procházka, generální ředitel OKsystem.
Nové žádosti se od 2. ledna zadávají už jen do aplikací OKsystem, ani tam by tedy zpoždění hrozit nemělo, stejně jako u jednorázových dávek. Situace se vůbec netýká důchodů či nemocenských dávek včetně peněžité podpory v mateřství, jejichž výplatu zajišťuje Česká správa sociálního zabezpečení.
Podle Procházky bude důležité, jak zodpovědně se ke spolupráci postaví společnost Fujitsu a její subdodavatelé - tedy zejména Vítkovice IT Solutions.
"Ukončili jsme všechny aktivity spojené s aplikacemi pro výplatu sociálních dávek a všechny kompetence jsme museli prakticky okamžitě a v plném rozsahu přenechat staronovému dodavateli, tedy společnosti OKsystem. Za jeho další kroky nemůžeme nést žádnou odpovědnost," zdůrazňuje však generální ředitel Vítkovice IT Solutions Vladimír Měkota.
Úřad: Zvládneme to
"Úřad práce ČR přijal veškerá možná opatření, aby byl schopen vyplácet všechny nepojistné sociální dávky i dávky z oblasti zaměstnanosti v nových podmínkách. I přes mimořádně náročný přechod na jiné dávkové systémy dělají jak zaměstnanci úřadu, tak i společnost OKsystem maximum pro to, aby klienti dostali peníze v řádném termínu," říká generální ředitelka Úřadu práce ČR Marie Bílková.
Připouští, že změna způsobu výplaty a zpracování dávek v tak krátké době je velmi komplikovaná z hlediska technického i organizačního. "Během několika málo dní se musí všichni zaměstnanci přeškolit na úplně jiný informační systém," upřesňuje Bílková.
Vedení úřadu se připravovalo na změny už během svátků tak, aby bylo možné ihned po jejich skončení zahájit proškolování všech zaměstnanců, jichž se přechod bude týkat. "Hned na 2. ledna jsem svolala videokonferenci, na které seznámíme krajské ředitele našich poboček a další vedoucí pracovníky s dalším postupem. Od 3. ledna se pak rozběhnou školení po celé republice," dodává Bílková.
Úředníci budou muset ověřovat data statisíců klientů, čeká je také "vzpomínání" na práci ve starém systému, přičemž noví úředníci s ním nemají žádné zkušenosti.
"Podruhé tak naši lidé platí za stejnou chybu tehdejšího vedení ministerstva (Drábka a Šišky - pozn. red.), které se rozhodlo od roku 2012 nahradit léta fungující a v praxi ověřené programy s mnohem větším záběrem, a to bez jakékoli přípravy a zkušebního provozu," zdůrazňuje Bílková.
Jen za první čtvrtletí roku 2012, kdy nový systém fungoval se zásadními nedostatky, museli úředníci pracovat v součtu zhruba 200 tisíc hodin přesčas. Současně se totiž projevily i výrazné personální škrty prosazené exministrem Drábkem.
Při případném zpoždění lze očekávat, že se úřad odkáže na zákonem stanovenou třicetidenní lhůtu pro výplatu dávek. Lidem by sice přišly dávky o několik dnů déle než obvykle, formálně ale bude vše v pořádku.
Dva roky komplikací
Nový systém měl podle Drábka přinést státu výrazné úspory, cílem bylo přinést konkurenci k dosavadnímu dodavateli OKsystem. Od začátku však tuto změnu provázely nejen praktické, ale také právní problémy.
Ministerstvo práce a sociálních věcí nevypsalo standardní veřejnou zakázku, ale bez soutěže se jen přidalo k rámcové smlouvě ministerstva vnitra ohledně informačních systémů veřejné správy.
Na konci února roku 2013 pak Úřad pro ochranu hospodářské soutěže - zatím nepravomocně - miliardovou zakázku zrušil a uložil každému z obou ministerstev půlmilionovou pokutu, později přidal ještě milionovou. Pět měsíců od chvíle, kdy rozhodnutí nabude právní moci, měl začít platit zákaz plnění dvou dodatků smlouvy.
Nové vedení ministerstva i vláda Jiřího Rusnoka projednaly v září "krizový plán". Ten sice předpokládal, že antimonopolní úřad dosavadní systém definitivně zakáže, ale v praxi by se tím nic nezměnilo. Bez řádného výběrového řízení, pouze s formálně novou smlouvou, měla systém dál zajišťovat společnost Vítkovice IT Solutions.
Ministr František Koníček tehdy zvažoval i návrat k dřívějšímu dodavateli, tedy OKsystem. Takové řešení však podle něj nebylo možné, protože v posledních dvou letech už neaktualizoval data (ty má nový dodavatel). S Fujitsu má navíc ministerstvo údajně "nevypověditelnou smlouvu" do roku 2015.
Urychlený návrat ke starému systému tak ještě více prodraží celý projekt, který měl podle Drábka naopak přinést výrazné úspory. Už Nejvyšší kontrolní úřad přitom loni konstatoval, že nový systém je dražší než ten dřívější. Drábek nicméně argumentoval, že součástí dodatků jsou i další služby.