Praha - Po dvou slabších letech začali Češi opět nakupovat nové televizory. K vyšším tržbám pomohla prodejcům nejdříve listopadová měnová intervence České národní banky a nyní i blížící se zimní olympiáda v Soči.
Například v řetězci Electro World stoupla poptávka po televizích o čtvrtinu, v e-shopu Mall.cz o deset až patnáct procent. Podle internetového obchodu Alza.cz roste zájem o přístroje s větší obrazovkou, standardem se stávají úhlopříčky od 107 centimetrů.
Poté, co před dvěma až třemi lety vyvrcholila „výměna" televizí za digitální přístroje, museli výrobci a obchodníci nabídnout lidem další důvod, proč si koupit nový přístroj. LCD a plazmové televizory jsou podle nich minulostí, hitem jsou LED obrazovky.
Ke konci loňského roku vlastnilo televizor 96,5 procenta tuzemských domácností, zjistila agentura Mediaresearch. Přibližně 28 procent z nich má doma dva a více přístrojů. Televizor s plochou obrazovkou vlastní podle průzkumu agentury GfK už 70 procent lidí.
Stále delší úhlopříčky
„Olympiáda má jednoznačně vliv na poptávku po nových televizích, z našich dlouhodobých zkušeností se prodeje v tomto období zvedají o deset až patnáct procent," potvrzuje mluvčí e-shopu Mall.cz Michala Gregorová.
Obchodníkům také ještě dobíhají povánoční výprodeje. Těží také z listopadové intervence České národní banky, která oslabila korunu a přiměla lidi k dlouho odkládaným nákupům ještě za nižší ceny.
Prodej televizí v řetězci Electro World se za poslední dva týdny zvýšil o čtvrtinu oproti předchozím týdnům. „Z pohledu tržeb jsme zaznamenali ještě větší navýšení. Naši zákazníci totiž před sportovními událostmi preferují televize s co největší úhlopříčkou, u kterých je cena zpravidla vyšší," vysvětluje Petr Čihák, PR manažer Electro Worldu.
Změnu preferencí potvrzuje i mluvčí největšího e-shopu Alza.cz Šárka Jakoubková. Zatímco loni měla většina prodaných televizí úhlopříčku 80 až 101 centimetrů, letos se stávají standardem přístroje od 107 centimetrů.
Alza.cz v těchto dnech eviduje nárůst poptávky po televizích oproti běžným lednovým prodejům o 17 procent. Podle Jakoubkové prodeje patrně ještě porostou těsně před olympiádou a v jejím průběhu.
„Fanoušci často čekají do poslední chvíle na to, jaké promo akce obchodníci přichystají. Očekáváme, že se zahájením olympiády a s ohledem na naši kampaň zájem ještě poroste," přidává se také mluvčí Datartu Jana Choroušová.
Zájem o větší a lepší televize letos přiživí i další sportovní svátek - mistrovství světa ve fotbale.
Letošní „olympijský" nárůst je nicméně podle obchodníků nižší než v minulosti. "Sportovní akce se už na prodejích televizí neprojevují tak jako dříve. Myslím, že dominantně za případným nárůstem stojí spíše zvýšená marketingová aktivita prodejců než cokoli jiného," říká Tomáš Holý z řetězce Expert Elektro.
„Prodeje televizí před letošní olympiádou v Soči zatím vykazují mírně jiný průběh, než tomu bylo v minulosti, což souvisí s faktem, že mnoho domácností již ploché televizory vlastní," potvrzuje také Čihák z Electro Worldu.
Kromě televizí stoupá zájem také o projektory. „To pravděpodobně souvisí se stále populárnějším sledováním sportovních přenosů v barech a restauracích," vysvětluje Jakoubková.
Dosáhly vrcholu, nedokázaly držet krok
V současných prodejích jednoznačně vedou LED televizory. „LCD technologie vymizely z nabídky hned na začátku roku a plazmy jsou k dostání už jen v několika málo modelech. Postupně směřují ke stejnému osudu, který potkal LCD," říká mluvčí Euronicsu Bohuslav Komín.
Plazmové televize podle odborníků dosáhly svého kvalitativního vrcholu a dále nedokázaly držet krok s novými technologiemi, které nabízejí lepší obraz, nižší spotřebu i nižší hmotnost.
Nástup nových technologií zvedl poptávku po televizích už v roce 2009 - například Euronicsu se prodeje zvýšily meziročně téměř o čtvrtinu. V roce 2010 stoupaly o dalších 13 procent a poptávka vrcholila rokem 2011, kdy se zájem Čechů o nové televize zvedl o další desetinu. „Ukončení digitalizace ale přineslo v roce 2012 pokles poptávky o 12 procent. V loňském roce se pak podle našich odhadů prodalo o osm procent méně televizí než předloni," upřesňuje Komín z Euronicsu.
Také podle agentury GfK Czech zažili prodejci televizí největší boom v roce 2011 při postupném vypínání analogového vysílání. V roce 2012 již poptávka ochladla a celý trh propadl o více než desetinu. A pokles se nezastavil ani vloni. „V rámci panelového výzkumu jsme za rok 2013 zaznamenali meziroční pokles poptávky po televizích o sedm procent," upřesňuje Zdeněk Bárta z GfK Czech.
Ultra HD a OLED
Navzdory celkovému propadu trhy vloni rostly o prodeje technologických novinek. „Zákazníky oslovily zejména přístroje s větší úhlopříčkou a pokročilými funkcemi, jako je smart TV, 3D zobrazení a podobně. Již ale nevykompenzovaly ztráty u výrobků menších úhlopříček," říká Bárta.
Další impuls mají podle Komína přinést nové technologie, jež výrobci nyní uvádějí na trh - ultra HD a OLED," říká Bohuslav Komín z Euronicsu. OLED poskytuje jasnější a kontrastnější obraz než televizory LCD, má mnohem tenčí obrazovku a je energeticky úspornější.
Kvůli vysoké ceně je však za tyto technologie ochotna nebo schopna zaplatit jen malá část zákazníků. Například televize 50" s OLED technologií od firmy LG se nyní prodává za cenu okolo 200 tisíc korun. Podle odhadu společnosti Expert Elektro by do dvou let mohla jejich cena spadnout na desítky tisíc.