Zapomeňte na plazmu. Češi se vrhli na nové televizory

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
6. 2. 2014 6:30
Obchodníci se radují, klesající prodeje televizí zachránili bankéři a olympiáda.
Foto: Isifa/Thinkstock

Praha - Po dvou slabších letech začali Češi opět nakupovat nové televizory. K vyšším tržbám pomohla prodejcům nejdříve listopadová měnová intervence České národní banky a nyní i blížící se zimní olympiáda v Soči.

Například v řetězci Electro World stoupla poptávka po televizích o čtvrtinu, v e-shopu Mall.cz o deset až patnáct procent. Podle internetového obchodu Alza.cz roste zájem o přístroje s větší obrazovkou, standardem se stávají úhlopříčky od 107 centimetrů.

Poté, co před dvěma až třemi lety vyvrcholila „výměna" televizí za digitální přístroje, museli výrobci a obchodníci nabídnout lidem další důvod, proč si koupit nový přístroj. LCD a plazmové televizory jsou podle nich minulostí, hitem jsou LED obrazovky.

Ke konci loňského roku vlastnilo televizor 96,5 procenta tuzemských domácností, zjistila agentura Mediaresearch. Přibližně 28 procent z nich má doma dva a více přístrojů. Televizor s plochou obrazovkou vlastní podle průzkumu agentury GfK už 70 procent lidí.

Stále delší úhlopříčky

„Olympiáda má jednoznačně vliv na poptávku po nových televizích, z našich dlouhodobých zkušeností se prodeje v tomto období zvedají o deset až patnáct procent," potvrzuje mluvčí e-shopu Mall.cz Michala Gregorová.

Obchodníkům také ještě dobíhají povánoční výprodeje. Těží také z listopadové intervence České národní banky, která oslabila korunu a přiměla lidi k dlouho odkládaným nákupům ještě za nižší ceny.

Prodej televizí v řetězci Electro World se za poslední dva týdny zvýšil o čtvrtinu oproti předchozím týdnům. „Z pohledu tržeb jsme zaznamenali ještě větší navýšení. Naši zákazníci totiž před sportovními událostmi preferují televize s co největší úhlopříčkou, u kterých je cena zpravidla vyšší," vysvětluje Petr Čihák, PR manažer Electro Worldu.

Změnu preferencí potvrzuje i mluvčí největšího e-shopu Alza.cz Šárka Jakoubková. Zatímco loni měla většina prodaných televizí úhlopříčku 80 až 101 centimetrů, letos se stávají standardem přístroje od 107 centimetrů.

Alza.cz v těchto dnech eviduje nárůst poptávky po televizích oproti běžným lednovým prodejům o 17 procent. Podle Jakoubkové prodeje patrně ještě porostou těsně před olympiádou a v jejím průběhu.

„Fanoušci často čekají do poslední chvíle na to, jaké promo akce obchodníci přichystají. Očekáváme, že se zahájením olympiády a s ohledem na naši kampaň zájem ještě poroste," přidává se také mluvčí Datartu Jana Choroušová.

Zájem o větší a lepší televize letos přiživí i další sportovní svátek - mistrovství světa ve fotbale.

Letošní „olympijský" nárůst je nicméně podle obchodníků nižší než v minulosti. "Sportovní akce se už na prodejích televizí neprojevují tak jako dříve. Myslím, že dominantně za případným nárůstem stojí spíše zvýšená marketingová aktivita prodejců než cokoli jiného," říká Tomáš Holý z řetězce Expert Elektro.

„Prodeje televizí před letošní olympiádou v Soči zatím vykazují mírně jiný průběh, než tomu bylo v minulosti, což souvisí s faktem, že mnoho domácností již ploché televizory vlastní," potvrzuje také Čihák z Electro Worldu.

Kromě televizí stoupá zájem také o projektory. „To pravděpodobně souvisí se stále populárnějším sledováním sportovních přenosů v barech a restauracích," vysvětluje Jakoubková.

Dosáhly vrcholu, nedokázaly držet krok

V současných prodejích jednoznačně vedou LED televizory. „LCD technologie vymizely z nabídky hned na začátku roku a plazmy jsou k dostání už jen v několika málo modelech. Postupně směřují ke stejnému osudu, který potkal LCD," říká mluvčí Euronicsu Bohuslav Komín.

Plazmové televize podle odborníků dosáhly svého kvalitativního vrcholu a dále nedokázaly držet krok s novými technologiemi, které nabízejí lepší obraz, nižší spotřebu i nižší hmotnost.

Nástup nových technologií zvedl poptávku po televizích už v roce 2009 - například Euronicsu se prodeje zvýšily meziročně téměř o čtvrtinu. V roce 2010 stoupaly o dalších 13 procent a poptávka vrcholila rokem 2011, kdy se zájem Čechů o nové televize zvedl o další desetinu. „Ukončení digitalizace ale přineslo v roce 2012 pokles poptávky o 12 procent. V loňském roce se pak podle našich odhadů prodalo o osm procent méně televizí než předloni," upřesňuje Komín z Euronicsu.

Také podle agentury GfK Czech zažili prodejci televizí největší boom v roce 2011 při postupném vypínání analogového vysílání. V roce 2012 již poptávka ochladla a celý trh propadl o více než desetinu. A pokles se nezastavil ani vloni. „V rámci panelového výzkumu jsme za rok 2013 zaznamenali meziroční pokles poptávky po televizích o sedm procent," upřesňuje Zdeněk Bárta z GfK Czech.

Ultra HD a OLED

Navzdory celkovému propadu trhy vloni rostly o prodeje technologických novinek. „Zákazníky oslovily zejména přístroje s větší úhlopříčkou a pokročilými funkcemi, jako je smart TV, 3D zobrazení a podobně. Již ale nevykompenzovaly ztráty u výrobků menších úhlopříček," říká Bárta.

Další impuls mají podle Komína přinést nové technologie, jež výrobci nyní uvádějí na trh - ultra HD a OLED," říká Bohuslav Komín z Euronicsu. OLED poskytuje jasnější a kontrastnější obraz než televizory LCD, má mnohem tenčí obrazovku a je energeticky úspornější.

Kvůli vysoké ceně je však za tyto technologie ochotna nebo schopna zaplatit jen malá část zákazníků. Například televize 50" s OLED technologií od firmy LG se nyní prodává za cenu okolo 200 tisíc korun. Podle odhadu společnosti Expert Elektro by do dvou let mohla jejich cena spadnout na desítky tisíc.

 

Právě se děje

Další zprávy