Foto: Z Prahy do Číny vyjel první přímý vlak. Veze křišťál i součástky za miliony

Petr Zenkner
Aktualizováno 19. 7. 2017 14:00
První přímý nákladní vlak z Česka do Číny dorazí do města Yiwu za šestnáct dní, pojede přes Polsko, Bělorusko, Rusko a Kazachstán. Ve čtyřiceti vagonech převeze zboží za více než 100 milionů korun. V osmi desítkách kontejnerů se nachází český křišťál, automobilové součástky i pivo. Zatím jde o jednorázové spojení.
Odjezd vlaku z Prahy.
Odjezd vlaku z Prahy. | Foto: ČTK

Praha - Česko a Čínu spojí přímý vlak - zatím ale jen jednorázově. Z terminálu v pražské Uhříněvsi vypravuje logistická firma Metrans soupravu, která má podle plánu za 16 dní dorazit do čínského města Yiwu. To leží přibližně 300 kilometrů od Šanghaje a stalo se hlavním přepravním bodem pro nákladní vlaky do Evropy

Zboží za zhruba pět milionů dolarů (přes 100 milionů korun) organizuje česká pobočka čínské firmy Yiwu Timex Industrial Investment. "Zatím je to první jízda, uvidíme, jaký bude zájem dál," uvedl Michael Wei Li pro server iDnes.

Souprava s kontejnery naloženými zejména českým zbožím pojede do čínského města I-wu ve východočínské provincii Če-ťiang přibližně 18 dnů.
Souprava s kontejnery naloženými zejména českým zbožím pojede do čínského města I-wu ve východočínské provincii Če-ťiang přibližně 18 dnů. | Foto: ČTK

Podle Petera Kisse, generálního ředitele přepravní firmy Metrans, poveze čtyřicet vagónů v celkem osmdesáti kontejnerech český křišťál, automobilové součástky nebo pivo. Do Číny pojede vlak přes Polsko, Bělorusko, Rusko a Kazachstán. Čekají ho dvě překládky kvůli jinému rozchodu kolejí v Rusku.

Souprava s kontejnery naloženými zejména českým zbožím pojede do čínského města I-wu ve východočínské provincii Če-ťiang přibližně 18 dnů.
Souprava s kontejnery naloženými zejména českým zbožím pojede do čínského města I-wu ve východočínské provincii Če-ťiang přibližně 18 dnů. | Foto: ČTK

Metrans je v Česku trojkou na trhu. Jeho tržby byly roce 2015 přes šest miliard korun a čistý zisk dosáhl 972 milionů korun. Své terminály má firma v Praze-Uhříněvsi a České Třebové. Firma propojuje pomocí kontejnerových vlaků například německý přístav Hamburk nebo nizozemský přístav Rotterdam, který je největší v Evropě. Pravidelné vlaky provozuje firma sedmkrát týdně.

Největšími konkurenty Metransu jsou v Česku společnosti AWT, kterou od roku 2015 vlastní polské PKP Cargo. Dominantním českým přepravcem je ČD Cargo, které má asi dvě třetiny trhu. Jeho podíl na trhu ale klesá.

Propojení Číny s Evropou je součástí ambiciózního plánu nazývaného nová Hedvábná stezka, který v roce 2013 představil čínský prezident Si Ťin-pching. Plán předpokládá investice až 100 miliard dolarů do vybudování silnic, železnic, přístavů a další infrastruktury, například produktovodů.

Souprava s kontejnery naloženými zejména českým zbožím pojede do čínského města I-wu ve východočínské provincii Če-ťiang přibližně 18 dnů.
Souprava s kontejnery naloženými zejména českým zbožím pojede do čínského města I-wu ve východočínské provincii Če-ťiang přibližně 18 dnů. | Foto: ČTK

Kromě Prahy je čínský terminál v Yiwu propojený i s dalšími patnácti městy v Evropě. Letos v dubnu vyjel čínským směrem nákladní vlak z Londýna, který přepravoval vitamíny, dětské zboží a léky.

"Železniční doprava poskytuje výbornou alternativu přepravy velkého objemu zboží na dlouhé vzdálenosti," uvedl tehdy Sü-pin Feng, předseda představenstva společnosti Yiwu Timex Industrial Investment.

Souprava s kontejnery naloženými zejména českým zbožím pojede do čínského města I-wu ve východočínské provincii Če-ťiang přibližně 18 dnů.
Souprava s kontejnery naloženými zejména českým zbožím pojede do čínského města I-wu ve východočínské provincii Če-ťiang přibližně 18 dnů. | Foto: ČTK

Železniční spojení je o čtyři pětiny levnější oproti letecké přepravě a o měsíc rychlejší než námořní cestou. Podle oborového serveru Think Railways loni vzrostl počet nákladních vlaků na trase mezi Čínou a Evropou o 109 procent na celkem 1702. A to i přesto, že náklad se z vlaku musí během cesty několikrát překládat kvůli různému rozchodu kolejí v jednotlivých zemích, mění se i lokomotivy a vagony.

Do Česka zatím většina čínského zboží míří tradiční cestou po moři. Vlakové spojení ale pro dopravu součástek využívá například tchajwanský výrobce počítačů Foxconn, který je tak dovážel do své továrny v Pardubicích. V době solárního boomu se také z Číny pomocí vlaků masivně přepravovaly solární panely, protože lodní doprava nebyla dostatečně rychlá.

 

Právě se děje

před 15 minutami

Praha o 30 procent zdraží svoz komunálního odpadu

Pražský magistrát zvedne o 30 procent cenu za svoz komunálního odpadu. Zastupitelé hlavního města ve čtvrtek schválili novelizaci vyhlášky, která cenu služby stanovuje. Město by mělo zdražením ročně získat 220 milionů korun navíc, což má významně snížit množství peněz, které musí na systém svozu a likvidace odpadu doplácet. Součástí změny je také zavedení služby svozu bioodpadu, jejíž cena bude proti současnosti o polovinu nižší.

Proti zdražení se postavila opozice. V současnosti domácnosti v metropoli platí za svoz běžného odpadu měsíčně od 86 do 5737 korun, podle četnosti a velikosti kontejneru.

Primátorův náměstek Petr Hlubuček (STAN) uvedl, že cena za svoz se neměnila od roku 2005, kdy vyhláška vstoupila v platnost. Náklady města na svoz komunálního odpadu ročně činí přes 977 milionů korun, na poplatcích vybere 723 milionů. Zbytek dotuje z rozpočtu. Náklady na svoz se navíc podle vedení magistrátu zvyšují. Po zvýšení, které má do rozpočtu města přinést asi 220 milionů korun navíc, by se finanční účast města měla snížit z loňských 26 na tři procenta.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

U zlínských hokejistů skončil kouč Stavjaňa, vrací se Svoboda

Hokejisty Zlína už nevede Antonín Stavjaňa, vedení klubu dnes hlavního trenéra večer odvolalo z funkce. Na lavičku posledního celku extraligy se po půlroce vrací Robert Svoboda. Berani o tom informovali na svých webových stránkách.

Zlínští hokejisté získali v 11 kolech jen šest bodů za dvě vítězství. Aktuálně mají na kontě sérii tří porážek při skóre 4:16. S celkovými 41 inkasovanými góly mají nejhorší obranu v soutěži.

"Členové prezidia, představenstva klubu a rady jednatelů se domluvili na změně trenéra. Po neúspěšném působení Antonína Stavjani se vrací Robert Svoboda, který do konce minulé sezony mužstvo trénoval a zná tak jeho kvality. Byla to logická volba," uvedl generální manažer klubu Martin Hosták.

Další zprávy